Forum

Dråber på tomatplanter i drivhuset.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Reinholdt Christensen, 16. juli 2017 kl. 9.13

Vi er helt nye i forhold til drivhus.
Noget som undrer os er at to af vore tomatplanter får dråber på bladene, når det regner eller er fugtigt. Der er ikke i øvrigt tegn på at der skulle komme vand ind på grund af utætheder i det helt nye drivhus.
Vi har selv to teorier. Den ene er kondens, denande at de to planter på en eller anden måde udskiller vand på bladene, og at det i tørt vejr fordamper.
Men har I et godt bud på hvad det kan være?
Der er andre planter, både tomat, agurk mv i drivhuset, som ikke får disse dråber.
Hilsen Lars

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 16. juli 2017 kl. 10.59

Alle planter fordamper vand igennem bladenes spalteåbninger.
Vand bliver brugt af planten til at transportere mineraler og næringsstoffer.
Mener at have læst et sted at et stort dansk bøgetræ pumper 600l vand i timen på en varm solskinsdag.
Når det så regner er luftfugtighed høj og der er kun lidt vind i et drivhus så det lyder som dug.
Prøv at smag på dråberne, de er som regl en smule søde.
Mvh

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. juli 2017 kl. 11.41

Hvor meget lufter du ud i drivhuset på en sommer regnvejrsdag ?

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Reinholdt Christensen, 16. juli 2017 kl. 11.57

Tak for svar.
Så er det jo nok planterne, der udskiller vandet.
vi lufter ud. dels ved hjælp af de fire automatiske vinduer, og er de lukkede åbner vi døren på klem og lukker op for et lamelvindue, så der er lidt cirkulation.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. juli 2017 kl. 13.06

Ud fra den ventilationsrutine vil jeg vurdere, at det er kondens grundet for ringe udluftning.
Vil anbefale mere konsekvent udluftning til at sikre cirkulation, når automatikken lukker hen under aften eller på kølige dage.

Har desuden aldrig set tomatplanter "svede".

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. juli 2017 kl. 15.15

Vi gentager lige drivhus regelen , efter sankt hans og sæsonen ud skal der mindst stå 2 vinduer åbne døgnet rundt .

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Reinholdt Christensen, 16. juli 2017 kl. 17.23

:-)
Igen, tak for de brugbare svar.
Vi laver gennemtræk fra nu, undtagen når vi benytter den ene ende til at sidde i og det bliver for køligt. :-)
Dvs. åben dør og lamelvindue.
De automatiske åbner ved den svageste varme, så de er næsten altid åbne. Nok først fra omkring midnat til om morgenen de er lukkede lige nu.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 9. august 2017 kl. 20.23

Hej Lars

De sidste to år har jeg konsekvent holdt to døre på klem hele sommeren, og de to ( ud af fem) år har jeg ikke haft spidemider og svampesygdomme i mine agurker. Så selvom man ønsker maks varme, så er udluftning mere vigtig for planterne. Jeg har også tre vinduer der åbner når det er varmt, men det er ikke tilstrækkeligt.

Jeg sidder også meget i mit på 21 m2, så et lille fif til den kommende kolde tid - købe en Zibro kamin så du kan få varme på.

Mvh. Søren T fra Esbjerg - ja, ham kender du fra ølbrygningen.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 11. august 2017 kl. 8.51

Søren T, når du så har fået gang i din Zibro kamin og du undrer dig over at drivhuset kommer til at drive af kondensvand, så tænk lige på, at for hver kg. Zibrobrændstof du afbrænder vil der dannes ca. 1,5 liter frit vand.
Og da "Zibrokaminen" vel er tænkt brugt i ydersæsonen, hvor udetemperaturen og dermed glassets overfladetemperatur er lavere - ja så kan du vel tænke dig til resten

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 12. august 2017 kl. 11.06

Ja, det er klart, og jeg bruger den heller ikke meget i vækstsæsonen.
Men den laver mindre vand end en gasbrænder, hvis man overvejer en varmekilde.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. august 2017 kl. 12.13

En elvarmeblæser er nok billigst både i indkøb og drift , da den let kan termostatsstyres vil den kunne holde en temperatur på 5 C , (frostfrit) og samtidig fordele varmen ud i hele drivhuset.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 12. august 2017 kl. 12.18

helt klart. Men hvis man også vil opholde sig i drivhuset i kolde perioder, så kræver det mere end 2200 w. Så to faser ind, eller noget brændsel der giver mere varme.

Nyt svar til emnet »Dråber på tomatplanter i drivhuset.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Dråber på tomatplanter i drivhuset.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider