Forum

Temperatur i minidrivhus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 17. maj 2005 kl. 17.10

Vi har to minidrivhuse, et opretstående og et liggende. I de seneste nætter har jeg målt temperaturen i drivhusene og lige udenfor. Til min store overraskelse er der om natten ca. 2 grader koldere i drivhusene end i samme højde udenfor blot en halv meter væk. Jeg havde da håbet det var omvendt!

Min umiddelbare forklaring er at det kan være fordampningen fra planterne og deres jord, der sænker temperaturen.

Holder denne forklaring, eller er der andre grund jeg ikke har tænkt på?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 19. maj 2005 kl. 23.24

Jeg synes, at termometre i drivhuse altid viser laver temperatur, end der rent faktisk er derinde. Hæng dig ikke så meget i termometer-tal, men føl med hænderne, hvordan klimaet er i drivhuset. Der vil normalt altid føles varmere og behageligere i drivhuset end udenfor(selv om termometret ikke siger det), om ikke andet fordi der ingen iskolde vinde er.

Prøv at sætte en tomatplante i drivhuset og en udenfor. Jeg vil vædde med, at den i drivhuset vokser hurtigst.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 20. maj 2005 kl. 6.36

Et er rumtemperaturen og noget andet jordtemperaturen. Måler du den i 10 centimeters dybde indenfor og udenfor, vil du se et højere tal indenfor.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 20. maj 2005 kl. 8.05

Den er målt i samme højde. Men jeg har nu bekræftet min teori. Jeg fjernede planterne for natten og målte igen. Nu var temperaturen indenfor en tand højere end udenfor! Så det ser ud til at være fordampningen der nedsætter temperaturen.

Alligevel er jeg dog enig med Patrick i at de nok har det bedre indenfor end udenfor, til trods for den lidt lavere temperatur, for der er ingen afkølende vind. Sådan har vi mennesker det jo også: en vindstille dag med relativ lav temperatur kan udmærket føles betydeligt varmere end en blæsende dag med højere temperatur :-)

Nyt svar til emnet »Temperatur i minidrivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Temperatur i minidrivhus

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider