Forum

Byg selv drivhus med trapezplader?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lasse W., 7. januar 2018 kl. 11.52

Jeg overvejer, om jeg selv skal bygge et drivhus, eller købe en polycarbonat drivhustunnel (som så selv skal samles.)

Det virker til, at der kan fås mere plads til samme penge ved selv at bygge det, hvis det gøres med trapezplader. Måske ud fra denne skabelon: www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=49&t=34042

Er der noget uhensigtsmæssigt ved konstruktionen med trapezplader, som jeg skal være opmærksom på? Skulle hagl tage nogle stykker af pladerne, kan de sikkert nemt udskiftes.

På forhånd tak for jeres råd.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 7. januar 2018 kl. 13.02

Du kunne jo også prøve at bygge et "cattle panel greenhouse".

De er meget populære i USA, blandt andet fordi de er meget billige at opføre, (man kan få et godt drivhus for under 1000 kr.).

Der findes et stort antal youtube videoer om disse konstruktioner, fx denne:

www.youtube.com/watch?v=-DKlXs8iov0

Desværre kan man ikke få dyrehegn (cattle panels) i de rette dimentioner her i landet, men man kan bruge armeringsnet (rionet) i stedet.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. januar 2018 kl. 13.56

Fint til små penge Kim. Tak for det link!
Og næste alt er kønnere end trapez plader, der er forfærdelige sarte i koldt vejr og ikke giver så meget lys som PE-folien.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. januar 2018 kl. 16.06

Ulempen ved at bygge drivhus i træ er at der kommer for lidt lys ind og at det skal vedligeholdelse , her kommer alu drivhuset til sin fulde ret , masser af lys ind og vedligeholdelsesfrit.
Hvis du endelig går igang med trædrivhuset , så bruger man ikke trapezplader , men nogle særlige bølget klare drivhusplader (PVC).

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. januar 2018 kl. 10.17

Jeg har også et link her, til flere forskellige typer billige hjemmebyggede drivhuse (fx. i pe-rør).

theselfsufficientliving.com/25-diy-greenhouse-building-plans/

Og så smider jeg lige et billede af mine egne tunneldrivhuse, hvor jeg har købt buer af bukket vandrør (brugt) og selv sat dem sammen (ialt ca. 90-100 m2 til sammen og til en pris på ca. 6-7000 kr, alt inkl.). ;)

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. januar 2018 kl. 10.18

Og her det ene indefra.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. januar 2018 kl. 10.21

Flot må man sige , hvad med storme og snetryk ..................

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. januar 2018 kl. 12.34

De står skam fint endnu, Svend. Jeg har nemlig også investeret et par hundrede kroner i stormbånd, til at holde plasten hårdt spændt ud. Det gør at selv en kraftig storm ikke kan få fat i den og rive den (plasten) i stykker. Jeg valgte at investere i tunneldrivhusene, simpelthen fordi mit lille glasdrivhus (8-9 m2) skulle have nye glasruder hvert år - og det ville blive for dyrt i længden - og så er det bare sjovere, at have plads til noget der virkelig kan mærkes i madbudgettet. ;)

Men de står så også på østsiden af bygningerne, så de står i læ for de værste vinde. :)

I år skal jeg lave plantekasser og et drypvandingssystem (helst med regnvand), så jeg kan øge udbyttet kraftigt. Jeg lavede, trods alt, først drivhusene sidste forår, så er ikke kommet op på en helt ok produktion endnu. :)

/Ayoe

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 15. januar 2018 kl. 12.00

Hvornår lærer i det ?

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 15. januar 2018 kl. 13.23

Gert, jeg har altid vendt dem på den korrekte måde, før jeg lagde dem ind. Men alligevel sidder de altid forkert når man har uploadet dem. Ved ikke hvad der sker der imellem!? ;)

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 15. januar 2018 kl. 13.58

Det nemmeste er at tage dem rigtigt. Altså holde tlf vandret med knappen til højer.(på min)
Så vender de altid rigtigt nå man uploader.
Mvh

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Åge Nielsen, 22. marts 2018 kl. 10.39

Tagskruer med gummispændskive
Hvor kan man købe dem billigest?? De koster ,der hvor jeg har ledt, og det er ikke alle firmasøgemaskiner der fatter søgningen.
Mvh SvÅ

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. marts 2018 kl. 16.16

Som privat forbruger tror jeg ikke du finder dem til under 1 kr. pr stk.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. marts 2018 kl. 16.46

Brug det lokale byggemarked, hvor du køber pladerne.

Nyt svar til emnet »Byg selv drivhus med trapezplader?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Byg selv drivhus med trapezplader?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider