Forum

Modne tomater

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Rohde, 15. juni 2019 kl. 14.49

I denne uges nyhedsbrev står der, at der er ca en måned til modne tomater i drivhuset.....men jeg har høstet de første tre i dag. Har jeg mon været usædvanlig heldig, eller er det helt normalt? Vores drivhus er helt nyt, så jeg har ikke så mange erfaringer med drivhus endnu. Jeg er meget begejstret.....

Tomatplanten er af sorten "pokusa", som er en polsk sort, som jeg ikke har kunnet finde mange danske erfaringer med. Det er meget små tomater med en vægt på kun 9 g. Det var et brev frø, som fulgte gratis med, da jeg bestilte frø sidste år. Jeg såede frøene midt i marts, planten blev plantet ud i drivhuset for 4 uger siden, og nu har jeg kunnet høste de første, og der er flere på vej. Tomaterne smagte fantastisk - men nu har jeg også kun dem fra supermarkederne at sammenligne med lige nu. Om de blegner i forhold til senere sorter, ved jeg jo ikke endnu - men man kan jo ikke få det hele og modne tomater midt i juni er også en kvalitet :-)

De fleste af mine tomater er ved at nå loftet - hvad gør man så? Bukker man dem hen ad loftet til de rammer væggen? - for det er vel lidt tidligt at knibe toppen af.

Mvh. Lene

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. juni 2019 kl. 18.29

Det er meget normalt , sidste år havde jeg røde tomater på friland 5 maj , de meget tidlige og hårdføre sorter Dansk eksport og busktomaten Bloody butcher, men sidste år var også usædvanligt med meget varme og sol........

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 15. juni 2019 kl. 19.40

Må vi se et billede af dine tomater/planter?

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Rohde, 16. juni 2019 kl. 21.35

Modne tomater 5. maj - det var godt nok tidligt. De sorter må jeg prøve næste år. Hvor tidligt sår du? - og gør du noget specielt, når du planter dem ud?

Og ja, selvfølgelig tog jeg et billede, før vi plukkede dem.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Rohde, 16. juni 2019 kl. 21.41

Også et af de store planter - som ny drivhusejer er jeg virkelig imponeret over så stor vækst på kun 4 uger. Som I kan se rammer de loftet nu. Hvad gør man så?

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Rohde, 16. juni 2019 kl. 21.46

Hov - det lykkedes ikke at få til at vende rigtigt

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 16. juni 2019 kl. 22.15

tror da du bare skal klippe en gang, det er trods alt begrænset hvor mange der er i toppen, og som får næring nok til at modnes.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. juni 2019 kl. 15.14

Du kan med fordel sænke tomaterne (ved at rulle stænglen sammen på jorden) i takt med, at du høster nedefra. Så bliver der plads til toppen.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. juni 2019 kl. 15.54

Det ser noget rodet ud , tomatplanterne syntes at være ranglet , har du nippet alle sideskudene af , normalt skal der kun gå en stamme op og med en 6-8 klasser tomater på når de når loftet .når planten har nået loftet så nipper man topskudet af over en klase, så planten kan bruge energi på at lave tomater , hvis det går godt så kan man lade et sideskud gro op og danne en ny stamme.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Rohde, 17. juni 2019 kl. 22.25

Tak for rådet med at sænke dem - det vil jeg forsøge.
Jeg har faktisk nippet sideskudene af, men har ladet cherrytomaterne beholde en ekstra sidegren eller to, som jeg har læst et sted, at man kan. Billederne, som er taget skråt, snyder lidt - det ser ikke så rodet ud, når man ser dem forfra.
Men jeg synes også, de er lidt ranglede. Et par af mine bøftomater sætter derudover meget store blade for enderne af blomsterrankerne. Det ser mærkeligt og rodet ud - men nu har jeg klippet disse blade af og håber det går.
Svend Høst - du skriver, at hvis det går godt så kan man lade et sideskud gro op og danne ny stamme. Bliver de ved med at danne sideskud ved de nederste bladhjørner, selv om man har nippet sideskud af fra de samme bladhjørner?

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. juni 2019 kl. 23.00

Det er alså ikke særligt smart at ikke nippe alle sideskudene af , det eneste man får ud af det er flere grønne blade og et mindre tomatudbytte.
jeg syntes stadigvæk at planterne ser unaturlige ud , etiolated , det burde være lave og kraftige tætte planter, for megen vand og gødning og for lidt lys i forhold til varmen i drivhuset kan være årsagen.
Man kan godt være heldig at tomatplanten sætter sideskud nedefra som man kan bruge , du kan jo også klippe toppen af og bruge som stikling , så har du helle tiden nye planter............

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. juni 2019 kl. 23.25

Det ser nu ikke så tosset ud med dine planter. Men du kan fjerne en hel del af de nederste blade, for dernede er det noget rod, og så kan du bedre komme til at vande. Alle sideskud skal fjernes ellers får du færre frugter. Kap toppen når de når taget. Hold lidt igen med vandet, det giver bedre smag i frugterne. Vand først når de øverste blade hænger lidt.
Du skal ikke være bange for at fjerne nogle blade.

Nyt svar til emnet »Modne tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Modne tomater

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider