Forum

Tomatens blade er blevet mørke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 5. april 2018 kl. 14.13

Hej igen

Ved jeg bliver ved med at stille spørgsmål, men er stadig lidt "grøn" i det her.

Efter jeg har flyttet mine små tomatplanter fra så jord og over i noget øko jord er bladene begyndt at blive mørke.
Jeg har kunnet læse mig til at tomatplantens blade bliver mørke når der er for meget kvælstof i jorden.
Hvilket kan resultere i en dårligere og senere høst. Det er jeg ikke interesseret i.
Mit spørgsmå er om jeg så bare skal lade dem i den nye potte og se om det gør noget eller om jeg skal plante dem i noget andet jord?
Mine tomater er vinduet da jeg desværre ikke har et drivhus - de er ca 10 cm pt.

Håber nogen kan hjælpe - på forhånd tak.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 5. april 2018 kl. 14.31

Well, du kan evt. omplante dem igen i økojorden, som blot er opblandet 50/50 med vasket sand. Problemet med næringsrig jord, er at planterne bruger kræfter på at sætte blade/top, frem for at sætte frugt.

Men lige nu vil jeg ikke mene at det betyder alverden, de skal jo vokse indtil udplantningen. Blot lad være med at gøde dem ved siden af, indtil da - eller til deres blade bliver lysere igen. ;)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. april 2018 kl. 21.56

Bladene skulle gerne blive mere grønne når du planter om i en mere næringsrig jord. Alt med måde, men tomaten skal trods alt også have noget at leve af.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisa Skov, 9. april 2018 kl. 14.55

Jeg ville nok bruge så & prikkel jord til de første par gange der omplantes og så lave en tynd gødning når der vandes.
Jeg laver selv alle mine tomatplanter, og bruger ovennævnte metode, jeg har aldrig haft problemer med at mine er blevet mørke i bladene.
I starten har planterne jo nærmest ikke noget rodnet, så hvis de kommer i en for kraftig gødet jord (eller for for meget gødning ved vanding). Husk også at plante dine planter dybt når du planter om, derved undgår du ranglede planter. At plante dybt vil sige at du dækker stænglen med hjord helt op til,der nederste sæt blivende blade (da stænglen er ret blød, kan. Man snildt “sno” stænglen nede i potten.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 25. april 2018 kl. 7.55

Jeg kom engang til at overgøde tomater i potte. Bladene blev helt mørke og krøllede sammen. Vandede dem godt igennem og lod vandet løbe fra - udvaskede jorden så at sige. Det hjalp ret hurtigt.

Nyt svar til emnet »Tomatens blade er blevet mørke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomatens blade er blevet mørke

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider