Forum

Mug på jord i drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne F., 23. juli 2017 kl. 19.01

Hej

Jeg er lige kommet tilbage fra ferie, og har opdaget hvide mug-totter på en stor del af mit bed i drivhuset. Det ligner små spredte vat-totter.
Bedet er fyldt med en blanding af muld, hestegødning og helt nyt jord fra ombygning i haven. Jeg har tomatplanter plantet direkte i bedet og har IKKE vandet overhovedet de sidste to måneder. Dog har min have-passer vandet bedet ovenfra dagligt imens jeg var væk - vi havde ikke lige fået informeret hende ordentligt om, at der ikke skulle vandes. Kan dette være grunden til muggen? Og hvad kan jeg gøre? Jeg ville sætte vagtler ud i drivhuset i den kommende uge, men kan de tåle at gå rundt i al den mug?

Jeg havde slet ikke lignende problemer sidste år, men der var sommeren vist heller ikke så våd?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. juli 2017 kl. 20.20

Et billede vil hjælpe?

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne F., 23. juli 2017 kl. 20.31

Ja selvfølgelig :)

Her er det.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 24. juli 2017 kl. 7.53

Prøv at vande med kold camille te.
Det virker hos mig.
Mvh

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. juli 2017 kl. 8.10

Det betyder intet for dine planter - tvært imod er det en naturlig del af omsætningen i jorden. Og farlig er den ikke. Det er blot en svamp der tager sig af det organiske (møg) i din jord. Måske er dens vækst fremmet af vanding/ fugtighed, men ikke nødvendigvis.

Jeg ville ikke gøre noget, men vil du af med synet kan du bare kultivere forsigtigt i jordoverfladen.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 4. juli 2021 kl. 14.56

Hejsa

Vi står i samme situation ligenu med mug totter i drivhuset. Ved godt der blevet svaret på dette for flere år siden, men kan du huske resultatet om der skete noget med planter og tomaterne.
Med venlig hilsen
Mie

Vedhæfter et billede af vores.

Nyt svar til emnet »Mug på jord i drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Mug på jord i drivhus

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider