Skrevet af: Lone Thomsen, 25. september 2016 kl. 21.23
Hej :)
Så er sæsonen ved at lakke mod enden, og jeg har tømt det første bed i drivhuset. De sidste par år har bedene stået tomme hele vinteren, og blevet fyldt med kompost til foråret.
Nu er min tanke kan jeg fylde dem med en blanding af kompost og hestemøj her i efteråret, og være lidt på forkant til foråret?
Hvad gør i?
Hej fra Lone.
Skrevet af: Lars Holt, 26. september 2016 kl. 14.21
Jeg dyrker salat og kål om vinteren i drivhuset. Lægger et lag kompost, når jeg starter en ny afgrøde.
Skrevet af: Tom Andersen, 26. september 2016 kl. 16.38
Lone, du kan sagtens være på forkant og gøre som du nævner. Hold det en anelse fugtigt - evt. ved at dække bedet med en sæk eller lign. fugtighedsbevarende.
Jeg har som regel mine dækket med div. skrammel og nedgravede sarte vækster til overvintring :) Så starter jeg op i marts med et "drivhus i drivhuset" med undervarme og siden ny kompost til erstatning for de øverste 10 cm jord, som jeg fjerner og bruger til såjord efter en soldning.
Ville helst gøre som Lars, men jeg orker ikke sneglekrigen hele året (har rigtig mange dræbersnegle) :(
Skrevet af: Lone Thomsen, 26. september 2016 kl. 21.21
Lars 😀 Det har jeg slet ikke tænkt på, at dyrke kål og salat om vinteren. Dækker du så dine planter om natten?
Eller er dit drivhus frostfrit?
Skrevet af: Lone Thomsen, 26. september 2016 kl. 21.34
Tom :) Det lyder rigtig godt, det vil jeg gøre. Mine sarte planter står i midten af drivhuset godt pakket ind.
Så kan jeg vel bruge det øverste jord til at forkultivere georginer. Det vil spare mange ture ud og ind, at bruge jord der allerede er inde i drivhuset. Havde jeg ikke tænkt på, tak for tippet.
Øv med dræbersnegle, dem er der heldig is ikke ret mange af her.
Skrevet af: Lars Holt, 27. september 2016 kl. 8.55
Jeg har et par lette mistbænke, der ikke tåler den danske blæst. Men opstillet i drivhuset virker det meget fint.
Ellers bruger jeg et eller to lag fiberdug - den flyver jo ingen steder inde i drivhuset.
Skrevet af: Benjamin Bording, 19. oktober 2016 kl. 11.13
Hvilke sarte vækster Tom?
Skrevet af: Tom Andersen, 19. oktober 2016 kl. 21.27
Benjamin, det er jo rigtig mange ting alt efter ens interesser :-)
Denne vinter bliver det chokoladekosmos, frøformerede kartofler som skal bruges til læggekartofler, nogle stiklingeformerede planter i potter og måske nogle artiskokplanter, hvis jeg orker.
Der er så mange muligheder, så jeg stopper her og håber du selv kan fortsætte listen.
Forskellen på friland og drivhuset er - som jeg ser det - primært den tørre jord.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.