Forum

Tomater: Gule blade med brune pletter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Vium Skaarup, 12. juli 2018 kl. 17.09

Hej!

Vi er første-gangs-dyrkere i drivhuset på vores tag i Aarhus.

Det er gået meget godt, skønt vores agurker har fået spindermider, mange besøg af kålsommerfugle, ellers vokser, tomater, aubergine, squash, melon, løg, porre, jordbær etc rigtig fint.

Men men men... nu er vores tomater begyndt at få gule blade. Det startede med gule pletter, men nu er bladene blevet mere gule, en af planterne er hel gul (næsten). Se vedhæftet foto.

Hva faen gør man. Vi har problemer med at styre temperaturen i vores drivhus på grund af varm sol og kold vind. Det kan derfor til tider blive meget varmt, selvom vi har kridtet taget, mens det i andre perioder er mere optimalt. Det betyder dog at vi måske både under-vander og over-vander. Planterne står i hjemmelavede kapilærkasser med ny jord.

Mvh Jens og Amalie

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. juli 2018 kl. 18.18

Typisk overvanding.....

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. juli 2018 kl. 20.45

Hej Jens Vium Skaarup

Jeg er ikke uenig med Svend Høst (indlæg nr 1) men vil foreslå at I også overvejer:

Er "ny jord" en god muld blandet med halvomsat kompost eller naturgødning ? Eller er det et sphagnumbaseret færdigblandet produkt med begrænset gødningsindhold ?

Er rodudviklingen god ? Eller har I givet planterne så let adgang vand, at de er blevet "rod-dovne" dvs rodudviklingen er sat i stå med den virkning, at planten ikke kan kompensere for et par dages vandmangel og heller ikke er i stand til at hente næringsstoffer fra et ret stort område i dyrkningsjorden).

Er der tilstrækkelig varieret næring tilstede for at planten kan trives ?
Hvis der er for lidt at ét af stofferne kvælstof, kalium og fosfor går det ud over plantens trivsel. Og hvis der mangler nogen mikronæringsstoffer ( jern, magnesium, mangan, bor, kobber, zink mm) kan planten heller ikke trives.
Det er ikke tilrådeligt at eksperimentere med at tilføre disse mikronæringsstoffer enkeltvis uden omfattende viden om deres virkning / skadevirkning ved overdosering !
Den enkleste måde at skaffe planterne en god, varieret næringsstofpulje er ved at anvende en halvomsat, kompleks kompost.
Det komplekse består i at der i kompostdyngen indgår mange forskellige kilder. Det kan være: Husdyrgødning, affald fra haven (fx findelt hækafklip, visne blade, afklip fra plænen, sammenrevet visnet grøngødning), tang (der har ligget på land og har været udsat for flere regnbyger).

Nu kan det jo nok være en vanskelig øvelse at etablere en kompostdynge i en taghave - men der findes kompostprodukter i handlen som er godkendte til økologisk dyrkning. Søg i forhandlerannoncerne på denne side. Og produkterne forhandles også som flydende gødning - måske det, der er relevant for Jeres kapillærvandingssystem ?

Jeg håber I finder nogen løsninger ! Og hatten af for Jeres energi til at være nysgerrige - denne sommer giver ikke de letteste betingelser for at opnå gode dyrkningsresultater for et varieret udvalg af det, man kan dyrke i et drivhus.....

Venlig hilsen
Lone

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Vium Skaarup, 14. juli 2018 kl. 16.50

Hej Lone,

Tak for dit fabelagtige svar, det var meget mere end vi havde regnet med :)

Vi er jo på et tag så vi har været nød til at købe plantesække så vi lettere kunne bære dem op, det var måske en fejl, det er den slags man kan købe i silvan etc. Dem der er beregnet til kapillær kasser. Vi har tænkt over at lave en lille kompost, men jeg er nervøs for at vi kan samle nok forskelligt affald til at den ikke bliver for "tung".

Vi har både klassiske kapillærkasser og nogle vi selv har bygget af baljer med en flamingokasse fra fiskehandleren og nogle faskiner fra et bygge projekt. De har funket meget godt med de andre planter, men jeg har lagt mærke til at jorden tit har været for fugtig - decideret grøn. Måske vi skulle komme nogle lecablokke i bunden af kassen så jorden har mindre kontakt med vandet? Eller blot vande mindre? At vande mindre kunne være det første forsøg.

Jeg ved ærlig talt ikke særlig meget om min jord, andet end at det er er Park Plantesække NPK 3-1-4. Om de er bæredygtige eller ej ved jeg heller ikke. Min ven kom forbi med en pose gødning, NPK 5-1-1, det vil jeg prøve med i de kasser vi selv har bygget, for der kan man komme til jorden, i modsætning til de klassiske kapilærkasser.

Det jeg prøver er altså: mindre vand, flydende gødning til de klassiske kapillærkasser og fast gødning til de hjemmelavede kappilærkasser.

Fremad skulle vi måske finde en ny kilde til hvor vi får jord fra, så man får en mere 'naturlig' jord. Er det i øvrigt dumt at blande ny og gammel jord (i forhold til sygdomme og svamp) ?

Med venlig hilsen
Jens og Amalie

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. juli 2018 kl. 18.09

Med al respekt for Lone, jeres problem er alså overvanding , det er en klassiker med de gule blade..........

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Vium Skaarup, 14. juli 2018 kl. 19.49

Du har sku sikker ret Svend, hvad sker der ved overvanding, skader man rødderne så planten dør eller kommer den sig?

Grunden til jeg tænkte det godt kunne være næringen i jorden er at de i en af kasserne kun har ramt én plante, der står tre, den der er blevet gul er den der først har fået tomater... så jeg tænkte at den manglede næring til at danne tomaterne...? Er det en naiv teori ?

Mvh Jens

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. juli 2018 kl. 9.53

Det er jo sådan at 10 gange så mange planter dør eller tager skade af overvanding end planter der er undervandet , især tomat planter bliver overvandet , mit bedste råd er at plante direkte i jorden , men det bliver nok svært i jeres tilfælde.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Herdis Brandstrup, 20. juli 2018 kl. 10.03

Mine tomater står i kapillær kasser. Kan de suværene overvandede? De er nemlig også begyndt at få gullige blade med brune prikker.
Venlig hilsen
Herdis

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. juli 2018 kl. 10.42

Overvanding , tomater hører ikke hjemme i kapilarkasser men plantet direkte i jorden , helst på friland , så får du tomater der smager af noget , modsat de der burtomater.....

Nyt svar til emnet »Tomater: Gule blade med brune pletter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomater: Gule blade med brune pletter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider