Forum

Opvarmning i drivhus – Hvilken måde?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mads P. V., 14. september 2018 kl. 11.07

Hej,

Jeg har et mindre drivhus, som er rigtig godt isoleret for gennemtræk. Jeg var ude efter om der ville være en nem måde, at holde drivhuset varmt hen over vinteren?

Det jeg havde tænkt på var fx en varmepumpe, elradiator eller noget ligende?

Er der nogle, der har erfaring med det?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. september 2018 kl. 11.36

Uanset, hvad du måtte bruge som varmekilde, skal du sørge for tæt isolering med bobleplast eller lignende. Det er ikke nok, at det ikke trækker ind.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads P. V., 14. september 2018 kl. 12.00

Hej Lars,

Tak for hurtigt svar!

Okay. Det har jeg netop lige læst nogle forskellige ting omkring på andre sider. Det virker umiddelbart som en nem og god løsning hen over vinteren. Jeg tror umiddelbart, at det er varmepumpen jeg går med for også at få renset ud i luften, som jeg også kan se at sådan en luft luft varmepumpe gør. På den måde, så tror jeg ikke at der bliver så indelukket luft i drivhuset over vinter, hvor døren ikke kan være åbent så meget.

Hvis nu man vælger en luft luft varmepumpe, så virker det til at man skal registrere det til BBR. Men ved du om det samme glæder for drivhuse?

Redigeret af administrator 29. marts 2019 kl. 9.43. Link til egen hjemmeside om varmepumper er slettet af redaktionen

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. september 2018 kl. 14.12

Det er husets opvarmning, der er tale om.
Jeg kan ikke forestille mig, at opvarmning af drivhuset skal anmeldes.
Drivhuset er vel heller ikke blevet anmeldt?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads P. V., 14. september 2018 kl. 14.14

Nej nej - det er det ikke :-)

Det lyder godt, så tror jeg at jeg har fået styr på det hele! Tak for hjælpen Lars :-)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. september 2018 kl. 16.29

Og så er der lige prisen , en varmepumpe koster med opsætning kølemontør +evt, elektriker ca 15000 Kr , en 2000 W varmeblæser koster (det gjorde den sidste år ) 49 kr hos Harald Nyborg , varme fra en varmepumpe koster ca 40 øre pr. kWh mens varmen fra varmeblæseren koster ca 2 kr pr. kWh.
'
Varmeblæseren kan indstilles til at holde drivhuset frostfrit ca 2-4 C
mens varmepumper med 8 eller 10 grads funktion giver typisk ca 12 gr. C , og det udligner prisen noget mellem pumpen og blæseren.

Jeg bruger varmeblæseren i drivhuset og en varmepumpe i vinterhaven og det virker fint , forøvrigt så renser en varme pumpe ikke luften .

Der kommer kun en god varmeøkonomi i det hvis du isolerer med bobleplast og måske nogle vintermåtter

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads P. V., 14. september 2018 kl. 17.52

Hej Svend,

Tak for dit brugbare svar - Dine beregninger giver selvfølgelig rigtig god mening. Jeg havde overvejet en lille varmepumpe som til camping vogne til sådan et projekt, men fandt også hurtigt ud af at det ville blive dyrt.

Jeg tror man skal gå hen og bruge en varmeblæser, som du anbefaler og så bruge en gange almindelig timer for ikke at fyre alt for meget for fuglene. Selvom de nok ville blive glade for det ;-)

Tak for dit givende svar Svend. Det giver nemlig god mening at kigge på en varmeblæser!

God aften og weekend.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 14. september 2018 kl. 22.33

Hej Mads

Du kunne også overveje at nedgrave varmeslanger i sand under drivhusgulvet. Det kan gøres i kombination med solfangere, men vil nok ikke være tilstrækkeligt til at holde drivhuset frostfrit uden elektrisk varmeovn / eller varmepumpe. Sidstnævnte findes forøvrigt også som vand til vand (gulvvarme).

Du kan evt. gå på biblioteket, hvor der findes bøger om drivhuse og varme, eller søge lidt på nettet.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. september 2018 kl. 23.08

Varmeslanger og solvarme om vinteren hvor solen næsten aldrig skinner i de få timer hvor den er oppe ........................

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads P. V., 28. marts 2019 kl. 1.35

Hej alle,

Jeg vil ikke anbefale jer at installere en luft til luft varmepumpe i drivhuset om vinteren. Jeg vil umiddelbart mene, at det giver mere mening at få noget man kan tænde og slukke når det passer.

Håber det giver mening.

Med venlig hilsen,

Lasse

Redigeret af administrator 29. marts 2019 kl. 9.34. Link til egen hjemmeside om varmepumper er fjernet af redaktionen

Nyt svar til emnet »Opvarmning i drivhus – Hvilken måde?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Opvarmning i drivhus – Hvilken måde?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider