Forum

Forkerte Frø i posen!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lenie Pia Hansen, 21. september 2016 kl. 8.46

Nu her ved sommerens afslutning, en sommer som bare er gået alt for hurtigt, evaluerer jeg på hvordan sæsonen i drivhuset og haven er gået.

Det er for længst for sent at ændre eller fortryde valg og køb af frø og frøfirmaer.
- erfaringerne må bruges til næste års bestillinger.

I Januar og februar, da jeg spændt valgte frøene, var det med masser af tid foran mig, begejstring og store forventninger.

Der går lang tid fra såning, til spirerne, senere planterne, og frugterne af arbejdet bliver virkelighed.

I Juni - Juli - August høstede jeg tomaterne, courgetterne, agurkerne o.s.v.
- Det var med blandede følelser.

Fra jeg modtog frøene har jeg lagt energi i at give dem de bedste vilkår, har slæbt kasserne med de små planter, frem og tilbage til drivhuset, så de fik lys.

Jeg har gjort mig umage, det mener jeg så ikke at 'frøfirmaerne' har gjort; det viser sig at jeg i flere tilfælde har modtaget frø, som ikke var dem jeg bestilte...altså det var de beskrevet som på posen, men indholdet viste sig at være et andet!

Det kan være meget spændende, men også ærgerligt, når en hel sæson går med at gøre sig den erfaring.
Jeg valgte at købe hos flere frøfirmaer i Danmark; velrenommerede firmaer som står for økologi og respekt for naturen, og det vil jeg gerne støtte.

Alle tre firmaer jeg har benyttet, har sendt mig forkerte frø.

Jeg har knoklet rundt på internettet og forhørt mig hos havekyndige bekendte, for at finde ud af hvilke sorter det er jeg har dyrket;

Chili, Tomater, Courgetter, Agurker og Rødbeder.

Chilierne alene kan jeg slet ikke genkende fra den sort det skulle være og det var ikke bare en af frøposerne/sorterne, men flere. Har modtaget courgette frø som oprindeligt var bestilt som rødbeder, cherry tomater blev til blommetomater o.s.v.

Jeg kan godt forstå at det kan gå galt, når der skal tages og gemmes frø i stor stil i en virksomhed. Men det kan ikke være rigtigt, at jeg ikke kan stole på, at jeg får de frø jeg bestiller.

Det er ekstra ærgerligt for mig at jeg har foræret planter til venner og bekendte: De har i tillid til mig brugt et år på at vælge mine planter til deres begrænsede drivhusplads. Jeg skammer mig, og det burde dem som sælger frøene også gøre.

Desværre går jeg et andet sted hen med min ordre til næste år, og det er da ærgerligt for disse firmaer, for jeg er nok ikke den eneste som gør denne erfaring.

Med Venlig Hilsen

Lenie

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 21. september 2016 kl. 13.01

Lene det sker alle steder, jeg har såmænd modtaget forkerte frø fra botaniske haver, de burde om nogen kunne se forskel på frø, men det kan vi ikke gardere os imod,
jeg ville tage et billed af det der er forkert og sende til pågældende firma så de kan se hvad de har gjort forkert.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. september 2016 kl. 15.04

Det er nok mere udbredt end vi tror , lægmand kan mange gange ikke se forskel hvad de tror de har købt og hvad de faktisk har fået.
Personligt har jeg købt tomatfrø hvor der i posen var 2 forskellige sorter , det gjorde egenligt ikke noget , bifangsten var en rigtigt god sort , og som Lis skriver så sælger botanisk også også frø som er forkerte , og de burde vide bedre..................

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lenie Pia Hansen, 21. september 2016 kl. 15.20

* Lis P

Hej Lis,
tak for dit svar, Jeg har overvejet om jeg orker det ;) - Selvfølgelig skal man gribe om nældens rod.

Allerede i foråret henvendte jeg mig til frøfirmaerne over manglende forsendelser og spireevne. Desuden var nogle af 'frø fejlene' ikke til at tage fejl af; selv en amatørgartner som jeg, kan se forskel på et frø fra en rodbede og en courgette.

Dengang var jeg ikke klar over omfanget af fejlene, det er først senere når man undrer sig over, og tjekker sine bestillinger...hvorvidt man bestilte den chili eller den tomat.
- måske gør jeg som du foreslår, bare for at gøre dem opmærksom på miseren.

At det er noget der sker alle steder, gør det ikke mere rigtigt.

Jeg kan godt forstå det kan ske, det er bare så ærgerligt.

Venlig Hilsen

Lenie

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lenie Pia Hansen, 21. september 2016 kl. 15.44

*Svend Høst

Det er jo lige det, om man som tiden går, glemmer hvad man har bestilt :)

- Dejligt når man får en lille gevinst ud af det, - det er heller ikke alle fejlene jeg er lige kede af, - fik en tomat og nogle chili som er spændende.

Men stadig, vil jeg gerne selv bestemme hvad jeg betaler for.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. september 2016 kl. 16.03

Jeg kan ikke genkende at det skulle være et almindeligt problem. Jeg har haft mistanke om det en enkelt gang, men det var også frø fra et lille kælderfirma. Pakket i hånden.

Jeg har købt rigtig mange frø fra velkendte firmaer som Hornum, Albertine, Nelson, Thompson & Morgan osv. uden den slags problemer.

Jeg køber ofte sorter som skiller sig lidt ud, så jeg tror næppe jeg har overset en noget videre.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. september 2016 kl. 16.19

Oplever det mest i mine egne frøposer :)

Har måske oplevet at der var forkert indhold i frøposer 2-3 gange i løbet af 25 år.

Tror måske, at du har været meget uheldig.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. september 2016 kl. 6.53

Jeg kan ikke mindes, at jeg har fået forkerte frø - allerhøjest nogen, der ikke ville spire, og så har jeg fået nye :)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 22. september 2016 kl. 9.15

jeg har oplevet det et par gange fra Thompson & Morgan, + et par danske firmaer, og spireevnen kan svinge meget,
jeg har bestemte firmaer jeg ikke køber frø fra, de chilifrø jeg har er fra et par botaniske haver, og de var rigtige,
men nu gør jeg ikke så meget i grønsager det er mere blomster, men der kan også sagtens være forkerte frø i de poser

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. september 2016 kl. 22.39

Altså: Dette er et forslag, men jeg har en havemappe, hvori jeg gemmer frøposer mm i plastlommer, med notater og skitser om, hvad, der er sået/plantet hvor. Og resultatet.

Man kan selvfølgelig lave den slags digitalt med fotos, hvis man hellere vil det.

Egne frø kommer i frøposer/kuverter med angivelse af sort, høsttidspunkt og den slags.

Jeg gør det fordi, jeg allerede gjorde den slags med strikkeopskrifter/strikkeprøver- for det kan jeg ikke huske 2-10 år efter... ;-D Eller 6 mdr senere...

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Forkerte Frø i posen!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Forkerte Frø i posen!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider