Skrevet af: Tina Tarbensen, 6. april 2005 kl. 11.56
Vi er netop flyttet og der medfulgte et fantastisk drivhus med alt tænkeligt udstyr Der er 6 flamingokasser nedgravet i jorden har fundet ud af det er kapillærkasser der er så låg til med hul/tragt Hvordan fungerer systemet?
Hvor gør jeg af plantesækkene og kan alt plantes i disse?
Jeg håber der er nogen der bærer over med mit nok lidt dumme spørgsmål og svarer. Mvh Tina
Skrevet af: Hans, 6. april 2005 kl. 17.14
Hi Tina!
Intet spørgsmål er dumt,man bliver kun dygtigere når man spørger,men nu til en kort forklaring på hvordan kapilarvandning
virker,du plasere grow-bag sækken ovenpå
låget og laver et hul i sækken over hvert
hul i låget og fylder røret der er på låget og som ender et lille stykke over
bunden på kapilarkassen,med jord fra plantesækken,der er nok 3 rør i hver låg
pr.kasse,men ligemet hvor mange rør der er
fyld dem op (og form det efterhånden som du fylder røret op,men ikke for fast,men pas på der ikke er lufthuller, idet vandet kan da ikke komme op til planterne,
(hvis du syntes at din plantesæk bliver
noget tynd og slunken, kan du jo købe en
sæk spagnum og bruge som fyld i rørene.
Når du har gjort det så jævner du jorden i
plantesækken ud og planter to eller 3 planter,en over hvert hul,det kommer sig
ikke så nøje,men husk at gøre jorden i sæk
ken til pas fugtig før du planter og det er også en god ide at spagnumen er godt
fugtig,og først nu kan du fylde vand i
kapilarkassen.
Herefter passer vandningen sig selv,og planterne vil ikke blive overvandet,vandet transporteres til planterne efter kapilar-systemet.
Da vi boede i Danmark brugte jeg kapilarkasser i mnage år,det virker fint og jeg var meget tifreds med brugen,
så jeg håber du kan bruge min forklaring og held og lykke med dine kasser.
Please send mig en mail hvordan det gik!
Ha det nu godt Vi bor i Scotland og det er dejligt,jeg er bidt af en gal lystfisker,og der er masser af dejlige vande for sporten her i Scotland.
Regad Hans.
Skrevet af: Hans, 6. april 2005 kl. 17.52
Hi Tina,
En rettelse til tidligere fremsendte,
Brug en eller 2 ekstra plantesække som
fyld i kapilarrørerne,
spagnum er ikke godt som vandtransportering har jeg lige læst i
anden artikel,du for undskylde en misort.
Hilsen Hans
Skrevet af: Tina Tarbensen, 6. april 2005 kl. 19.10
Tak for den forklaring jeg kunne slet ikke regne ud det var på den måde men nu må jeg prøve og se hvordan det går.
Så må jeg ud og indkøbe 8 sække og komme i gang :-)
Scotland. Det er ikke lige det land man normalt hører folk flytter til men hvis man er til lystfiskeri er det nok en god ide.
Tusind tak for hjælpen.
Mvh Tina
Skrevet af: Helle-Sofie, 6. april 2005 kl. 19.46
Hvor kan man skaffe en kapillærkasse? Det lyder som en god opfindelse.
Helle-Sofie
Skrevet af: Ditlev, 7. april 2005 kl. 7.59
Hej Helle-Sofie,
Bilka, Jem&Fix, Bauhaus osv.
Jem&Fix har lige haft dem på bud til 59,00 Kr, men så er det ikke Pindstrups klassiske MAxikap. Jeg tror nu princippet er helt det samme.
mvh
Ditlev
Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 25. maj 2005 kl. 13.16
Til Hans fra Scotland...
Jeg ser med interesse dit indlæg om kapilærkasser og ikke mindst at du er lystfisker med megen energi. Det forholder sig sådan at jeg tager af sted til Scotland denne sommer på fisketur med sønnen og fluestængerne samt telt og bil i det scotske højland.
Har du nogen gode forslag til fiskeri der ikke koster en bondegård? Jeg er mest til å / elv fiskeri efter bækørreder samt stalling (Brown Trout / Grayling).
