Skrevet af: Kristina Vingaard, 14. juni 2017 kl. 18.10
Hej alle
Er der nogen der kan hjælpe mig med, hvad mine tomatplanter fejler. Se billede.
Der har været små lilla pletter på de nederste blade, som jeg flere steder har læst ikke skader.
Skrevet af: Kristina Vingaard, 14. juni 2017 kl. 18.12
Her er endnu et billede
Skrevet af: Svend Høst, 14. juni 2017 kl. 18.23
Det ser noget rodet ud , er det en busktomat ?
Skrevet af: Kristina Vingaard, 14. juni 2017 kl. 18.27
Nej, det er bare en alm cherrytomat. Det ser rodet ud fordi jeg skær grenene af og tog billede af dem på fliserne
Skrevet af: Kristina Vingaard, 14. juni 2017 kl. 18.31
Skar*
Skrevet af: Tom Andersen, 14. juni 2017 kl. 20.31
Tror måske du har for lidt udluftning i dit drivhus - har det drevet ned ad siderne morgen og aften?
Synes det ligner skimmel eller ?
Skrevet af: Kristina Vingaard, 14. juni 2017 kl. 22.09
Hej Tom
Det har ikke drevet ned af siderne, men toppen har været lidt fugtig. Jeg har haft døren åben om dagen, men lukket den om aftenen.
Er planterne til at rede?
Skrevet af: Kristina Vingaard, 14. juni 2017 kl. 22.13
Der er ikke noget at se på selve tomaterne
Skrevet af: Tom Andersen, 14. juni 2017 kl. 22.42
Nej, det angriber stængel og blade i første omgang, men det er normalt let at se, hvis man står med planten i hånden.
Skrevet af: Kristina Vingaard, 14. juni 2017 kl. 23.00
Så jeg skal fjerne planten fra drivhuset?
Skrevet af: Tom Andersen, 14. juni 2017 kl. 23.36
Puh, det ville jeg gøre, hvis det er skimmel og der er andre tomatplanter. Men også øge udluftningen.
Skrevet af: Kristina Vingaard, 15. juni 2017 kl. 6.45
Tak for hjælpen
Skrevet af: Tilde P., 15. juni 2017 kl. 8.55
Jeg tvivler meget på, at det er skimmel.
Der er landsdækkende varslingssystem om kartoffelskimmel, og mig bekendt har der ikke været noget varsel indtil nu.
Skrevet af: Svend Høst, 15. juni 2017 kl. 9.51
Lad dog planterne stå i drivhuset , men du skal have 2 vinduer stående åben døgnet rundt sæsonen ud..............
Skrevet af: Tom Andersen, 15. juni 2017 kl. 15.43
Indrømmet, at jeg ikke er sikker på skimmel ud fra billederne, men:
- der kan sagtens optræde smittede planter lang tid før landbrugets sprøjtevarsel. Lokalt i private drivhuse rundt omkring i landet kan være jordsmitte eller brugt smittede knolde, som, i kombination med høj fugtighed p.g.a. mangelfuld ventilation, kan give tidlige udbrud af sygdommen. Smitten behøver absolut ikke at være luftbåren.
- personligt har jeg aldrig haft held til at stoppe spredningen af skimmel på ramte tomatplanter, hvilket jeg her hos mig oplevede 10 ud af 10 år da jeg dyrkede tomat på friland i køkkenhaven. Det er meget smitsomt og konventionelle kartoffelavlere bruger hvert år tonsvis af giftige svampemidler i kartoffelmarkerne.
Helt rimeligt, at økologerne får væsentligt mere for deres vare, når man tænker på deres meget lavere udbytter og ingen udledning af giftige svampemidler til drikkevand og vandløb.
Jeg håber, at du får succes med dine andre planter Kristina.
-
Skrevet af: Ayoe B. P., 15. juni 2017 kl. 23.28
Jeg havde også problemer med mine tomat- og kartoffelplanter sidste år - dvs. både dem jeg havde på friland og i tunneldrivhus (i jord). De blev sorte og døde på få dage (kartoflerne til dels pga. snegle), men dem jeg havde i min havestue i maxikaps havde det fint og gav godt. Som konsekvens af dette (tror der var noget i jorden, som gjorde dem syge) har jeg kun tomater i maxikaps i år.
I år har jeg dog et lidt andet, og næppe så alvorligt problem, men har opdaget, at flere af mine planter får nogle krøllede stængler og blade (stadig frisk grønne) og undrer mig over, hvad det kan være?
Det skal lige siges, at de lige i starten blev en smule solskadede på de nederste blade, men ellers ser ud til at trives fint. Jeg har åbent i begge ender af mine drivhuse døgnet rundt (tunneldrivhuse har ikke andre muligheder for udluftning normalt (som i taget på alm. drivhuse)).
Mvh. Ayoe
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.