Forum

Resistens mod agurkeskimmel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 13. august 2018 kl. 13.48

Hej
Jeg har i de sidste 6 år ikke kunne dyrke agurker, uden at blive ramt af agurkeskimmel.

Når jeg søger på nettet, så fremgår det, at der ikke findes resistente sorter, men kun, at enkelte sorter har nogen resistens.

Jeg har prøvet sorterne Futura, Superstar og Saladin, som alle bliver syge.

Jeg har to døre, der altid står på klem, og selvåbner på 3 vinduer, så der udluftes altid.

Er der nogen der har erfaringer med andre sorter eller dyrkningsmetoder, som kan hjælpe?

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. august 2018 kl. 16.20

Eneste bud er at din udluftning ikke er tilstrækkelig - du kan vurdere det ved at se på planter/ drivhus tidligt om morgenen: Er der generelt dug på bladene og kondens på ruderne? Hvis ja, så er udluftningen ikke tilstrækkelig.

Hos mig er agurkerne begyndt at stå af, dels pga skimmel og dels pga meldug.
Det sker hvert år omkring august/ september og jeg har sjældent agurker i vækst, når vi når sidst i september.

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. august 2018 kl. 18.01

Her er det spindemider, der begrænser agurkernes vækst.

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 13. august 2018 kl. 18.12

Der er ikke engang dug på glasset om morgenen.

Alle jeg kender i Esbjerg har samme problem med agurkeskimmel, så vi må have et højt smittetryk her.

Spindemider kan holdes nede med insektsæbe. Det lykkedes for mig for nogle år siden.

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. august 2018 kl. 18.31

Jeg har ikke hørt om agurkeskimmel før, men jeg kender til både gråskimmel og vinskimmel.
Der kan sprøjtes med mælk (1 dl mælk til 1 til 2 l væske). Der skal sprøjtes forebyggende, men da agurken vokser hurtigt, kan det måske nås endnu.

PS vores spindemide angreb er ikke så alvorligt, at det forhindrer os i af høste agurker.

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 15. august 2018 kl. 1.39

Jeg har i år ‘fået’ drivhus, for første gang i mit liv. Så godt. Mine to agurker fik tilsvarende skimmel/meldug her i juli. Jeg har fået et godt forslag til at spraye skummetmælk en g ugt på min vindrue forebyggende. Så jeg gjorde det, jeg fjernede alle de grimme blade på agurkerne. Og sprayede skummetmælk to til tre g ugt.. nu er planterne helt bare forneden, men klatrer fint/ kraftigt i toppen. Bladene er så flotte og jeg har igen fået masser af agurker der hænger ned fra loftet.

Vh Benedikte

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 15. august 2018 kl. 7.09

Jeg har også, et par gange, set meldug i mine agurker, men det var får jeg sørgede for god udluftning. Det har heller ikke været svært at slå ned. Men, agurkeskimmel (Pseudoperonospora cubensis) har jeg ikke kunne klare.

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. august 2018 kl. 7.24

Jeg er nysgerrig Søren, dyrker du i jordbed eller kapillærkasser?

Jeg er ikke ekspert, men antager, at det er agurkeskimmel jeg har af og til sidst på sæsonen - ligner meget dit billede, når den er slem. Fjerner dog bladene længe før de er så angrebne af hensyn til smittetryk - har du overvejet det?

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 28. december 2018 kl. 14.47

Jeg har dem i både jord og kapilarkasser.
Det er normalt det kommer sidst på sæsonen, men i år kom det tidligt. Jeg nåede faktisk at sætte nye planter. Men som første hold, så nåede de loftet, so så blev de ramt ad agurkeskimmel. Mit mål er, at når de rammet omkring 2 m højde, så skal de vokse vandret, og agurkerne hænge flot nedad.
Der skulle være en sort der hedder Marketmore 80, som skulle have nogen resistens, men har ikke kunne finde den i Dk.

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. december 2018 kl. 23.57

Jeg vil hel klart anbefale dig at dyrke i kapillærer kasser, da du med næsten 100 procent sikkerhed kan styre gødnings tilførelsen. Dette kan du ikke i jorden, da der frigives mere gødning i varme perioder, end planterne kan nå at bruge og så får du sygdomme, da planterne bliver syge af stress. Selv hos mig, der ofte har høj luftfugtighed ses aldrig meldug. Desuden sker der også en udledning af næring, hvis ikke man har et super rodnet og alligevel kan det ikke undgås helt.

Det er gammel viden.

Du kan forebygge meldug ved at vælge resistente sorter.

