Forum

Cornichoner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lisa Hilleke, 11. februar 2005 kl. 16.56

I vores familie er vi meget glade for de små syltede agurker man kan købe under navnet Cornichoner. Er det en selvstændig sort eller bare for tidligt plukkede drueagurker? Er der mon nogen der har opdaget hvor man kan købe frø eller planter så man kan dyrke denne lille lækkerbidsken selv?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 15. februar 2005 kl. 11.19

For en del år siden fandt jeg "cornichon frø" i et fransk supermarked og tog en pose med hjem. Jeg plukkede løbende frugterne som ganske små, men der var altid et par stykker, jeg ikke opdagede, som derfor fik lov at gro sig store. Dem, der fik lov til at gro, mindede fuldstændig om alm. drueagurker, så jeg tror egentlig ikke, at der er den store forskel på sorterne. Det er nok mere et spørgsmål om finde den rette sylteopskrift, end om at finde den rette agurkesort, hvis man gerne vil have cornichon-smagen frem.

Venlig hilsen

Merete

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Rud, 15. februar 2005 kl. 15.51

Det er en speciel sort.

Så vidt jeg husker kan den købes i frøposen.

Det er et meget stort arbejde, idet agurkerne skal plukkes hver dag.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisa Hilleke, 16. februar 2005 kl. 9.03

Tusind tak for jeres indlæg. Jeg vil straks se om Frøposen tilfældigvis skulle have nogle frø.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 13. marts 2006 kl. 9.55

Jeg læste med interesse ovenfor men opdager nu at "frøposen" er midlertidigt lukket... Hvor går man så hen? Fandt du et sted lise Hilleke?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisa Hilleke, 14. marts 2006 kl. 8.19

Hej Mette

Nej, jeg har endnu ikke haft noget held med at finde frø til at dyrke cornichoner, men jeg er flere gange blevet bekræftet i at det er en individuel sort og jeg hører gerne hvis andre har held med sig.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 14. marts 2006 kl. 11.25

Jeg har altid haft held med alm. små drueagurker. Jeg har bare taget bitte små, det er rigtigt, at det er et dagligt job, og der er altid nogle, der bliver lidt for store, dem har jeg syltet som alm. danske agurker. Selv i Frankrig har det været de samme, der var i poserne, selvom der stod cornichon, vi har i hvert fald ikke kunnet se/smage forskel.

Carina

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 14. marts 2006 kl. 16.27

Tak for svarene. Jeg vil kaste mig ud i for tidligt plukkede drueagurker. En god opskrift... er det noget der kan viderebringes her eller går det for langt væk fra "have-forum"?. Jeg tænker specielt på at det vel ikke er meningen at man skal sylte dagligt med daglig høst! Kan man bare hælde nyhøstede i lagen med tidligere høstede/syltede eller kan de opbevares til man har en god portion uden at de bliver slatne? – Hvordan? Mvh Mette

Nyt svar til emnet »Cornichoner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Cornichoner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider