Forum

Plantesæk i tre dele

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hege Dalsgaard, 17. januar 2018 kl. 14.28

Jeg har et par planter i drivhuset som bliver stående vinteren over. De er plantet i plantesæk over kapillærkasser som alle mine andre drivhusplanter. F.eks står der en persille i plantesæk med to andre planter, som er afdøde og klippet helt ned. Men nu skal jeg jo snart have nye planter i. Og så skal jeg jo ha hele den kæmpe persille trukket fri, og proppet i ny kasse (samme gælder goji-busk). Kan man få eller lave plantesække som kun er den ene tredjedel af en almindelig. Så man altså har til ét hul i kapillærkassen? Nogen med idéer eller erfaring??

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. januar 2018 kl. 16.26

Hvorfor planter du ikke direkte i jorden , du får meget bedre og smagsfulde planter .

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hege Dalsgaard, 17. januar 2018 kl. 16.45

Fordi drivhuset står på sten.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 17. januar 2018 kl. 17.30

Både Persille og Goji-busken (eller Bukketorn, som er det danske navn) klarer sig udmærker udendørs om vinteren.

Persillen løber nok i blomst til næste år, så bedre at så ny portion.

Bukketorn har det med at brede sig meget, så pas på hvor du planter den ud.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. januar 2018 kl. 17.38

Aha dit drivhus er belagt med fliser , en rigtig dårlig måde at dyrke på (plantesække) , du ved ikke hvad du går glip af ved ikke at bruge alle de gode næringstoffer der er nede i jorden.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. januar 2018 kl. 17.40

Kender intet til kapillærkasser ud over de sædvanlige typer og de tilknyttede problemer.

Hvis du ikke har mulighed for eller bare ikke vil have bede i drivhuset, som Svend forslår (jeg er enig med Svend), så vil jeg anbefale at lave nogle plantekummer i passende størrelser og bruge en ordentlig jord/ kompost blanding.

Du kan bruge jord fra haven og blande den med grus og kompost alt efter hvilke planter du vil dyrke. Du behøver ikke skifte al jorden hvert år og indtil du selv har kompost i haven kan du måske hente noget gratis hos kommunen.

Hvis du vil være mega god til haven og have mere succes end skuffelse, kan du lige så godt gå den rigtige vej med det samme :-)

Held og lykke med haven - nu skal vi snart til at så i vindueskarmen!!

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. januar 2018 kl. 17.42

Nu kan jeg ikke selv drømme om at dyrke i plantesække.
Men der må da være mange muligheder for selv at lave plantesække eller andre beholdere, der kan stå i en undervandingskasse.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. januar 2018 kl. 17.46

Jeg havde ikke nået at modtage Svends og Toms indlæg, inden jeg svarede.
Men som du nok kan fornemme på min første linie, dyrker jeg også direkte i jorden.
Og jeg skifter ikke jord. Jeg supplerer med kompost både for at gøde, men også for at erstatte den jord, jeg bruger til potter og spirekasser.

Nyt svar til emnet »Plantesæk i tre dele«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Plantesæk i tre dele

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider