Forum

Vinstok

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Nielsen, 24. april 2019 kl. 15.55

Hej. 2 simple spørgsmål: Skal til at plante en vin indenfor i drivhus. Er i tvivl om jeg skal plante den i den sydlige ende i hjørnet, eller i den nordlige ende, også i hjørnet. Hvis den sydlige, skal jeg måske sætte lidt skygge for den nye stok, så den ikke brænder af ? ( der er sol fra morgen til sen eftermiddag ) Skal den have en stolpe at gro op ad ? Hilsen Sanne, møn.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. april 2019 kl. 16.14

Du skal sætte den i nordenden, så den ikke skygger for hele drivhuset.
Der kan du lade den gro op og hen under taget, og der vil stadig komme sol ind fra syd til "resten" af drivhuset.

Med mindre dit drivhus er et drivehus, hvor du skal kunne sidde i skyggen og slappe af.

Vinen skal have noget at gro op ad. Man plejer at sætte nogle tråde fast på drivhuset.

Så ved jeg ikke om der var et tredje spørgsmål, om planten skulle gro med roden inde i drivhuset, eller udenfor.
Vinen skal plantes indenfor, medmindre der er så dyb en sokkel, at den ikke kan få rødderne under (jeg har ingen erfaring for, hvor dybt det i så fald er - jeg har kun vinplanter plantet inde i drivhusene - foruden vingården på friland).

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Nielsen, 24. april 2019 kl. 16.49

Tak for hurtigt svar Lars. Bliver plantet indenfor, i et drivhustunnel uden sokkel ( kun drivhusets "fødder" der er støbt fast )....så rødderne kan søge udendørs. Det med skyggen kommer nok hurtigt af sig selv, så det også kan blive et "driverhus" - vi planter den så i nordenden

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. april 2019 kl. 17.16

Grav en 2 l flaske, to urtepotter modsatrettet eller lignende, så du kan vande ca 30 cm nede i jorden - der hvor rødderne skal vokse fra og nedad, som vandet.

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Nielsen, 24. april 2019 kl. 22.13

Sådan en flaske graver jeg ned i morgen. Har sat druen i hjørnet, så der er plads nok. Tak

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Herdis Stjer, 16. maj 2019 kl. 16.16

Jeg har en terrasse der er helt belagt med fliser. Nu har jeg plantet en vin ved et stakit der kan tjene som støtte. Men pga. fliserne har jeg sat den i murerbalje som jeg har lAVET DRÆNHULLER I, Vil det virke?

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. maj 2019 kl. 19.36

Ja, men det giver dig unødigt ekstraarbejde med at sørge for vand og gødning.
Og det kan være svært for mykorrhiza (naturlige, gavnlige svampe) at etablere sig, og dermed skabe en levende jord.
Mit råd er, at du fjerner en flise, og planter vinen i jorden.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Nielsen, 28. august 2019 kl. 18.24

Min Vanessa som er nyplantet i år i drivhus, har fået eet plettet blad nederst. Skyldes det sygdom eller mangler den et eller andet ? Den gror ellers fremragende må jeg sige....noget nær de 3m.

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 28. august 2019 kl. 22.25

Vi nærmer os jo slutningen af sæsonen, så den er såmænd nok bare ved at lukke ned. Mine vinstokke er også begyndt at smide de ældste blade.

/Sofus

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. august 2019 kl. 8.29

Helt enig.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Nielsen, 29. august 2019 kl. 15.05

Tak til jer, så er jeg helt rolig. Troede bare at efteråret ikke allerede ville kunne mærkes i drivhuset. Men planterne lader sig åbenbart ikke narre.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Heebøll, 9. juni 2020 kl. 10.54

Hejsa - et spørgsmål om formering og bestøvning af vinplanter.
Sidste sommer fik jeg en stikling/aflægger af en vinplante fra en bekendt. Det skulle efter sigende være en god og sød vin der giver masser af store vindtuer.
Har plantet den i drivhuset og den vokser og har det fint.
Men ingen vindruer klaser overhovedet!
Ok - det er første år nu og den er kun oppe i en meters højde.
Hvordan er det nu med bestøvning?
Er der overhovedet blomster på vinplanter og er bestøvning noget man taler om?
Den er sikkert ikke selvbestøvende.
Nu har jeg beskåret den lidt og bundet grene op.
De afskårede grene står i vand og får rødder så jeg laver flere planter.
Men kan disse nye stiklinger bruges til bestøvning af min moderplante, det er jo i princippet den samme plante?

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juni 2020 kl. 12.40

Vin bør ikke give druer de første 3 år, medmindre du ønsker at slå planten ihjel.
Vin er selvbestøvende, og selvfølgelig er der blomster på vinplanter - ellers kom der ingen druer.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Heebøll, 9. juni 2020 kl. 13.49

Tak for hurtig svar - jeg var godt klar over at der selvfølgelig er blomster også på vin planter omend de er små, men vidste ikke at vin er selvbestøvende.
Hvordan er det så med andre planter, eksempelvis frugttræer? De bliver jo podet på en vild stamme. Men hvis man poder flere grene med poder fra samme moder træ, kan de så bestøve hinanden?
Jeg har ret dårlige erfaringer med selvbestøvende frugt træer. Det virker lidt tilfældigt om der kommer frugter.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juni 2020 kl. 14.22

Skal du pode flere kviste på et frugttræ, bør de være forskellige aht. bestøvningen.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Jensen, 28. juni 2020 kl. 12.17

Jeg har købt et par Vinstokke som jeg har plantet mod nord uden for min overdækkede terrasse
Håber at det er et ok sted.
Mit ? Er hvordan skal man beskære en hel ung vinranke?

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. juni 2020 kl. 13.20

Hej Henrik.

Der ligger en laaang stråd her på Havenyt, som handler om det du spørger om. www.havenyt.dk/forum/drivhuset/12136.html#e76950 Det er godt nok med ca 290 svar, men jeg håber at du kan bruge det alligevel.

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 28. juni 2020 kl. 15.35

Hej Lars

Du skriver, at man slår planten ihjel, hvis man lader den få vindruer de første 3 år. Hvordan? Min nyplantede vindrue har flere klaser. Skal jeg klippe dem af?

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. juni 2020 kl. 16.54

Ja, klip dem af. Selv om den måtte overleve at sætte druer, vil den blive alvorligt svækket.
Jeg kan anbefale at læse denne side: vinavl.dk/inspiration/espaliering/

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 29. juni 2020 kl. 11.48

OK. så må jeg ud og fjerne vindrueklaser.

Nyt svar til emnet »Vinstok«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vinstok

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider