Skrevet af: Søren T., 9. august 2017 kl. 17.52
Hej
Er der nogen der har et bud på hvad der er galt med mine agurker. Jeg synes ikke det ligner agurkeskimmel. Dette blad er stærkt angrebet. Ikke alle blade har det, og det har stået på hel sommeren.
Skrevet af: Tom Andersen, 9. august 2017 kl. 19.59
Næringsmangel er mit bud
Årsagen kan være mange men prøv at tjekke rødderne
Skrevet af: Søren T., 9. august 2017 kl. 20.47
De står i kapilarkasse og får gødning hver gang jeg vander.
Det ser ud til at være de blade der får mest sol det går ud over, men planterne står i nordlige ende af veludluftet drivehus, og mig bekendt har agurker ikke problemer med direkte lys, så solskoldning er vel heller ikke en mulighed.
Skrevet af: Tom Andersen, 9. august 2017 kl. 22.14
Det er ligegyldigt om vandet indeholder en optimal gødningsblanding, hvis rodnettet på planten er sygt - næringen kan ikke optages eller optages i utilstrækkelig mængde.
Et ofte set problem ved forkert brug af kapillærkasser er netop "overvanding" og deraf følgende kvælning af rødderne. Det sker nok ikke for en rutineret bruger som dig, men prøv at tjekke rodnettet/ fugtigheden i plantesækkens dybere lag og tjek rodhalsen.
Skrevet af: Lars Holt, 9. august 2017 kl. 22.45
Det ligner magnesiummangel.
Skrevet af: Søren T., 10. august 2017 kl. 8.08
I min gødningsblandning har jeg også MgSO4, men hvis rodnettet ikke har det godt er det jo et fedt.
Hvad forstår du ved korrekt brug af en kapilarkasse?
Det er første gang i 20 år jeg bruger en til agurk. Ind til nu har den stået udendørs med tomater, uden jeg har observeret nogen problemer.
Min plan var, fra starten af sæsonen, at lade planterne tømme kassen før jeg fyldte den op igen. Men jeg opdagede at sækken udtørrede og de små agurker visnede. Herefter har jeg vandet både sækken og holdt vandniveauet mellem halv og helt fuld. Det har afhjulpet at de små agurker visner.
Egentlig burde man have en akvariepumpe til at ilte vandet i kassen, så rødderne ikke drukner - det tror jeg skal testes.
Skrevet af: HP P., 10. august 2017 kl. 9.31
Hej Søren.
Når man har valgt at bruge plantesække og kapillærkasser i drivhuset, er det meget vigtigt for et godt resultat at forarbejdet bliver gjort rigtigt.
Sækkens indhold skal æltes godt igennem så indholdet er løst og luftigt uden hårde klumper.
Det jord, der fyldes i kapillærrørene skal trykkes MEGET fast. Dette er meget vigtigt. Det er ikke meningen at planten skal hente vandet nede i underkassen, men at vandet skal suges op i hele sækken ved kapillærvirkning. På den måde udnyttes al den gødning som er tilsat til sækken fuldt ud fordi rødderne bliver oppe i sækken.
Jeg har brugt systemet i snart mange år og brugt meget lidt ekstra gødning. Lidt mere til agurker end til tomater. Jeg har brugt hårdt vanværksvand og aldrig haft griffelråd.
Vh. HP
Skrevet af: Tom Andersen, 10. august 2017 kl. 21.47
Korrekt brug af kapillærkasser er jeg ikke den rette til at instruere i, da jeg af mange grunde, slet ikke bruger dem. Jeg har dog ofte både set og hørt om problemerne ved at bruge dem på en måde der gør vækstmediet alt for vådt, så rødderne beskadiges helt eller delvist via kvælning/ drukning. Rødder skal jo have ilt - i hvert fald rødderne på agurk :)
Prøv at jage klør fem ned i sækken og føl efter om den er våd eller bare tilpas fugtig. Hvis du kan komme til det nu eller senere, når du opgiver planten, så prøv at studere rodnettet nøjere.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.