På forhånd tak
Se evt. www.prdesign.dk/greenland hvor jeg kan kontaktes via hjemmesiden.
Skrevet af: Hans, 25. maj 2005 kl. 16.41
Hej til jer der sidder der på "Havebænken"
Det er et havepogram og ikke et pogram om
lystfiskerri,det være ikke sagt med et syrligt drops under tungen,jeg kontakter
dig Kenn via Weben du har givet her.
Jeg har 4 tomat-planter i 2- plantesække
over kapillarkasser 3 af planterne har
afsat 2 tomatklaser hver der er i blomst,
og planterne gror fantastiks så det bliver godt og se hvor mange klaser de kan
produkserer førend jeg skal toppe og dermed stanse dem i vækst,mine selvsåede
tomater kommer men med megen forsinkelse,
nå ja de før omtalte 4 tomat-planter,er
købte og er vel sået før mine hjemme såede.
Jeg måtte lave mine egne kapillarkasser
kort fortalt her, et stykke presset plade
fremstillet af høvlspåner,l.1,500m. b.0,360m. ca.19mm.tyk 4 huller for et kap=
illarrør diameter 110mm.(kapillarrørets
længde er afhængig af kassernes højde,
men jeg har brugt plstikkasser h.=250mm.
vand=20liter og kasserne er næsten gennem=
siktige det vil sige at jeg kan se når der
skal fyldes mere vand i kasserne,men for
tiden er der nok vand i kasserne efter
starten af tomatplantningen ca.25 April.
Jeg har 2 plantesække over 4 kasser så det
er ca.80liter vand med plante gødning blandet i vandet,det passer sig selv uden
yderligere vanding,(hvordan kan man nu videom planterne får nok vand m.m.,jo!
de ser grønne og sunde ud og afsætter blomsterklaser, så husk at ryst planten når den blomstre for ellers giver det ikke
så mange tomater som du ønsker dig,
men ha det nu godt og nyd sommeren,
hilsen Hans.
Skrevet af: Hans Åge, 25. maj 2005 kl. 21.53
Glem det om dyre kappilærkasser, hvis ikke "naboen" kan klare vandingen i ferien. Kasserne er flop, men betrykkende og modsat anses de som sutteklud. Rødderne fra planter skal først og fremmest ned til vandet i første omgang og følge med vandstanden som er livsgivenden. Stik først og fremmest hul i bunden af plantesækken så rødder kan få vandforbindenlse. Jord er meget bedre omgivende/oppebærende til vand. Planterødder forsøger selvføgeligt at søge til vand, hvor det er til stede.
Skrevet af: Erik Nørgaard, 15. juli 2007 kl. 1.43
Måling af vandstand i plantekasse: Stik en stump elektrikerrør i "låget". Tag en vinflaskeprop eller en flamingoklods som der stikkes en "raket"-pind i. Stik pinden i elektrikerrøret og klip længden til så "tom" flugter med toppen af røret.
Påfyldning af vand med gødning: Det "dumme hjørne" har jeg udskiftet med en stump 50 mm afløbsplastrør.
Undlad at komme for meget vand i kassen, da plantesækken ellers kan blive alt for våd i vækstmediet.
En fin plantekasse laves billigst med en "brødkasse", der er stukket to/tre 100 mm gulvtæpperørstumper i. Lav lige et par hakker i bunden. "Brødkassen" stilles oven på en kasse, der lægges en plastsæk i, hvis kassen ikke er af vandtæt plastmateriale. (Det kunne være den gamle flamingokasse var revnet) ;-)
Husk påfyldningsrør og vandstandsmålerør.
Skrevet af: Jesper Trier Gissel, 18. juni 2008 kl. 21.06
Hej!
Er der nogen af jer, der har observeret et lag af hvidt, lidt fedtet støv uden på jeres kapilærkasser? Og kan nogen fortælle mig, hvad det er?
mvh, Jesper
Skrevet af: Erik Pürschel, 19. juni 2008 kl. 19.31
Det er sikkert en svamp (mug-lignende substans) der hygger sig i fugten. Sætter sig gerne på fugtigt træværk. (badr)
Vask af med noget Rodalon og se om det forsvinder derefter.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.