Forum

Walapini – nedgravet drivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Margrethe Kristensen, 7. januar 2018 kl. 15.39

For ca. 1½ år siden gik jeg i gang med at bygge min walipini. I den forbindelse fik jeg mange gode tips og ideer fra andre på Havenyts sider, som jeg gerne vil takke for.

Konstruktionen blev opbygget i fundablokke med et badekars-lignede struktur rundt langs siderne, som bliver brugt på samme måde som kapilærkasser. Bagvæggen mod nord er i fundablokke, og de 3 øvrige sider har 2-lags-termoglas. Taget er med 16 mm 7 lags-opale-termotagplader. Drivhuset er gravet ned i 120 cm på det dybeste sted, så der er en slags ris-terasser hele vejen ned, som vandes via drypvanding, fra en hullet vandslange, der kommer fra regnvandstønder udenfor drivhuset.
Jeg har nu haft lidt tid til at eksperimentere med dyrkning i ydresæsonerne uden tilskudslys eller varme. Jeg har bl.a. sået forskellige salat-typer gennem efteråret (5 cm høje nu) og der blev sat kartofler i november. Jeg har dækket det til med ekstra plast for en sikkerheds skyld, men det ser ud til at gro fint, så jeg kan (for andet år i træk), se frem til meget tidlige kartofler og salat til foråret. Jeg forsøgte også at lade tomater stå så længe som muligt, men synes dog at smagen blev kedelig i november.
Efter en nat med udetemperatur på minus 8 grader, kunne jeg konstatere at minimumstemperaturen inde i drivhuset, kun nåede ned på minus 0,2 grader i luften.
Jeg kan varmt anbefale at udnytte jordvarme ved at grave dybt og varmelagring i bagmur, samt vandbeholdere inde i drivhuset.

Mit næste projekt bliver at cirkulere vand (og næringsstoffer) fra havedammen ind i den badekars-lignede konstruktion i drivhuset, og dermed opbygge en slags Aquaponic-system.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. januar 2018 kl. 17.20

Spændende , men hvad med grundvandet

Nyt svar til emnet »Walapini – nedgravet drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Walapini – nedgravet drivhus

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider