Forum

Opbevaring af æbler i drivhuset

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 2. oktober 2016 kl. 13.09

Vi har sat en kasse æbler ind i drivhuset for at de kan stå koldt, indtil de bliver spist. De spreder allerede en skøn duft. Kan de på nogen måde skade vindruer, chilier og de sidste tomater. Jeg tænker på, de vel udsender ethylen..., så vidt, jeg husker.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 2. oktober 2016 kl. 13.27

Hvorfor sætter I dem ind i drivhuset? Der kan blive alt for varmt og tør luft, hvis solen er på.
Vi har altid haft æbler stående udenfor på et havebord i skygge og med en løs plade over mod regn.
Med yderligere en løs sæk over holder de sig fint til den første nattefrost kommer.

Vh. T&HPP

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 2. oktober 2016 kl. 17.18

Tak for svaret. Ja, det er da rigtigt! De kommer ud igen.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 2. oktober 2016 kl. 18.02

Hej igen.
En ekstra bemærkning.
Den ethylen som æblerne udskiller, gør ingen skade. Tværtimod vil det fremme modningen af de andre ting i drivhuset, hvilket måske kan være en fordel på dette sene tidspunkt af året.
Vh. T&HPP

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. oktober 2016 kl. 19.45

Ja - men hver gang solen skinner, bliver så varmt, at det forringer æblernes holdbarhed, som det blev skrevet før. Så den effekt er jo lidt akademisk...

Med mindre man er villig til at ofre nogle æbler på sagen :)

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 2. oktober 2016 kl. 20.28

Ja, det er egentlig en sjov tanke, hvis æblerne kan hjælpe tomaterne :-)

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 2. oktober 2016 kl. 20.28

Ideen er ikke akademisk her, da der er så mange æbler i år at de ligger så tykt under træerne at råvildtet har mad til lang tid :-)

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 3. oktober 2016 kl. 18.51

Hej.

Akademisk eller ej og ikke særlig videnskabelig korrekt, laver jeg nu et forsøg med om modne æbler har nogen virkning på modningen af mere eller mindre modne tomater i et mindre drivhus.
Tomaterne har på det seneste fået lov til at gro vildt, så der er alt fra blomster til røde frugter.
Jeg ved godt, at det ikke er rigtig pleje :-).
Men hvad tror I ? Har det nogen virkning ?

Vh. T&HPP

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. oktober 2016 kl. 14.05

Hvordan vil du se, om det er æblerne, der får tomaterne til at modne, eller om de ville modne ligeså godt/bedre uden æbler, når du ikke har en kontrolplante?

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. oktober 2016 kl. 14.26

@ Lars Holt.

Som jeg indledte indlæg 7, er forsøget ikke videnskabeligt korrekt.
Men når man ved, at ethylen fremmer modningsprocesserne, og der er æbler i rigelige mængder, var tanken nærliggende at prøve. Skade kan det vel ikke.
Der var allerede den første dag en liflig duft af modne æbler i drivhuset, og tomaterne er ikke blevet mindre modne. Tværtimod.

Vh. T&HPP

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. oktober 2016 kl. 18.41

Hej Hans.
Jeg har godt set, at det ikke er et videnskabeligt forsøg, men jeg spørger, fordi jeg ikke selv ville kunne se, om tomater modner hurtigere, end normalt.
Her bliver der ved med at være røde (for nogle sorter gule eller sorte) tomater indtil november/december.
Noget andet er: Hvorfor skal tomaternes modning forceres?

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. oktober 2016 kl. 19.00

Lars Holt.
Det er såmænd ikke så kunstigt. Jeg har også tomater til langt hen mod jul, hvis ikke der kommer streng frost, hvad der er yderst sjældent her midt ude i Storebælt.
Det var kun fordi Annette Lundgård spurgte til opbevaring af æbler i drivhus, at jeg fik den "skøre" ide, og vi samtidig har tusindvis af nedfaldsæbler.
Længere er den ikke.

Vh. T&HPP

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Egon Andersen, 9. oktober 2016 kl. 16.53

Hvilken temperatur er det bedst at have, når man skal gemme æbler ??

Nyt svar til emnet »Opbevaring af æbler i drivhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Opbevaring af æbler i drivhuset

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider