Forum

Har plantet ud for tidligt…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jurate Jensen, 28. april 2017 kl. 10.01

Hej. Jeg er ny her og nybegynder med drivhuset :) Har fået hjemmedyrkede tomatplanter meget tidligt og var nødt til at plante dem ud, da jeg ikke kunne styre dem- de blev alt for høje! Har forsøgt at opvarme drivhuset med stearinlys og i nogle nattetimerne med olieradiator. Væksten gik i stå og nu ser planterne mærkeligt ud... Har kapillærkasser, gøder med Pindstrup efter anvisning. Temperatur ligger omkring 8 gr. om natten og varierer fra 10 til 26-28 om dagen.
Drivhuset er bygget inde i en overdækket terrasse med klar tag og vinduer hele vejen rundt. Pga. meget kraftige storme kan jeg ikke have drivhuset i det fri. Mit spørgsmål er: overlever mine planter eller skal jeg kassere dem og købe nye? På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Jurate Jensen

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jurate Jensen, 28. april 2017 kl. 10.03

Et til

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jurate Jensen, 28. april 2017 kl. 10.04

og et til

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. april 2017 kl. 10.50

Bare de står frostfrit så skal de nok klare sig , de skal lige bruge nogen tid til at blive afhærdet , brug aldrig stearinlys som varme kilde , det bedste er en 2000/1000 W varmeblæser stillet så lavt den kan , det bruger jeg selv , den holder temperaturen på minium 5 gr C. om natten , det er rigeligt , og den giver omrøring i luften så varmen kommer ud i hjørnerne.
Det er jordtemperaturen som er afgørende den er nok alt for lav det at rødderne kan virke godt , så det er bedst at tomatplanterne blver i potterne og står højt , indtil jorden er varm noktil udplantning.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jurate Jensen, 28. april 2017 kl. 11.19

Tak Svend. Stearinlys er blevet fjernet med det samme. Jordvarmen ligger på 16 gr.C. Hvad skal den ligge på, for at væksten går i gang og, ca. hvor lang tid tager afhærdnings process?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. april 2017 kl. 16.07

Jordvarmen på mere end 12 C og dine planter må anses for at være hærdet , så held og lykke med dem.............

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jurate Jensen, 28. april 2017 kl. 16.54

Tak igen :) Jeg har også sat en varmeblæser ind i drivhuset... Så håber jeg de pletter holder op med at brede sig, ellers har jeg visne planter om 5-6 dage... Er det et udtryk for, at jorden er/var for kold, eller kan det være noget andet? Som uerfaren førstegangs drivhusbruger er jeg bekymret, da jeg ikke har set sådan noget før...

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. april 2017 kl. 19.59

Hej Jurate de gule pletter på bladene fremkommer, når der falder vanddråber på bladene, og det er noget tomatplanter absolut ikke kan lide, men planterne dør ikke af det. Hilsen Henry G.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jurate Jensen, 28. april 2017 kl. 20.18

Tak Henry. Så må jeg lade være med at brokke mig ;)

Nyt svar til emnet »Har plantet ud for tidligt…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Har plantet ud for tidligt…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider