Forum

Agurk har mange hanblomster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Margit S., 6. juli 2019 kl. 19.18

Jeg har i år plantet 2 agurke planter af typen Beit Alpha.
Jeg har ikke prøvet denne type før. Umiddelbart synes jeg planterne ser rigtig flotte ud - flottere end andre planter jeg før har haft.
MEN... begge planter har vild mange hanblomster og kun få hunblomster. Har ellers læst denne type kun skulle have få hanblomster?

Andre der har erfaringer med denne type agurk? Er jeg bare uheldig med begge planter eller er det sådan de er?

Kan I anbefale en anden skoleagurk uden hanblomster? (Til næste år)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. juli 2019 kl. 10.20

Vi har fået en ny type frø af skoleagurk (vi kunne ikke få den sædvanlige), og de har samme problem, som du beskriver.
Måske skal vi søge hos Frøsamlerne, og så fremtidig selv lave frø.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. juli 2019 kl. 13.03

Jeg dyrker jævnligt frøægte agurker og i stedet for at fjerne hanblomsterne, som jeg blev anbefalet i starten, fjerner jeg de langt færre hunblomster eller deres støvfang.

Det virker fornuftigt.

De senere år er det mit indtryk, at der kommer flere og flere "upålidelige" frø på markedet - en stor fordel og ret sjovt at basere sig på egne frø.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Højen, 11. juli 2023 kl. 16.56

Jeg har nogle agurkefrø af ældre dato fra Albertines Have og har en enkelt plante med skoleagurker. Der kom mange blomster på den, men til min forbløffelse var de fleste hanblomster, hvilket jeg er godt og grundigt træt af. Jeg har tidligere haft den sagnomspundne Telegraph for at prøve den, men de vrimlede også med hanblomster, og det vat og er irriterende. Jeg troede i min naivitet at hanblomster var en saga blot, men træerne vokser så heller ikke her ind i himlen. Hvis man ikke får dem fjernet, kan få inskter ødelægge meget ! Store kerner og bitter smag er bare træls !
De øvrige, jeg har, er saladin fra frø købt i udlandet, de kører flot!

Nyt svar til emnet »Agurk har mange hanblomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Agurk har mange hanblomster

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider