Forum

Tomater

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A.M. Thomsen, 26. april 2019 kl. 16.58

Er det for tidlig at plante tomater i drivhuset ?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2019 kl. 17.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2019 kl. 17.45

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. april 2019 kl. 20.46

Lige så snart der er kommet nedbør af betydning , så planter jeg tomater på friland , det bliver noget senere end sidste år da de kom ud 18 April.........

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 27. april 2019 kl. 7.59

Min lokale vejrudsigt siger ned til 3 grader tirsdag og lørdag i næste uge. For et par uger siden meldte DMI om 4 grader og så blev der frost her ... Så jeg beholder mine planter indedørs i den kommende uge. 'Blåfrosne' tomatplanter gror alligevel ikke.
Lokal kendskab må være en forudsætning for rådgivning AM, - du skriver ikke, hvor du bor og hvad vejrudsigten siger i dit område ...!?
Giv tid, - eller brug tid på at overdække dine planter, når temp. går under 8 grader.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. april 2019 kl. 8.59

Helt rigtigt James.

Jeg planter altid mine ud på friland ca. 1. juni. De blåfrosne planter går i stå for lang tid. Hellere vente, end starte forfra med frø.
Så har jeg begået en fejl i år.
Jeg brugte en plantesæk fra sidste år til tomatfrøene. Det gik helt galt. Sølle planter uden grokraft. Heldigvis har jeg flere arvefrø.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 27. april 2019 kl. 9.08

Hvordan kan det være, at I er så utålmodige? Er det, fordi tomatplanterne står og bliver ranglede i stuevinduet?

Jeg har heldigvis gode forhold til mine tomatplanter, der står på min lukkede og overdækkede altan. Om natten når temperaturen ned på ca. 15 grader, og om dagen kan jeg lukke vinduerne op, så der ikke bliver varmere end ca. 26 grader. Jeg har aldrig haft så kraftige og flotte tomatplanter som i år.

Svend Høst, jeg synes, at du skylder at sige, at du har nogle specielt robuste frilandstomater. Det, der spørges om her, er almindelige drivhustomater. Og hvad disse angår, plejer man jo at sige, at de ikke tåler temperaturer under 8-10 grader. Ifølge vejrudsigten i mit lokalområde (ikke udsat) kan der komme ned til 2 grader om natten i løbet af nogle dage, hvilket vil sige, at der godt kan komme nattefrost på udsatte steder.

Så det er altså bare for tidligt at plante drivhustomater ud i drivhuset!

M.v.h.

Doris Møller

7 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. april 2019 kl. 9.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. april 2019 kl. 11.13

Man skal grave hullerne hvor tomaterne skal stå 1-2 uger før udplantning så jorden kan blive varmet op nede i hullerne , da vi har haft en meget lang varm solrig tid er jorden varmet godt op , og er stort set klar til udpantning (friland) og det samme gælder drivhus , min erfaring gennem mange år er at lave kortvarige nat temperaturer (tæt på 0 C ) ikke har nogen betydning for tomatplantens vækst eller ydeevne .............

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Røge, 30. april 2019 kl. 23.25

HJÆLP...
Har købt disse jorbær-tomatplanter og de står på bordet i min udestue…de skal i drivhuset en af dagene.

Men nu har alle 3 planter fået disse hvide pletter på bladene.

Syntes ikke jeg har overvandet.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 1. maj 2019 kl. 7.31

Det ser ud som om planterne har været overbrusede med vand og at solens påvirkning gennem udestuens vinduer, har skoldet dem.
De skal nok komme sig.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Thomsen, 1. maj 2019 kl. 8.38

Mange tak for alle jeres svar. Jeg er ikke utålmodig, men rejser på ferie på søndag, så derfor er det nemmere for mig at have dem i drivhuset :-)

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Thomsen, 1. maj 2019 kl. 8.38

Mange tak for alle jeres svar. Jeg er ikke utålmodig, men rejser på ferie på søndag, så derfor er det nemmere for mig at have dem i drivhuset :-)

Nyt svar til emnet »Tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomater

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider