Skrevet af: Nicolai J., 21. maj 2017 kl. 18.18
Hej
Jeg er ny haveejere og skal prøve vores drivhus af i år. Jeg har plantet nogle busktomat da jeg ikke lige orker nipperiet for nuværende. Som udgangspunkt skulle jeg mene jeg har købt to sorter, tiny Tim og bloody butcher.... Men der er altså en plante der ikke ligner de andre og den har sat frugter markant hurtigere en de øvrige. Er der nogen der har et bud på hvad det er for en sort jeg har fat i (se billede)
Skrevet af: Nicolai J., 21. maj 2017 kl. 18.20
Et supplerende billede
Skrevet af: Annette Lundgaard, 21. maj 2017 kl. 19.13
Desværre tror jeg ikke, det er en tomat, du har. Hverken stænglen, bladene eller frugtklasen ligner de tomater, jeg har set.
Skrevet af: Svend Høst, 21. maj 2017 kl. 19.42
Det er ikke en tomat (billedet) men nok en natskyggeplante , nu egner busktomater sig ikke til et drivhus , de skal på friland , der er langt mere arbejde med busktomater (Indeterminate) tomat planter end der er med tomat planter (Determinate) som skal nippes når de vokser op.
Skrevet af: Nicolai J., 21. maj 2017 kl. 20.27
Hej igen.
Tak for svar - og trist at det ikke er tomat. Lidt hurtig søgning på natskygge første mig til den konklusion at det må være en sort natskygge, da.wikipedia.org/wiki/Sort_natskygge.
Det passer perfekt med bladform, bær og blomsterfarve.
Så må den overlade pladsen til noget spiseligt :-)
Svend: Nu er jeg jo nybegynder så jeg har helst sikkert overset noget. Hvori ligger arbejdet i busktomat i drivhus? Som jeg har forstået det kræver busktomat ikke nipning ligesom de normale.
m.v.h. Nicolai
Skrevet af: Lars Holt, 21. maj 2017 kl. 20.56
Sort natskygge er giftig - meget giftig. Lug den væk.
Jeg kan dog ikke genkende den på billederne, men i haven er jeg ikke i tvivl.
Skrevet af: Nicolai J., 21. maj 2017 kl. 21.06
Den er arkiveret i haveaffaldsspanden :-)
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 21. maj 2017 kl. 21.40
Det kunne også være en art Aubergine. F.eks Solanum Torvum eller noget lignende. Sort Natskygge synes jeg ikke den ligner. Den har mere spidse blade.
keyserver.lucidcentral.org/weeds/data/media/Html/solanum_torvum.htm
Skrevet af: Svend Høst, 21. maj 2017 kl. 22.19
En busktomat breder sig meget og alle stænglerne skal bindes op til stokke hvis ikke tomaterne skal ligge på jorden, desuden er udbyttet meget mindre da en stor del af energien bliver brugt til at lave nye stængler og blade.
Busktomater kan med fordel dyrkes som ampelplanter i drivhuset , og hænge ned oppe fra taget , metoden kan også bruges på friland , men det giver meget arbejde med vanding.
Bloody butcher er en god meget tidlig sort.
Skrevet af: Nicolai J., 22. maj 2017 kl. 9.24
Tak for svar.
Det bliver spændende at se hvad jeg har rodet mig ud i så.
Om ikke andet er der lært noget til næste år
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. maj 2017 kl. 13.19
Blomsterne på den, var de helt gule eller hvide med gul midte?
Jeg er pænt sikker på at det er sort natskygge du har.
Skrevet af: Jens J., 23. maj 2017 kl. 10.41
Jeg ville nu også have gættet på en Aubergine (den type med små runde frugter), men det finder vi nok aldrig ud af nu når den er væk.
@ Svend Høst: Jeg tror du fik byttet op på termerne. Busktomaterne er Determinate (da de sætter frugt på én gang og derefter dør) mens de almindelige der skal nippes er Indterminate da de fortsætter med at vokse og sætte nye frugter.
Skrevet af: Svend Høst, 23. maj 2017 kl. 13.08
Jens J ..... tak for at korrekt mig , det er naturligvis omvendt , alle tomatsorter er determinate fra naturens hånd og er mangeårige ude i naturen hvor de vokser vildt alså i buskform(Sydamerika) .
Det er først da mennesket begyndte at dyrke tomatplanter at begrebet interminate opstår , da man nipper alle sideskudene væk for at planten skal bruge al sin energi til at sætte tomater af .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.