At der så er nogle, der mener at smagen hentes i at planterne dyrkes i jorden, og bander kapillærer kasserne væk er efter min mening noget nymoderne vrøvl. Det er hverken videnskabelig bevist og Hr og Fru Jensen kan hellere ikke smage forskel. Selv vores erhvevsgartner dyrker også i lukket systemer. Hvis planterne ikke får tilstrækkeligt med næringstoffer vi de mistrives eller ikke vokse... Derfor skal disse mineraler altid være tilstede, mere eller mindre, man kalder dem også mikrostoffer, da der kun skal få af dem. Men at give dem skylden for smagen er ikke rigtig. Det er sukkerstofferne og disse dannes af solen. Prøv og spis en grøn tomat.. Nej den smager ikke ret godt vel?.

Hvis man, som nogle stadig mener at planterne henter nogle mineraler og det er det, der giver smagen, ja så tilsætter man jo bare disse i form af komposteret gødning i plantesækken eller i form af flydende organisk gødning, som der er masser af gode eksemplar af på marked. Selv bruger jeg LIDL, organinisk gødning, der kun koster kr 10, pr liter og 1 deciliter pr 10 liter vand. I sækkene kommer jeg lidt have kompost og tørrede kylligemøg heri. Alt sammen fra lokal området og jeg bruger for ca 20 til 30 kr organisk gødning hvert år på 8 kapillærer kasser og Ca 24 planter, hvor størstedelen er tomater.

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. december 2018 kl. 0.13

Her er et eksempel på hvordan man bruger en sæk med spagnum og blander organisk gødning heri, men den kan laves på mange måder.

Gødnings forslag (plantesække, pr sæk)
750 gram Øko-Hønsegødning . 30 gram kvælstof
450 gram Øko-Lupingødning 18 gram kvælstof
1,2 kg Champost 0 gram kvælstof
1,2 kg Maunorox 25 gram kvælstof

I alt 73 gram (pr. sæk)
Eller :
750 gram Øko/alm.-Hønsegødning . 30 - 37,5 gram kvælstof
450 gram Øko-Lupingødning 18 gram kvælstof
2,5 kg kompost (køkkenaffald 1,2 – 1,7 %) 30 – 42 gram kvælstof
I alt 78 – 85,5 gram (pr.sæk)

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 29. december 2018 kl. 6.37

Jeg har ikke problemer med meldug. Mit problem er agurkeskimmel - Pseudoperonospora cubensis. Sporerne kommer gennem luften. I Amerika har man test marker som advarselssystem, så man kan følge med i hvor smittet har spredt sig til.
Ja, der er mange Marketmore i dk, men det er 76'eren og ikke 80'eren. Ellers skriver forhandleren slet ikke hvilen type det er.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. december 2018 kl. 9.37

Jeg kan ikke finde en Marketmore 80..Derflr vil jeg tro at den er udfase med tiden, men der findes mange andre, så hvorfor ikke tage og gøre brug af andre sorter.?

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 29. december 2018 kl. 14.28

Marketmore 80 er en videreudvikling af Marketmore 76, så den er nok ikke nået DK endnu.

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 29. december 2018 kl. 15.37

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. januar 2019 kl. 1.29

Hej Søren.

Her kan du købe Marketmore 76 til billige penge. Jeg har handlet og dem kan du godt stole på.

app.getresponse.com/click.html?x=a62b&lc=BIIf4h&mc=JS&s=Y2Yems&u=nXr&y=Q&

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. januar 2019 kl. 1.32

100 frø for kr 9, plus porto, som er væsentlig billigere end herhjemme.

www.seedparade.co.uk/cucumber-seeds/119-cucumber-marketmore-76-100-seeds.html

Godt nytår.

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. januar 2019 kl. 17.01

Marketmore 80 er en bitterstof fri videreudvikling af Marketmore 76 . Begge har en del år på bagen, så mon ikke der mere resistente sorter på markedet.

www.ars.usda.gov/southeast-area/charleston-sc/vegetable-research/docs/cgc/vegetable-improvement-newsletter-no-21-february-1979/

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. januar 2019 kl. 17.08

Ok det var jeg ikke lige klar over. Normal dyrker jeg skoleagurker, med god erfaring.

Kunne godt tænke mig at vide om disse bære mere end almindelig agurker eller bare noget jeg bilder mig ind.
Syntes at have erfareret at almindelige agurker er længere om at dannes og dermed mindre produktiv..

20 af 21 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Fabil Baron, 16. februar 2019 kl. 9.29

Slettet af administrator 17. februar 2019 kl. 21.11.

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 28. juli 2019 kl. 10.31

Ja har i år dyrket Marketmore 76, som skulle have nogen resistens mod agurkeskimmel. Her den 28/7 står de flotte og sunde. Om det er tilfældigt ved jeg, så næste år vil jeg prøve flere sorter samtidigt.
Marketmore 76 er desværre en tykskaldet skoleagurk med pigge og en ret kedelig smag og konsistens.

Spidemiderne kom allerede i begyndelsen af maj, men dem har jeg fået styr på med sæbevand.

Nyt svar til emnet »Resistens mod agurkeskimmel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Resistens mod agurkeskimmel

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider