Forum

Er dette eternit?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise Johansson, 16. marts 2017 kl. 13.54

Jeg købte en kolonihave sidste år, og efter vintern ser ydderkanterne sådan her ud. Ikke ret pænt, og de skal helt klart fjernes. Men.. er der nogen, der ved hvad for et materiale det er? Jeg har to små børn, der render rundt, så derfor er jeg ekstra forsigtig med at bare begynde at tage det af, da jeg (med mine uerfarne øjne) synes at det ligner eternit. Tror dog ikke at drivhuset er mere end 10år gammelt, så det er måske ikke ret sandsynlig?

Er meget taknemlig for hjælp, så jeg kan få ryddet og og gjort drivhuset klar til et nyt år 😊

På forhånd tak - Louise

1 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. marts 2017 kl. 14.20

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. marts 2017 kl. 14.23

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. marts 2017 kl. 16.58

Jeg har godt nok arbejdet meget med asbest , men jeg har aldrig set eller hørt om at der skulle være nummer på , nu er eternit ganske ufarligt , bare man ikke borer , hakker , ridser , osv i det
så asbest fiberne bliver frigivet , eternit er cementplader med ca 10% asbest i , de er nærmest uforgængelige , varer evigt , derfra navnet eternit som er lånt fra engelsk" eternity"...........

4 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. marts 2017 kl. 17.47

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 16. marts 2017 kl. 17.57

@Frank

Tror ikke det er muligt at dele dokumenter fra sin ege pc - men måske dette google-link virker og er den samme pdf? ;)

www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=Koder%2520til%2520identificering%2520af%2520eternit%25&*

6 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. marts 2017 kl. 18.18

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Johansson, 17. marts 2017 kl. 0.52

Tak for jeres indputs! Tænker, at det nok ikke er asbest så, hvis dette smuldrer og deler sig pga vind og vejr? Så er det i hver fald ikke noget, der skal holde "in all eternity", som Sven skriver ;-)
Her er et billede til, hvis det kan hjælpe med at identifiere materialet. Det er lavet med "træmønstre" og er oprindelig sort udenpå. Ca 15cm højt og måske en cm tykt.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Johansson, 17. marts 2017 kl. 0.56

..altså, når jeg overtog haven sidste år, så va kanten sort, med træmønstre. Det sorte stykke på billedet kom ikke med, da jeg oploade det :-)

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Johansson, 17. marts 2017 kl. 0.59

.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Johansson, 17. marts 2017 kl. 1.14

Jeg tror måske, at jeg har fundet ud af, hvad det er. Det ser ud til at være fibercementplade fra fx "shera plank". De praler dog om at holdbarheden er super og at den er vedligeholdelsesfri, så jeg er ikke helt sikker. Hvornår stoppede man med at bruge asbest i fibercement? Tror som sagt, at drivhuset er max 10år gammelt.

Lige meget hvad, så bliver jeg nødt til at rydde det op, da det smuldrer og sviner haven til -og det ser ufattelig grimt ud. Er der noget jeg skal tænke på?

11 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. marts 2017 kl. 6.57

12 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. marts 2017 kl. 7.09

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Johansson, 17. marts 2017 kl. 10.21

Jeg fik fat i den forrige ejer, og han siger, at det ikke er eternit, men en kunststofplade. Så jeg har påbegyndt oprydningen og jeg kan mærke at det er ret porøst, nu hvor jeg har det mellem fingrene. Ikke noget, der skulle holde for evig ihf 😉

Tak for alle jeres indputs og tanker 😊

Nyt svar til emnet »Er dette eternit?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Er dette eternit?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider