Forum

Fugt i drivhus – automatåbnere

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin R., 7. juni 2017 kl. 17.03

Hej, vi har sat et 13 kvm drivhus op med 4 tagvinduer. Vi har desuden monteret automatåbnere på alle 4 vinduer.

Jeg kan se at vinduer er lukkede om natten og også om dagen, når vi har koldt vejr. Åbnerne virker fint, men det resulterer i at drivhuset har meget fugt inden i.

Når vinduerne er lukkede er der ingen friskluft ventilation. Har vi lavet en fejl ved at montere åbnere på alle vinduerne? Var det bedre at der altid er et enkelt vindue lidt åbent?

Vil helst slippe for at åbne og lukke dør løbende.

Ser frem til jeres forslag

Martin

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. juni 2017 kl. 17.33

Det er en uskrevet drivhusregel at efter sankt hans skal der altid stå et eller bedst to vinduer åbne døgnet rundt , ellers bliver der alt for fugtigt .

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. juni 2017 kl. 11.37

Ja, afmonter to automatåbnere igen, en på hver side af rygningen, og brug de vinduer til mere eller mindre fast åbning, afhængig af vind (styrke og vindretning) og temperatur.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 8. juni 2017 kl. 17.00

Hej Martin i et drivhus bør der kun være automatisk vinduesåbning i læsiden (normalt nord) derimod ingen i sydsiden, da der tit i de lette sommervinde kommer ubudne gæster flyvende ind af åbentstående vinduer, i vindsiden kan vinduerne i meget varmt vejr være åbnet med en enkelt cm. I et drivhus er der normalt et fugtigt klima, Agurker kan lide et meget varmt og fugtigt klima med overbrusninger (tågedis), men Tomater vil gerne have et tørt område med vand nok ved roden. Hilsen Henry G.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. juni 2017 kl. 17.32

Det er der nok mange meninger om hvor aut. vinduesåbninger skal sidde . jeg har altid haft mine i sol siden (syd) da de åbner vinduerne væsenligt tidligere end hvis da sad i nordsiden.
Jeg ville nok ikke afmontere 2 af vinduesåbningerne , men pille et glas ud øverst i hver gavl så der kan blive luftet ud , og så sætte dem i igen når sæsonen er slut.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin R., 8. juni 2017 kl. 18.18

Tak for jeres input. Jeg har pillet 1 automatåbner af i første omgang, og piller en mere af senere.

Martin

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 8. juni 2017 kl. 18.33

Hej Svend H. når "åbnerne" er indstillet ens åbner de samtidig, mine har nu siddet siden 1981 og åbner stadig upåklageligt ved de forud indstillede grader. Henry G.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 8. juni 2017 kl. 19.32

Det har også betydning hvordan drivhuset, og dermed vinduerne, vender i forhold til kompasset.
Vinduesåbnerne reagerer jo naturligvis primært på luftens temperatur i drivhuset, men vender huset sådan, at solens stråler rammer ret ind på vinduesåbnernes følere, så får man en hurtigere og ofte også større reaktion.
Mine følere er alle matsorte, og de varmes hurtigt og meget op ved direkte solpåvirkning. Det har fungeret upåklageligt i adskillige år, med vinduesåbner på alle 4 vinduer. Og så regulerer jeg lidt yderligere ved at ha' skydedøren mere eller mindre åben afhængig af vejret i sommerperioden.
Så mon ikke konklusionen er, at der ikke kan gives faste regler for hvad der er bedst ? Men erfaringen bliver nok en bedre følgesvend end skråsikre meninger.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juni 2017 kl. 20.13

@Martin
Et koldhus vil altid have et fugtproblem når natten falder på, hvis ikke der ventileres. Dugpunktet nås hurtigt, når den varme, fugtige luft afkøles hen under aften og det hele sejler, hvis ikke der er et luftskifte.

Det er min erfaring, at der skal være konstant udluftning fra det øjeblik sæsonen begynder. Jeg regulerer på primitiv vis: Hvis der er kondens ventileres mere. Juli og august står alt åbent hele tiden.

Automatiske vinduesåbnere bruger jeg ikke mere, men vil have monteret en på mistbænk i det tidlige forår - der går det ofte galt med temperaturen for mig.

Jeg åbner / lukker vinduerne manuelt hver morgen inden jobbet kalder og aften alt efter vejret. Det er den metode, der passer til mit temperament i øjeblikket.

Jeg har bede i hele drivhuset og ingen fliser, dyrker i jord/ kompost.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. juni 2017 kl. 22.16

De aut. vindues åbnere som sidder mod syd , vil have de sorte stempler vinkelret på solstrålingen og dermed hurtigt åbne op , modsat dem i nordsiden som er parallel med solstålingen og nærmest skygger for sig selv , vil åbne senere , det kan man jo naturligvis regulere ved at dreje på stemplerne.

Nyt svar til emnet »Fugt i drivhus – automatåbnere«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Fugt i drivhus – automatåbnere

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider