Forum

Tomater

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 17. april 2019 kl. 8.57

Det gode vejr gør mig lidt utålmodig og jeg får lyst til at plante tomater ud i mit drivhus. Har I plantet tomater ud eller overvejet det? Jeg har sået en masse krydderurter, der spirer lystigt frem.
Jeg har også et par chiliplanter, men jeg er ikke sikker på, at de kan tåle at komme ud i drivhuset. Min erfaring er dog, at chilier er rimelig kuldetolerante.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 17. april 2019 kl. 9.16

Hej Mette Lund

Nej, jeg bærer hver eneste formiddag 8 tomatplanter ud på altanen (lukket altan med skyderuder), og hver aften bliver de båret ind på mit arbejdsværelse. Det er et lidt større besvær, end det plejer at være, eftersom de er blevet plantet om i større urtepotter, som jeg kun kan bære to af ad gangen.

Du vil opleve, at der er lidt forskellige meninger om, hvor meget kulde tomater kan tåle. En enkelt flittig skribent her i dette forum planter tomater ud på friland midt i april, men der må være tale om særligt kuldetålende arter – ikke de almindelige sorter, vi plejer at dyrke i danske drivhuse.

Normalt siger man, at tomatplanter ikke tåler temperaturer under 8-10 grader. Man kan købe et termometer, der kan vise, hvor langt temperaturen når ned i løbet af natten (og hvor højt den kommer op i løbet af dagen).

M.v.h.

Doris Møller

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. april 2019 kl. 10.13

Jeg plantede tomater på friland 18 April sidste år , det var en satsning , vejret havde været lunt i nogen tid , hullerne var grave 2 uger før så solen kunne varme jorden op , det er nok jordtemperaturen der er jokeren her , men vejret holdt og nattemperauren kom tæt på frysepunktet nogle gange , men satsningen gik hjem , det var de 2 meget hårdføre og tidlige tomatsorter Bloody Butcher og Dansk Eksport , som gav masser af tomater i næsten et halvt år.
Med hensyn til at plante ud i drivhus , så skal man være opmærksom på at i vindstille klare nætter med en lav luftfugtighed , så falder temperaturen inde i drivhuset tit til under 0 gr. C ( rimfrost ) , selvom der er 2-4 gr. udenfor , og her er det nok også jordtemperaturen der er for lav endnu..........

Nyt svar til emnet »Tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomater

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider