Forum

Vinduesåbnere til orangeriet

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kristina Blaschke Hansen, 19. juli 2018 kl. 8.42

Vi er ved at færdiggøre vores dejlige lille orangeri af gamle termovinduer i træ og med isolerede vægge.

Jeg vil rigtig gerne have vinduesåbnere hertil, lig dem der bruges til drivhuse. Men jeg er i tvivl om, hvad der kan bruges til så tunge vinduer. Jeg har læst mig til at en vinduesåbener kan klare op til 7 kg og tænker derfor at to må kunne klare op til 14 kg, så jeg har overvejet at starte med at investere i to stk. og montere dem på et vindue og se hvordan det går.
Næste udfordring er jo så, at mine vinduer er lodrette og på billederne er vinduesåbnerne altid monteret på skråvinduer, så jeg ved slet ikke om de kan bruges hertil eller om det vil se skrækkeligt ud.

Er der nogen herinde der har erfaring med at montere vinduesåbnere el.l. på almindelige vinduer og hvordan er det mon gået?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 19. juli 2018 kl. 9.33

Hmm, blot et skud sådan lige fra hoften, hvis du sætter dem på lodrette vinduer, så burde du sætte vinduerne til at åbne med sidehængsler frem for tophængsler - så burde en enkelt vinduesåbner være nok, da den ikke skal bære vinduet.

Jeg vil dog sige, at jeg i min havestue simpelthen blot altid har døren åben (kan desværre ikke åbne vinduerne (den er bygget af genbrugsmaterialer før jeg overtog huset, så havde ikke indflydelse på udformningen), men det ser nu ud til at gå fint alligevel.

Og i mine tunneldrivhuse, så har jeg også åbent døgnet rundt i begge ender, så der kan være en luftudskiftning - det virker lige fint, uanset om det er en kold, våd sommer eller en varm tør sommer.

En pudsig ting jeg har lagt mærke til, er at de af mine agurkeplanter der har stået mest i skygge, er blevet størst i år og giver flest agurker (det er jo så også en jungleplante oprindeligt). Normalt har det ikke været et problem med for meget sol - men det er det åbenbart i år.

/Ayoe ;)

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 19. juli 2018 kl. 9.38

Dette er min havestue - ikke fra i år, men ligner fint.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. juli 2018 kl. 9.38

Du skal have noget med motor på , det der med 2 åbnere vil ikke virke , da de aldrig åbner lige ens .............

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 19. juli 2018 kl. 9.40

Dette er et af mine tunneldrivhuse. Billede er taget sidste forår - som var første sæson efter opstilling. Der er ændret lidt i dem i år.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristina Blaschke Hansen, 19. juli 2018 kl. 19.54

Tak for svar til jer begge.
Jeg vil undlade at spilde pengene på vinduesåbnere til drivhuse så Svend. Da mine tophængslede vinduer allerede er monteret, vil jeg i stedet lade vinduer og døre stå åbne, som du anbefaler Ayoe. Så må jeg begynde at åbne og lukke døren når vi nærmer os koldere tider.

Nyt svar til emnet »Vinduesåbnere til orangeriet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vinduesåbnere til orangeriet

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider