Forum

Nattefrost og træer i orangeriet

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jacobsen, 25. marts 2017 kl. 17.26

Jeg har sidste år investeret i et fint, stort orangerie, hvor jeg bl.a. har et ferskentræ, et oliventræ og et figentræ i potte.

Orangeriet er fritstående i haven og er ikke frostfrit, og derfor har jeg i vinter stillet potterne med træerne ind i et frostfrit skur med glasdør (så de får lidt lys).

De har fået lidt vand engang imellem og har klaret vinteren fint og nu er alle tre træer begyndt at skyde med små blade og masser af lyserøde blomster på ferskentræet. De er meget længere fremme end mine andre frugttræer på friland i haven, nok fordi temperaturen i skuret generelt er højere end udenfor.

Det kribler i fingrene for at stille potterne ud i orangeriet - særligt er det synd hvis ferskentræet når helt at afblomstre før sæsonstart i orangeriet! Men er det for tidligt? Der vil jo komme flere nætter med nattefrost ind imellem, og jeg vil ikke gå og slæbe potterne frem og tilbage hver gang DMI varsler nattefrost...

Hvor tidligt kan jeg stille potterne med de tre slags træer ud i orangeriet?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. marts 2017 kl. 17.41

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. marts 2017 kl. 18.20

Når oliventræet (som jeg ikke har personlig erfaring med) kan tåle frost, synes jeg, at du skal plante alle tre træer ud i jorden i orangeriet (fersken og figen kan trives på friland (fersken dog med forbehold for ferskenblæresyge, der fremmes af regn).
Du sparer mange kræfter og bekymringer ved at træerne står i den gode danske jord.
En spisedrue bør du også have.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jacobsen, 25. marts 2017 kl. 19.29

Tak for jeres svar. Da jeg købte træerne læste jeg mig til, at der for alle tre slags er stor risiko for at de ikke overlever vintre med meget frost, hvis de står ude.

F.eks. læste jeg om figentræet, at når man som jeg bor midt inde i landet langt fra kysten, bør man ikke plante det i jorden udenfor medmindre det gøres op ad en husmur, hvor træet kan lukrere lidt på varmen fra huset.

Men jeg læser ud af jeres svar, at der ikke burde være noget forgjort i at flytte potterne ud i orangeriet nu? Heller ikke selvom ferskentræet er i blomst?

(Tak for tippet om vinplante. Jeg plantede to forskellige slags vin med spisedruer i orangeriet sidste år - en blå og en grøn)

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. marts 2017 kl. 20.06

Fersken træet er fuldt vinterhårdfør og kan blive meget stort på friland , figen vil nok fryse noget ned på friland , men det vil det også gøre i et drivhus hvor det tit er koldere end udenfor, men det vil altid komme igen , oliventræet skal , hvis det dyrkes på friland , have en lun plads med læ og vinterdækkes i kolde vintere , men det er temmeligt hårdført , det skal faktisk have frost for at blomstre..............

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. marts 2017 kl. 20.35

Der findes flere slags figner.
Bornholmerfigen og Røsnæsfigen skulle være vinterhårdføre på friland.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. marts 2017 kl. 20.46

Røsnæsfigen fryser meget hurtigt ned og mange går ud . Bornholmerfigen er et sløret begreb der er flere forskellige figner som kaldes bornholmerfigen.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 26. marts 2017 kl. 8.42

@ sven høst - nu har jeg haft RØSNÆSFIGNEN i 32 år og den har ikke været frosset ned endnu - så jeg ved ikke hvor du har det fra for det gælder alle de aflæggere som jeg har givet væk

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 26. marts 2017 kl. 10.36

Pardon - men er altså lige nød til at høre hvad forskellen på en Røsnæsfigen og en Bornholmerfigen er (ud over deres geografiske "oprindelse")? ;)

/Ayoe

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. marts 2017 kl. 11.11

FICUS CARICA 'PRÉCOCE DE DALMATIE' og BROWN TURKEY bliver begge to forhandlet som borholmsfigen , det er noget forvirende , da Bornholm ligger i den relative varme Østersøen vil diverse figen klare sig godt der på grund af de milde vintertemperaturer, også den såkaldte Røsnæsfigen vil klare sig her , modsat vil de fleste figen have det svært på den jyske højderyg og fryse ned.
Mogens , din røsnæsfigen vil klare sig godt , ligesom alle andre figen i de varme kystnære områder i DK som fx. Røsnæs , men ifølge flere indlæg her or der flopper den totalt i resten af landet........

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. marts 2017 kl. 12.27

Det hjælper at opstamme i krukke nogle år og så plante ud.

Kommer en rigtig vinter, ryger mange figentræer og andre sydligevækster.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jacobsen, 26. marts 2017 kl. 13.13

Det er en opstammet Brown Turkey figen, jeg har.

Efter jeres svar ovenfor har jeg idag flyttet alle træerne ud af skuret. Oliventræet har jeg placeret på sydvendt terrasse - der kommer nok ikke nætter med nattefrost på under 8 grader mere i dette forår, tænker jeg.

Figentræet og ferskentræet har jeg stillet inde i orangeriet. Senere på foråret vil jeg stille figentræet udenfor, også. Min største bekymring er ferskentræet, der som nævnt er fyldt med lyserøde blomster nu. Ligesom f.eks. ved æbletræer på friland kan man vel godt risikere, at en gang nattefrost ødelægger blomsterne og dermed muligheden for frugter i år?

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. marts 2017 kl. 13.33

Der er altid en fare for, at et træ bliver skadet, når man pludselig ændrer dets livsbetingelser. Det er ikke klar til de barskere betingelser fra dag et.
Det hedder at planterne skal hærdes. Det gælder såvel temperatur som direkte sollys.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 27. marts 2017 kl. 13.35

Jeg har et ferskentræ i potte, som har overlevet 2 vintre i drivhus uden varme, og 1 vinter ude i år. Den ser sund og frisk ud nu 👍🏽

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. marts 2017 kl. 17.00

Ferskentræ hører hjemme på friland , mit ferskentræ blev mere end 7 m højt og ca 40 cm i stammediameter men gik desværrer ud efter mere end 20 år (ældle), det kom godt igennem minus 20 C i flere isvintere .................

Nyt svar til emnet »Nattefrost og træer i orangeriet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Nattefrost og træer i orangeriet

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider