Forum

LED vækstlys til havestue og drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 30. marts 2017 kl. 9.00

Da Anjas fine, og meget lange, tråd om vækstlys er lukket, forsøger jeg mig igen. :-)

Hvor kan man i dag købe (LED) vækstlys, der er til at betale?

Jeg har søgt "højt og lavt" og det eneste seriøse bud jeg har kunne finde er hos IKEA.

Vi har et 12 m2 drivhus og en stor havestue, men min frue (fra Thailand) er utålmodig og vil gerne kunne drive chiliplanterne hurtigere frem. :-)

På forhånd tak

Lar og Peter

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 30. marts 2017 kl. 9.19

Mit bud er at finde dem på alibaba.com - der har jeg ihvertfald set dem i rimelig betalelige udgaver. Har selv overvejet at købe et par stykker. Kvaliteten kender jeg ikke, men har før købt andre ting der igennem, som har fungeret fint. ;)

Måske kunne vi være nogle stykker der slog os sammen om en større ordre, så vi kan få dem til en lavere pris?

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 30. marts 2017 kl. 10.55

Tak

Hvor bliver varene sendt fra? Indenfor eller udenfor EU?

Jeg giver ikke bøvlet med told og moms fra USA og fjernøsten.

Peter

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. marts 2017 kl. 11.24

Nu er d et ikke tilladt at reklamere her , men prøv at google ,, ledplantelys ,,

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 30. marts 2017 kl. 13.58

@Peter

De kommer hovedsageligt fra fjernøsten, men giver sjældent de store problemer mht. told og moms, da pakkeposten oftest tager sig af det og man blot skal have pengene, enten kontant eller via et indbetalingskort.

Men mon ikke T6 eller T8 lysstofrør kan gøre det samme og disse kan købes i alle dyreforretninger der sælger udstyr til fisk.

Mvh. Ayoe

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 30. marts 2017 kl. 14.08

Iøvrigt - så er det lysintensiteten man skal forholde sig til og ikke watt - med andre ord, det er Lumen eller Kelvin. Lumen skal helst ikke være under 5000Lu og i Kelvin er det min. 8K for at efterligne sollys - derudover, så betyder det også noget hvor tæt på lyskilden er på planterne (sjældent godt med mere end 20 cm over planterne m.m. din lampe udvikler meget varme)

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. marts 2017 kl. 15.04

wat fortæller, hvor meget strøm, der bruges. Lumen fortæller hvor meget lyd der afgives.
De to tal skal sammenholdes for at finde den økonomisk bedste belysning. Anskaffelsesprisen kommer så ud over.

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. marts 2017 kl. 15.04

Undskyld: lys, der afgives

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. marts 2017 kl. 16.47

Skal vi lige have begrebene på det rene , Watt er effekten , et produkt af strøm (ampere) og spænding (volt) .Lumen er lysstrømmen som en lyskilde afgiver , Lumen / Watt forholdet angiver hvor meget lys man for pr. krone .og endelig lux , som angiver hvor meget lys et objekt modtager , jo tættere objektet er på lyskilden jo mere lys får det , halver afstanden og objektet får 4 gange så meget lys.
Der er ikke megen nytte at bruge kunstlys nu , vi har passeret jævndøgn og dagen er nu længere end natten og det går hurtigt nu ca 5 min mere lys hver dag..............

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 30. marts 2017 kl. 23.01

Problemet med lumen, LUX og Kelvin er desværre, at producenterne sjældent skriver alle tallene på lamperne/pærene, så det kan være svært at sammenligne noget som helst.

Dog er jeg ikke nødvendigvis enig i, at de ikke er til nytte at bruge dem længere (ang. dagslængden). Det kommer i høj grad an på hvor lyst der der hvor planterne står. ;)

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. marts 2017 kl. 23.29

Lumen og lux er desværre ikke særligt velegnede når vi taler lys til planter. De er et mål for hhv. lysstrømmen fra en lyskilde og belysningen af en overflade sådan som... (her kommer det vigtige)... øjet oplever belysningen.
Groft sagt er øjet mest følsomt midt i det synlige spektrum mens fotosyntesen er mest effektiv i udkanterne af det synlige spektrum.
LED og for så vidt også lysstofrør kan afgive et spektrum som passer nærmest perfekt til planternes behov, men sådan nogle lamper vil afgive færre lumen end en tilsvarende lampe som er optimeret til belysning.
Mit råd må være at gå efter det bedste spektrum, dvs. at lyset skal koncentreres mest muligt omkring 425 nm og 650 nm. Sekundært kan man gå ud fra at LED er bedre end højtryks natrium lamper som er bedre end lysstofrør.
Her er et eksempel på ret godt spektrum Det er et lysstofrør til akvarieplanter:
www.zoolight.pl/product-eng-97-36W-120cm-SYLVANIA-GROLUX-8500K.html

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. marts 2017 kl. 20.42

Her er en graf over effektiviteten for fotosyntesen ved forskellige bølgelængder.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 31. marts 2017 kl. 22.31

Jeg kan ikke rigtig huske teorien bag de forskellige bølvelængder

- men jeg mener, at rødt lys er bedst til at modne frugt/grøntsager, mens blåt lys er bedst til at skabe tætte, kraftige planter (altså efter spiring, men før frugt = ikke-ranglede).

Det er muligt, at det er omvendt.... men så er der helt sikkert nok nogen der vil rette mig herinde. ;)

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 31. marts 2017 kl. 22.33

bølvelængder = bølgelængder

(tyrkfejl KAN forekomme uhensigtsmæssige steder.... som fx. i kæleskabet) ;)

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. marts 2017 kl. 23.59

Det er rigtigt Ayoe.
Den graf Lars viser forholder sig alene til selve fotosyntesen. Det er ikke hele historien om lysets betydning for planterne. De "fornemmer" også farve sammensætningen og det påvirker deres hormonsystem og den vej rundt væksten.
Det er en fordel at have godt med blåt I lyset til forspring fordi det undertrykker planternes tendens til at strække sig som du skriver. LED og lysstofrør til planter med det karakteristiske violette skær har normalt rigeligt blåt lys. Nogle højtryksnatrium lamper har et svagt punkt der fordi de næsten kun giver gult/orange lys.

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 12. april 2017 kl. 9.54

Jeg har købt to stk 120 cm armaturer 18 W LED i Bauhaus. De er 6000 kelvin ( dagslys) og 1800 lumen. Mener jeg gav 120 kr pr. Stk.
Jeg følger et haveprogram på youtube, hvor han ( Gary Pilarchik) bruger noget tilsvarende.

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. april 2017 kl. 10.19

Jeg bruger 33 W spare pærer (kviksølv) ca 35 kr , og de passer i en normal fatning (E 27) i en lampe med en stor hvid skærm , det virker fint , jeg prøvede en 11 W led plante lampe med rød/ blåt lys , ca 400kr. men den tabte til spare lampen , så den er blevet skrottet igen.................

18 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Kåre Claesson, 19. januar 2019 kl. 12.12

Slettet af administrator 21. januar 2019 kl. 9.42.

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 19. januar 2019 kl. 14.51

Ovenstående er reklame for egen virksomhed.

Kåre BETAL for dine link og støt en god side.!

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. januar 2019 kl. 19.36

@Peter.
Det er desværre ofte sådan, i dette forum, at almindelig forbrugeroplysning takseres som reklame. Så måske bliver dette indlæg slettet men!
Selv har jeg købt på e-bay.
www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=led+grow+light&_osacat=20546&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=led+grow+light+floureon&_sacat=20546
Der er masser at vælge mellem og der er ingen problemer med told osv. fra Kina.
Helt ukompliceret og det er billigere at få sendt en pakke fra Kina end fra Århus til København!!
Dem der hedder Floureon på sølle 60w anvender jeg selv. Har flere af dem der anvendes over spirebord i en højde på ca. 35 cm og som brænder pt. 2x7 timer i døgnet. Senere på sæsonen 2x8-9 timer.
De er lydløser. Der sidder ingen blæser. Selvom de er i bryggers er det dejligt de ikke larmer.

Nyt svar til emnet »LED vækstlys til havestue og drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > LED vækstlys til havestue og drivhus

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider