Forum

Kapilærkasser eller jordbede?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten Mathiasen, 4. juli 2018 kl. 7.42

Jeg er ved at etablere mit første drivhus, hvor jeg vil dyrke lidt tomater, agurk og peberfrugter. Jeg rejser typisk 7-14 dage i juli måned hvert år, så drivhuset skal kunne klare sig selv periodevist. Nu er jeg i tvivl om jeg skal indrette drivhuset med kapilærkasser eller bede med automatisk vandning. Måske er der en helt tredie løsning, som er endnu bedre?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. juli 2018 kl. 8.36

7-14 dage er i almindeligt dansk vejr uproblematisk mht vanding af typiske drivhusplanter plantet direkte i veletablerede jordbede. Hvis du er nybegynder og vil lære at dyrke økologisk er kapillærkasser udelukket - den dyrkningsform har intet med økologi at gøre. Bevares, du kan dyrke uden gift, men det alene gør ikke økologien, hvor jordens liv er afgørende.

God fornøjelse med dit drivhus :)

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 4. juli 2018 kl. 23.47

Inspireret af forummet her har jeg i år forsøgt mig med en tomatplante direkte i jorden i stedet for kapillærkasse. Jeg har én plante i jorden i drivhuset og to planter i kapillærkasse. Den det står i jorden ser ud til at have det meget bedre end dem i kapillærkassen. Planterne i kapillærkasserne vælter ud over det hele, og jeg er blevet nødt til at binde dem op med snor. Planten i jorden står flot kun støttet af en pind. Jeg har ikke vandet planten, der står i jorden, ud over nogle dage da jeg plantede den. Jeg har ikke høstet fra planterne endnu, så jeg kan endnu ikke sige, om der er forskel på smagen, men erfaringerne herinde er vist, at tomater fra en plante i jorden smager bedre end dem i kapillærkasse.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Mathiasen, 5. juli 2018 kl. 6.11

Tak for berigende svar! Jeg indretter med jordbede. Det giver økologi samtidig med ekstra højde til planternes vækst. Desuden glæder jeg mig til at opbygge et automatiseret vandingsanlæg ;-) God sommer!

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 5. juli 2018 kl. 10.47

Vent lidt med at etablere vandingsanlæg. Det er ikke sikkert det bliver nødvendigt for dig. Hvis man sørger får dybe plantebede o fra starten af sæsonen kun vander med gradvis længere intervaller men til gengæld massivt, træner men planterne til at søge dybt og så kan planterne nemt klare 2 uger uden vand.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rogers Søgaard, 23. juli 2018 kl. 15.57

Mine førsteårs erfaring med tomater i drivhus-kapillærkasser er særdeles gode. Planterne vokser næsten i det uendelige både højde- og fyldenæssigt, men de kræver støtte/opbinding. En del planter står i direkte sol, og har tydeligt fået det for varmt i netop denne sommer. De taber blade, men giver dog pæne frugter. Tre planter skygges af foranstående vinranker og lever perfekt med store, flotte tomater. Tidligere år, hvor jeg har dyrket tomater i plantekasser med stort set daglig vanding, var jeg en overgang udsat for tomater med sort”bund”. Formentlig skyldtes det, at jeg udelukkende anvendte regnvand. I år vandes med “eget” grundvand, der her i Skagen er ret okkerholdigt. Det er formentlig(?) årsag til, at tomaterne nu er perfekte. Ikke én har hidtil været sort i bunden.
Tak for mange relevante spørgsmål og gode svar. RS.

Nyt svar til emnet »Kapilærkasser eller jordbede?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Kapilærkasser eller jordbede?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider