Forum

Drypvanding

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Peckham, 21. maj 2005 kl. 21.02

HEJ
Jeg har arvet et drypvandingsanlæg i mit drivhus.Jeg har monteret vandtilslutningen via et lille gradinddelt plastikrør.Der findes en indre plastikindsata med en vippearm, som vist er til gødning.Den ydre kasse går enten tør for vand eller også løber den over.Mangler der en del eller er der noget jeg ikke har fattet?

Venligst peter

1 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Nielsen, 23. maj 2005 kl. 21.47

Jeg er også ejer af et drypvandinganlæg, som jeg ikke kan få til at virke, det hedder vanlet florafeed, det består af en boks, der sidder højt i drivhuset, inden i boksen er der en bakke, med en vippearm, der bliver (bør blive)aktiveret af en hævert, men den klapper ikke ned igen. Og vandet siver ud af hullet hvor vandet kommer ind. Hvordan skal sådan et anlæg sættes op?

2 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Hansen, 29. maj 2005 kl. 21.41

Vi er åbenbart flere i samme båd...

Jeg har et Hydromat-vandingsanlæg i mit drivhus, og vil høre om nogen ligger inde med en vejledning i at samle og bruge det?

3 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Hansen, 3. juni 2005 kl. 12.44

Har også haft svære problemer med at få mit drypbandingsanlæg til at virke fornuftigt. Købte et Juliana Van-Let. Havde i første omgang problemer med tætningen omkring vandtilførselsmåleren der er placeret på siden. For det første var justeringsskruen vildt utæt og for det andet sluttede selve måleren ikke tæt. Har derfor været nødsaget til at montere den med silikone og justeringsskruen har fået både vaseline og pakningstape for at slutte tæt. Det ser ud til at det nu er lykkedes, men må sige at jeg ikke har været imponeret af kvaliteten af produktet. Jeg har dog ikke haft problemer med at få doseringen af flydende gødning til at fungere.

hilsen Martin

4 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Kejser, 11. juni 2005 kl. 23.15

Er der nogen der ved hvordan gødningen kommer ud i vandet på en Hydromat. Koppen virker helt luft og vandtæt.

Margit.

Jeg har en vejledning til Hydromat.

Hilsen Ulrik

5 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Hansen, 12. juni 2005 kl. 10.23

Til Ulrik: Jeg har i mellemtiden skaffet mig en vejledning til samling af Hydromaten, men kan heller ikke finde ud af det med gødningen... Måske andre kan hjælpe?

Venlig hilsen
Margit

6 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 15. juni 2005 kl. 9.09

Er der en venlig sjæl der vil sende mig en vejledning til en hydromat, eller et link til hvor jeg kan finde en.

7 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Hansen, 15. juni 2005 kl. 21.33

Til Søren.

Får jeg din adresse kan jeg sende dig en kopi af den vejledning jeg har.

Med venlig hilsen
Margit

8 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 16. juni 2005 kl. 9.31

Mange tak Margit, du kan skrive til nospam_svu@ccieurope.com (husk at fjerne nospam_ i adressen)

9 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frydsdal, 20. juni 2005 kl. 20.59

Til drypvandingsejere, jeg har også drypvandingsanlæg i mit drivhus på 8. år, men en gang om ugen var 5–10 dysser tilkalket, kunne heller ikke få det til at virke ordentligt. Nu har jeg tilsluttet slangen til en regnvandstønde som står ca. 60cm over jordoverfladen alle dysser er åbne og det drypper tilpas og har nu fungeret i 7 år og der er ingen kalk. gødning det gør jeg manuelt.

Hilsen Frydsdal

10 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chr T, 20. juni 2005 kl. 23.19

Her er en vejledning til Vanlet-florafeed
nyboel-vand.dk/Vandlet.pdf

Chr T

11 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 20. juni 2005 kl. 23.38

Det lader til, at flere har problemer med deres drypvandingsanlæg. Selv har jeg en Hydromat, hvis thermoventil er af en ganske ringe kvalitet, allerede første år måtte jeg udskifte den, heldigvis på garantien, da den skruede NED for vandmængden når drivhuset blev varmt... Den ny ventil virkede nogenlunde sidste sommer efter mange justeringer. Disse er i sig selv lidt et tålmodighedskrævende arbejde, idet man skal stå med et lille graderet målerbæger med et lille hul i bunden, og så justere vandmængden i forhold til hvor hurtigt det løber ud. Fx to streger lig tyve liter, men når det så bliver varmt giver den ved check kun fem liter... Det helt besynderlige er, at når natten falder på, kan den finde på at skrue vandmængden op på mere end 100 liter/ døgn.

Andre steder på nettet har jeg læst, at Vanlet, der er endnu dyrere end Hydromat, har samme problem, så at købe det er ingen løsning.

Det tredie drypvandingsanlæg, jeg har set på markedet, er Vandan, der forhandles via Harald Nyborg; men er der nogen, der har erfaring med dette, og i særdeleshed med dets thermoventils pålidelighed?

Jeg har kontaktet producenten i Tranekær, der oplyser, at hans ventil er med messingspindel, og den skulle være mere pålidelig. Han oplyser, at andre har haft problemer med de øvrige fabrikaters unøjagtighed, hvorfor han fremstiller termoventiler, der passer til deres produkter... Er der nogen her, der har købt en slig ventil og kan anbefale den?

Faktisk kunne man godt tænke sig en artikel om Drypvandingsanlæg og evt. test af de på markedet værende produkter, så man kan se fordele og ulemper ved de forskellige fabrikater. Det bare et forslag til en artikel.

Hilsen

Karl Bilde

12 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 20. juni 2005 kl. 23.46

Det lader til, at flere har problemer med deres drypvandingsanlæg. Selv har jeg en Hydromat, hvis thermoventil er af en ganske ringe kvalitet, allerede første år måtte jeg udskifte den, heldigvis på garantien, da den skruede NED for vandmængden når drivhuset blev varmt... Den ny ventil virkede nogenlunde sidste sommer efter mange justeringer. Disse er i sig selv lidt et tålmodighedskrævende arbejde, idet man skal stå med et lille graderet målerbæger med et lille hul i bunden, og så justere vandmængden i forhold til hvor hurtigt det løber ud. Fx to streger lig tyve liter, men når det så bliver varmt giver den ved check kun fem liter... Det helt besynderlige er, at når natten falder på, kan den finde på at skrue vandmængden op på mere end 100 liter/ døgn.

Andre steder på nettet har jeg læst, at Vanlet, der er endnu dyrere end Hydromat, har samme problem, så at købe det er ingen løsning.

Det tredie drypvandingsanlæg, jeg har set på markedet, er Vandan, der forhandles via Harald Nyborg; men er der nogen, der har erfaring med dette, og i særdeleshed med dets thermoventils pålidelighed?

Jeg har kontaktet producenten i Tranekær, der oplyser, at hans ventil er med messingspindel, og den skulle være mere pålidelig. Han oplyser, at andre har haft problemer med de øvrige fabrikaters unøjagtighed, hvorfor han fremstiller termoventiler, der passer til deres produkter... Er der nogen her, der har købt en slig ventil og kan anbefale den?

Faktisk kunne man godt tænke sig en artikel om Drypvandingsanlæg og evt. test af de på markedet værende produkter, så man kan se fordele og ulemper ved de forskellige fabrikater. Det bare et forslag til en artikel.

Hilsen

Karl Bilde

13 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 20. juni 2005 kl. 23.52

Det lader til, at flere har problemer med deres drypvandingsanlæg. Selv har jeg en Hydromat, hvis thermoventil er af en ganske ringe kvalitet, allerede første år måtte jeg udskifte den, heldigvis på garantien, da den skruede NED for vandmængden når drivhuset blev varmt... Den ny ventil virkede nogenlunde sidste sommer efter mange justeringer. Disse er i sig selv lidt et tålmodighedskrævende arbejde, idet man skal stå med et lille graderet målerbæger med et lille hul i bunden, og så justere vandmængden i forhold til hvor hurtigt det løber ud. Fx to streger lig tyve liter, men når det så bliver varmt giver den ved check kun fem liter... Det helt besynderlige er, at når natten falder på, kan den finde på at skrue vandmængden op på mere end 100 liter/ døgn.

Andre steder på nettet har jeg læst, at Vanlet, der er endnu dyrere end Hydromat, har samme problem, så at købe det er ingen løsning.

Det tredie drypvandingsanlæg, jeg har set på markedet, er Vandan, der forhandles via Harald Nyborg; men er der nogen, der har erfaring med dette, og i særdeleshed med dets thermoventils pålidelighed?

Jeg har kontaktet producenten i Tranekær, der oplyser, at hans ventil er med messingspindel, og den skulle være mere pålidelig. Han oplyser, at andre har haft problemer med de øvrige fabrikaters unøjagtighed, hvorfor han fremstiller termoventiler, der passer til deres produkter... Er der nogen her, der har købt en slig ventil og kan anbefale den?

Faktisk kunne man godt tænke sig en artikel om Drypvandingsanlæg og evt. test af de på markedet værende produkter, så man kan se fordele og ulemper ved de forskellige fabrikater. Det bare et forslag til en artikel.

Hilsen

Karl Bilde

14 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 20. juni 2005 kl. 23.53

Undskyld, at indlægget ved en fejl er sendt flere gange.

Hilsen

Karl Bilde

15 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Skov, 21. juni 2005 kl. 6.29

Hej

Jeg har også et Hydromat vandingsanlæg. Jeg har kørt med det sidste sommer uden problemer, og det startede også fint op, men mit problem er at den på en uge tømte gødningsbeholderen (der var nok 1,5 liter Hornum i) – jeg fyldte den op i weekden og på de få dage der er gået har den næsten brugt halvdelen. Det bekymrer mig, for jeg mener ikke at den tømmer for meget vand ud, da tomatplanterne faktisk ser ud til at få for lidt vand lige nu (jeg kører med ca. 20 liter i døgnet og 6 drypsteder á 5 dryppinde, så det burde bestemt ikke bruge så meget gødning).

Er der nogen der har oplevet det samme og som ved jeg skal gøre – jeg er jo bekymret for at mine planter svider nu pga. gødningen...

Jeg har iøvrigt ikke haft problemer med tilkalkning, for jeg stikker drypslangerne ned i jorden og det skulle forhindre tilkalkning i slangerne.

16 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik Kejser, 21. juni 2005 kl. 14.44

Er det meningen at hele den øvre beholder skal fyldes med gødning i Hydromat. Jeg troede kun at det var bægeret nedenunder.

Hilsen Ulrik

17 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 21. juni 2005 kl. 22.32

Hele den øvre beholder fyldes, hvorefter "koppen" skydes ned over de to tappe og sættes i enten de korte eller lange spor = høj hhv.lav gødningsdosering. Det virker ved, at vandet, når den nederste beholder fyldes løfter "koppen", hvorved den i koppen værende gødning fortrænges og dermed blandes med udvandingsvandet.

Hilsen
Karl Bilde

18 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Skov, 22. juni 2005 kl. 10.53

Er der nogen der kan svare på hvorfor min gødningsbeholder tømmes på en uge – og koppen står på lav dosering + max tyve liter vandingsvand i døgnet? Det må jo være alt alt for meget gødning... tror I den kan stå og "spilde eller dryppe" gødning ned i vandet?(Hydromat anlæg).

Hilsen Sanne Skov

19 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 23. juni 2005 kl. 0.11

Er du sikker på, at anlægget kun giver tyve liter i døgnet? Som det fremgår af mit tidligere spørgsmål, kan thermoventilen finde på at lukke MEGET vand igennem, og så kan gødningsbeholderen hurtigt blive tømt.

Alternativt må du undersøge, om gødningsbeholderen skulle have en læk, lufttilgang i beholderens top kan få gødningen til løbe langsomt; men hele tiden. I øvrigt skal Gødningsbeholderen være dækket af sin flamingokappe, for at undgå at Solen opvarmer, og dermed udvider gødningsvædsken, så denne trykkes ud. Dette vil forgå hurtigere, dersom beholderen ikke er helt fyldt, idet luft udvides en del under opvarmning.

Jeg håber, du kan bruge svaret.

Hilsen

Karl Bilde

20 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Skov, 23. juni 2005 kl. 8.02

Hej Karl,

Tak for dit svar, det lyder meget fornuftigt, men jeg tror faktisk på at den kun docerer 20 liter, for ingen af planterne står og "sopper" i vand.

jeg har altid flamingokappen på og anlægget er kun fra sidste år, så jeg tror ikke der er hul i beholderen nogle steder, men det vil jeg da checke, ellers må jeg i sidste ende nok kontakte producenten.

Hilsen Sanne Skov

21 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette S., 1. juli 2005 kl. 23.09

Hej
Jeg har osse et Hydromat anlæg, men af ældre dato. Det har fungeret fint som drypvandingsanlæg, men Jeg mangler nu den del der forbinder den almindelige haveslange med de tyndere slanger. kan nogen oplyse mig navnet på det firma der forhandler HYDROMAT, så jeg kan supplere.

Tak og venlig hilsen Jette

22 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Skov, 2. juli 2005 kl. 12.18

Jeg ahr købt mit i Bilka – så mon ikke de kan hjælpe dig (de har dem stadig).

Hilsen Sanne

23 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 10. juli 2005 kl. 8.26

Hej jeg har købt selvvanding med gødning i Harald Nyborg og det virker helt perfekt, har haft det i ca. 3 måneder.

24 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Hansen, 11. juli 2005 kl. 10.23

Til Jette – og andre interesserede:
Måske kan firmaet "opjhandel" hjælpe med reservedele til Hydromaten.

opjhandel
Volderslevvej 36 A
Postboks 480
5260 Odense S

25 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul R. Weile, 11. juli 2005 kl. 21.45

Vi har et VANDLET og vi aner faktisk ikke rigtig om det virker (vi kan heller ikke finde ud af doseringen af vandmængden), medfølgende vejledning er nærmest en vits. Er der nogle der har erfaring med dette? Tilsyneladende giver det vand, men vi aner ikke hvormeget.

Hilsen Annette og Poul

26 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Skov, 14. juli 2005 kl. 22.44

Til min hører der en lille bitte beholder med hul i bunden. Dette målebæger angiver med streger 10 liters dosering -dvs. at man under ventilen lader vandet dryppe eller løbe ned i målebægeret, når vandstanden står stille (og drypper let fra bunden af målebægeret aflæser du hvor mange liter) – og alt efter antal planter i dit drivhus så justerer du op og ned på ventilen – dvs. hvis du ikke har dette målebæger så er du nok lidt på den.

Venlig hilsen Sanne Skov

27 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per C Nielsen, 18. august 2005 kl. 8.21

Hej Smid alle de ubrugelige termoventiler væk køb et gardena vandingsur og lad det fylde drypvandingsbeholderen 5–8 gange om dagen det er stabilt husk at hænge beholderen så højt som muligt og lave mindst 2 udluftningssteder til siveslangerne. mit anlæg kørte 100% problemfrit.

28 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sjøgren, 2. september 2005 kl. 23.53

Hej. Jeg har også haft et drypvandings anlæg af typen vanlet, (faldtryk). Som også gav mig problemer hele tiden. Jeg fandt så på Ebay, et Gardena anlæg (tryk anlæg), som ikke forhandles i Danmark. Det er så rørende billigt at man tror det er løgn. Slanger og dysser er næste de samme som mit gamle anlæg, men der er et hav af ekstra mugligeheder. Selve computeren der styrer det hele koster 350.-. Man bruger et filter/reduktions enhed til at reducere vandværks trykket til 1,5 bar (92.-). Jeg bruger dog et hjemme vandværk fra Harald Nyborg til 800.-, så jeg kan bruge regnvand. Jeg har selv konstrueret en gødnings enhed til anlægget, af en doserings enhed fra en gammel vaskemaskine. Se mere på "http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=30498&item=4384269735#ebayphotohosting" og "http://heimwerker.search.ebay.de/gardena-micro-drip_Bewaessern-Giessen_W0QQcatrefZC3QQcatrefZC6QQcoactionZcompareQQcoentrypageZsearchQQcopagenumZ1QQfposZPostleitzahlQQfromZR2QQfsooZ1QQfsopZ1QQftrtZ1QQftrvZ1QQga10244Z10425QQsacatZ19805QQsadisZ200QQsaslcZ3QQsbrftogZ1QQsofocusZbs"

29 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen, 17. maj 2006 kl. 20.35

Hej Peter

Det link du sender til Gardena-systemet – er det et komplet vandingssystem til drivhuset? altså med gødning, termostat etc?

Mvh
Steffen

30 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolaj Wilms, 19. maj 2006 kl. 23.33

Din hjemmebyggede gødningsenhed kan man høre lidt mere om den. Jeg har netop bestilt et dryp anlæg via ebay men vil jo gerne have gødning i

31 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Schou-Jensen, 26. maj 2006 kl. 11.00

Er der en' der kan hjælpe mig med en adr. hvor man kan købe den lille gummidims der sidder i vand-let ved doseringsskruen

32 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan Nielsen, 26. maj 2006 kl. 12.03

Er der en der kan hjælpe mig med en manual til hydromat termo da min egen er væk

33 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan Nielsen, 26. maj 2006 kl. 12.04

Er der en der kan hjælpe mig med en manual til hydromat termo da min egen er væk

34 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Hansen, 26. maj 2006 kl. 12.13

Til Susan Nielsen :

Prøv at kontakte firmaet

"opjhandel"
Volderslevvej 36 A
Postboks 480
5260 Odense S

35 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 29. maj 2006 kl. 22.11

For nogle år siden var der i PØ 8bladet altså) en beskrivelse af et drypvandingsanlæg, der virkede uden andet tryk end det atmosfæriske på vandet i vandtønden, og i øvrigt havde en termostatventil.

Jeg kan ikke finde bladet eller huske hvad forhandleren hed – det kan være andre er heldigere.

I hvert fald købte jeg sådan et, og det har med meget små problemer virket lige siden. 5–6 år nok. Jeg har lige sat det op igen i dag og det kører bare! Altså varmt at anbefale

36 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Wulff, 31. maj 2006 kl. 11.29

Hej

Jeg købte sidste år et drypvaningsanlæg til mit drivhus. Desværre kan jeg ikke finde vejledningen til opsætningen og har derfor ikke særlig meget glæde af mit vandingsanlæg. Kan nogen hjælpe mig?

Lisbeth

37 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Mogensen, 4. juni 2006 kl. 9.42

Jeg har som så mange et "Hydromat" drypvandingsanlæg, (med vejledning, hvis det stadig har interesse).

Men det er ud til, at de er gået ud af produktion, og jeg kan ikke få en ny vandingstermostat.

Er der nogen, der kender en leverandør?

Bent.

38 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Wulff, 5. juni 2006 kl. 20.10

Til Bent Mogensen
Jeg er meget intereseret i en vejledning eller kopi af en vejledning. Min mailadresse er lisbethwulff@tdcadsl.dk

Lisbeth

39 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bendt Christensen, 10. juni 2006 kl. 13.03

Jeg har mistet min vejledning til Hydromat-Termo med flamingotop og vil være meget interesseret i en kopi af en sådan. Min Mail addresse er Bendt.chr@dadlnet.dk

Bendt

40 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Lyngholm, 28. juni 2006 kl. 9.42

Til Bent Mogensen

Hvis du har manualen scannet ind som pdf eller lign. må du gerne maile en kopi til mig.

På forhånd tak.

jan.lyngholm@gmx.net
Jan

41 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 17. juli 2006 kl. 19.45

Til Bent Mogensen

Jeg vil også gerne have en kopi
af manualen

På forhånd mange tak

42 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Mogensen, 17. juli 2006 kl. 21.27

Hej Peter.

Jeg må have din E-mail-adresse.

Jeg har ikkke ret til at offentliggøre andres vejledninger.

BM

43 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: KIRSTEN BANG-OLSEN, 24. juli 2006 kl. 11.37

Er der nogle der kan anbefale nogle gode artikler/bøger hvoer der er en ordenlig vejledning om drypbandingsanlæg. Jeg syntes generelt folk har problemer med dem.

Da jeg selv skal have et installeret både inde og ude til efteråret vil jeg gerne blive lidt klogere først.

Kirsten

44 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 26. juli 2006 kl. 18.40

Hej Bent

Min E-mail er klitfort@os.dk

Mange tak peter

45 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi, 6. marts 2007 kl. 14.38

Hej alle

jeg har nu læst aller jeres indslag om drypvanding og der belv hensist til et Gardena system og jeg fandt tilfældigvis denne side: prøv om det er noget?

www.gardena.dk/index.cfm?fuseaction=act_getpagecontent&parent_page_id=79&page_id=240&department_id=1&lang=dk&

46 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 6. marts 2007 kl. 22.27

Jeg kan godt forstå at der installeres et drypvandingsanlæg, når man tager på ferie el.l.

Jeg kan forestille mig at rødderne "kun" vokser der hvor det drypper.

Jeg bruger det gammeldags, 3–4 vandkander som får, regnvandet så vidt muligt, varmet op om dagen, og afgiver varmen om natten, hvorefter jeg om morgenen vander med vandet. Jeg skal jo alligevel se til panterne flere gange dagligt – og pusle. Jeg har også en af de blå tønder stående, hele sommeren, med vand i, som afgiver varme om natten. Så det har egentligt to formål.

Men det er da spændende med Jeres indsigter. håp

47 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Nielsen, 13. marts 2007 kl. 10.50

Åh ja, jeg var lige så glad, jeg har netop købt et "van-let" af min nabo der aldrig har fået det sat op og så læser jeg herover at det er meget mere besværligt end at tage sin vandkande.

Min nabo sagde forresten at han brugte kapilær kasser og at de virkede fint. Og jeg som troede det var helligbrøde at bruge den slags.

Niels

48 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Nielsen, 13. marts 2007 kl. 11.01

Hej Niels,

du vil nok opleve at det besværligt, men når først du har fundet ud af det og har fået det i gang så er det bare super. Kapilær vil jeg ikke anbefale – kun hvor man ikke har mulighed for et drypvandingsanlæg.

49 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Borg Jensen, 16. marts 2007 kl. 14.13

Hej Karl.

Jeg vil gerne selv lave et vandingsanlæg til mit drivhus. Hvordan gør jeg det?

Hilsen og på forhånd tak.

Jens Borg

50 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne, 8. maj 2007 kl. 15.12

Hej

Er der nogle der ved hvor man kan købe en ny termostatventil til Hydromat systemet.

På forhånd tak
Venlig hilsen

Marianne Rasmussen

51 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Kamp, 25. maj 2007 kl. 18.55

De forhandles i Bilka til ca 170 kr

Per

52 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Aasvang, 2. juni 2007 kl. 17.51

Er der nogen der ligger inde med vejledning til et drypvandnings system til drivhus.

Så vil jeg blive rigtig glad.

venlig hilsen Lisbeth Aasvang

53 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Mogensen, 3. juni 2007 kl. 12.13

Vejledningen er tilknyttet den enkelte type drypvandingsanlæg.

Drejer det sig om "Hydromat" er jeg stadig leveringsdygtig.

Se iøvrigt #37–42

mvh.

Bent Mogensen

54 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Rasmussen, 11. juni 2007 kl. 16.18

Vandan vandingsanlæg. Jeg har netop købt et vandan drypvandingsanlæg, og sat det igang. Da jeg jo ikke endnu har erfaring, vil jeg blot gøre opmærksom på nogle ting omkring anlægget – som måske også gælder generelt.

Med hensyn til kalk i anlægget, gøres der udtrkkeligt opmærksom på, at man skal anvende gødning med afkalker (de foreslår ANTICA 76 kr til 10 l gødning).

Jeg ser tydeligt at anælgget doserer højere lige nu hvor vi har næsten 30 grader.

Endelig er gødningsdoseringen uafhængig af vandmængden, idet det doseres via et hævertsystem.

Forstoppelser klares med en injektionssprøjte.

Længden af drypslangen styrer den individuelle dosering.

Indtil nu ret positivt indtryk.

55 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Rostgaard, 18. juni 2007 kl. 3.21

Jeg har med stor interesse læst alle I andres indlæg igennem.

Dog synes jeg at jeg mangler lidt svar til det dilemma jeg går i. Jeg har købt et komplet Hydromat anlæg i Bilka. Men da jeg helst vil bruge regnvand har jeg ikke helt det vandtryk på som der ville komme via vandhanen.

For at kompensere for dette står min regnvandsbeholder (en 1000 liters palletank) klodset op i ca. 80 cm. højde. Jeg forestiller mig at dette giver vandtryk nok. Ikke til at nå op i gødningsblanderen, men nok til at kunne gå ud i alle forgreningerne. Jeg gøder så bare manuelt på jorden efter behov.

Termostatventilen ligger så på jorden og herfra udgår forgreningerne så.

Jeg kan ikke forstå hvorfor denne opstilling skulle kunne give problemer, men det gør den altså. Der kommer ikke vand ud andet end ved de 2 første fordelerrør målt fra termostatventilen af.

Jeg har udluftningsrør og der er skruet helt op for termostatventilen.

Håber nogen kan komme med et godt bud.

På forhånd tak.

Claus Rostgaard

56 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim, 9. juli 2007 kl. 20.40

Har med stor interesse læst alle indlæg om Hydromat vandingsanlægget. Jeg har et, men mangler opsætningsvejledningen. Det vil glæde mig at få sendt én. Med venlig hilsen Kim.

57 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Rasmussen, 9. juli 2007 kl. 22.45

Hej Claus.

Måske er her en fejlkilde. Du skriver din termostatventil ligger på jorden.

I mit system er thermotstatventilen placeret højt oppe, og doserer påfyldning i en 2,5 l dunk der hver gang den er fuld, giver vandtryk svarende til højdeforskellen mellem egen placering og drypslanger.

Uden at kende dit system må det alligevel være sådan, at thermostatventilen skal dryppe fra din vandbeholder ned i en overløbsbeholder, så der med timeres interval kommer en vanddosis.

58 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sjøgren, 9. juli 2007 kl. 23.06

Hej Claus

Du kan også investere i et vandværk. Harald Nyborg har et til 500.-. Du stikker bare snablen ned i 1000 l tanken, så laver den 4 atmosfære vandtryk, og kører kun når der skal bruges vand

59 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Christiansen, 20. juli 2007 kl. 22.19

Jeg har lige købt et drypvandingsanlæg fra Iriso -det er fransk og kan drypvande op til 20 planter eller mere. Man kan indstille alle enhederne til at vande individuelt på hver plante. Super nemt og jeg har monteret anlæget på min regnvandstønde så penge sparer man også.

60 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette & Henrik, 2. august 2007 kl. 18.44

Hej Sudanne Christiansen
Hvordan har du monteret anlæget på din regnvandstønde?

61 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 2. august 2007 kl. 21.22

Hvis det et økologisk flydende gødning I bruger til drypvanding ville jeg gerne vide hvad. håp

62 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Hansen, 6. september 2007 kl. 11.21

Jeg har hydromat vandingsanlæg, der har virket perfekt nu på andet år. Der er nu sket det, at den ikke drypvander mere men at vandet står ud af alle drypslanger og dermed tømmer beholderen på få øjeblikke. Er der nogen der har haft samme problem. Har også problem med automatisk gødningstilførsel, men gør det nu manuelt.

63 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Søndergard, 16. september 2007 kl. 12.52

ER der nogen der ligger med en brugervejledning til en HYDROMAT der vil sende mig et kopi.

Eller fortælle hvad der står om afkalkning af slanger

hilsen Jørgen

64 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Mogensen, 16. september 2007 kl. 14.28

Send mig din E-mail-adresse, så skal du få en PDF-version.

PS. det eneste afkalkning, jeg har foretaget i 26 år er at fjerne lidt kalk fra de tynde spidser på drypslanger. Det har jeg gjort med en tommelfingernegl.

mvh.

Bent Mogensen.

65 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Søndergard, 16. september 2007 kl. 18.34

Der stod noget om i brugsanvisningen om at man kunne bruge en syre (vistnok salpetersyre)
Det kunne heldes i beholderen og virkede så som gødning.

Man skulle også kunne bruge det i den medfølgende sprøjte direkte i drypslangerne

66 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt Hansen, 1. marts 2008 kl. 17.49

Jeg har brugt Vanlet Florafeed i mere end 30 år men nu kan jeg ikke reparere det selv mere så det bliver et nyt Vanlet Florafeed skal bare finde ud af hvor det kan købes.

P.S. Vandjusteringen er ikke noget problem det er i derimod det lille røde glas det bliver alt for hurtigt grønt og stopper til.

67 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Dragsted, 1. april 2008 kl. 19.37

Til Bent Mogensen
Du har tidligere tilbudt at sende vejledningen til Hydromat vandingsanlæg. Min vejledning er desværre ''druknet'' i sidste sommers regnmængder i min kælder. Hvis du stadig har vejledningen, vil jeg være meget glad om du kunne sende den til mig på nedenstående e-mail adresse:
ldr@dadlnet.dk
mvh og på forhånd tak
Lis

68 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Rasmussen, 16. maj 2008 kl. 23.55

Jeg har desværre mistet vejledningen til mit Hydromat anlæg, og da jeg har fået problemer med gødningsdoseringen, vil jeg blive glad, hvis nogen vil sende mig en kopi af vejledningen.

Min e-mail adresse er: r.rasmuskristian@yahoo.dk

På forhånd tak
og med venlig hilsen
Rasmus.

69 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 26. maj 2008 kl. 18.45

Hvor mange drypsteder skal man bruge pr. plante? Hhv tomat, peber, agurk?

Skal til at anskaffe et anlæg, og vil finde ud af hvor mange drypsteder jeg skal bruge.

Skal et vandingsanlæg køre døgnet rundt, eller kun noget af dagen?

Søren

70 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Hansen, 28. maj 2008 kl. 10.28

Jeg har 3 tomatplanter i hver plantesæk, da der er 5 fødeslanger går de til 1 sæk, 2 agurkplanter i 1 sæk med 2 fødeslanger til hver plante, (1 blind fødeslange lukket med silikonelim. Har 6 sække, det virker fint nok.

Mit kører hele døgnet, ellers går der udu i det.

små planter lidt vand osv, tilsætter gødning manuelt.

71 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 29. maj 2008 kl. 9.46

Jeg har købt drypvandingsanlæg nu. Har sat 4 drypsteder ved agurk, 3 ved tomaterne og to ved peber. Er der nogen der kan fortælle om det lyder fornuftigt?

Søren

72 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kurt H. Rasmussen, 1. juni 2008 kl. 14.30

Til Bent Mogensen
Hvis du stadigvæk her juni 2008 er leveringsdygtig i en brugervejledning til et Hydromat drypvandingsanlæg, så vil jeg være meget taknemlig.

mvh Kurt Rasmussen
annogkurt@hotmail.com

73 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicolaj Wilms, 1. juni 2008 kl. 14.44

Sh hvis jeg var dig ville jeg mok sætte lidt flere ved peber, evt 3 eller 4

74 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Voigt, 7. juni 2008 kl. 10.33

Det er egentligt sjovt at læse indlæggene her. da jeg var barn "opfandt" min far et vandingsanlæg... Ikke noget fint og fancy... det var en gammel vandbeholder fra et toilet og så en masse slanger. En slange til hver plante og vi havde de største tomatplanter og kalabas planter i miles omkreds.

Sjovt at tænke på hvordan den slags er udviklet på siden dengang!

– det var for ca. 35 år siden*S*

75 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Anker Christensen, 2. juli 2008 kl. 13.48

Til Bent
Hvis du stadigvæk har brugervejledning til Hydromat drypvandingsanlæg, vil jeg meget gerne have en kopi.

Har arvet mit anlæg, men mangler manualerne til det.

Venlig hilsen
Marianne Anker Christensen
c.m.51@christensen.mail.dk

76 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Millard, 14. april 2009 kl. 8.49

Hej Alle

Til alle os der mangler manual til et Hydromat Termo

Fandt jeg denne side saalet.eu/files/hydromatmanual.pdf

Mvh. Niels Millard

77 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. april 2009 kl. 9.03

Hr. Niels. Det er interessant læsning. Endnu engang afsløres internettets fantastiske fordele!

Mvh Eivin (^_^)

78 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Iversen, 21. maj 2009 kl. 23.18

Vanlet-Flora feed
Er der en der kan fortælle mig hvor jeg kan købe
en fødeslange, det er slangen fra den lidt større
til selve planten?

Den er ca 2 mm tyk.

Jeg vil blive glad for en hjælpende hånd.

JOHN

79 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper D., 22. maj 2009 kl. 13.57

Hej John!

Prøv at tage kontakt til NYBROL Aps, tlf 62 55 23 00

www.vandan.dk/article.php?id_article=5

80 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Iversen, 26. maj 2009 kl. 12.00

Hej Jesper
Tak for din henvisning til NYBROL APS.

Jeg fik løst problemet, og siger dig mange tak for din hjælp!

hilsen JOHN

81 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Hansen, 27. maj 2009 kl. 20.48

Er der mon nogen der har samme problem som mig. Den drypvander ikke, derimod står vandet i en stråle fra hver slange som der er 26 stk. af.

82 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 2. juni 2009 kl. 12.15

Hej Uffe,
hvilken type/hvilket fabrikat drypvandingssystem er det, du har problemer med?

Hydromat,
Vanlet
eller?

Mvh
Niels

83 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Uffe Hansen, 3. juni 2009 kl. 14.31

Hej Niels
Der er hydromat, har prøvet at sænke vandbeholderen uden resultat.

Tak hvis du kan hjælpe!

84 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 3. juni 2009 kl. 14.52

Hej Uffe,

har du husket, at fødeslangerne til sidst skal føres op i luften til en højde, der skal være højere end den højde, hvori blandebeholderen sidder?

Mvh
Niels

85 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tone Nørgaard, 13. juni 2009 kl. 17.42

Kære Bent Mogensen
Jeg håber du også kan hjælpe mig med en brusgsanvisning til Hydromaten. jeg Har arvet en fra min far – uden vehjledning, så jeg er lidt lost.

På forhånd tak

86 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Millard, 13. juni 2009 kl. 20.06

Hej se lidt længere op der har jeg lagt et link til manualen ;-)

Mvh

Niels Millard

87 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian, 15. juni 2009 kl. 11.16

Hej.

Jeg har netop læst aller jeres indlæg og håber nogen kan hjælpe mig.

Jeg er for tiden udsent som soldat i international mission. En mission der ikke kræver særlig meget arbejde. Derfor har jeg været ude blandt de lokale og købt en masse planter og har plantet dem i den danske lejr.

Problemet er bare at det er så djævelsk varmt at de har hårdt brug for vand. Jeg har bikset lidt med et primitivt vandingsanlæg, men kan ikke rigtig få noget til at virke.

Er der nogen der ligger inde med ideer eller tegninger så modtager jeg dem meget gerne.

Kristian

88 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nordklitgaard, 16. maj 2010 kl. 12.06

Hej alle

Jeg kan se, der åbentbart er mange, der mangler/mister vejledningen til
Hydromat Termo vandingsanlægget.

Jeg er en af dem.

Er der en venligsjæl, der ligger inde med en vejledning og vil sende mig den, vil jeg være taknemmelig.
Jeg købte et anlæg sidste år, har gået og "truet" med at nu skulle det monteres.
Men -nu er manualen blevet væk.

Så jeg håber, der er en venligsjæl derude.

Min email: ole@9260.dk

89 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Weber, 16. maj 2010 kl. 19.25

Skriv en mail til OPJ A/S, så sender de en vejledning til dig.
Adressen er opj@opj.dk

Mvh
Niels

90 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus H., 16. december 2017 kl. 10.39

Mit drypvanding er "kalket til" eller stoppet flere steder af kalk/gødning?!?

Hvad kan jeg gøre, nu hvor skaden er sket? Gerne noget hvor planterne ikke tager for meget skade, da jeg ikke har mulighed for at fjerne drypvandingen fra planterne?!

91 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. december 2017 kl. 19.37

På CPH-garden var der en udstiller, der solgte drypvandingsanlæg.
Han fortalte også, hvordan man holder dyserne rene.
Han bor på Langeland og er på min alder.
Mere kan jeg ikke huske uden at studere mine notater, som ligger i sommerhuset.

92 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 20. december 2017 kl. 6.08

Der er jo ikke meget der kommer af sig selv, og da slet ikke afkalkning.
Det er nu ikke noget større arbejde, efter sæsonen i drivhuset, at pille slanger og drypventiler m.v. af, og lægge det hele i en plastspand med "minuskalk" eller måske blot en flaske eddike. Efter en tid kan man så lade det dryppe af, og så er man klar til næste sæsonstart.
Desværre ser det ud til at mange ikke kan overkomme ( læs ikke gider) selv den mindste indsats til rengøring og vedligehold, og så får man jo ikke fornøjelsen af at tingene bare virker når man skal bruge dem igen.

93 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus H., 20. december 2017 kl. 14.36

Min udfordring er at det er en stor plantevæg inde i køkken/alrum, så jeg kan ikke lige tage den ned?? :-(

94 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. december 2017 kl. 19.54

Du skal fylde anlægget med afkalkningsvæsken og lade det stå i nogen tid.
Derefter skal du skylle anlægget igennem.

95 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus H., 20. december 2017 kl. 20.56

også selvom der er blomster, det "går ud over"? Er det 100% ren minuskalk?

96 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Bilde, 21. december 2017 kl. 21.08

Det fremgår ikke, hvilket drypvandingsanlæg, der er tale om, men Minus Kalk tror jeg bestemt ikke, at planterne kan tåle.

Hvis der er tale om tynde kapilærslanger, kan du forsøge dig med en injektionssprøjte, hvor du skiftevis trykker vædske ind i slangen, og straks suger den ud igen for at løsne tilstopning.

Nogle gødninger til drypvandingsanlæg er i øvrigt sammensat, så tilkalkning forebygges eller undgås, men de kan nok ikke fjerne allerede siddende kalk.

97 af 97 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Ravn, 13. april 2018 kl. 11.27

Jeg har et Vandan anlæg, som ud over besværet med at få det samlet efter brugsforvirringen, bare kører stabilt på fjerde år. Gødningsdelen fungerer også upåklageligt.

Nyt svar til emnet »Drypvanding«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Drypvanding

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider