Forum

Rengøring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 11. februar 2020 kl. 12.44

Hejsa.
Hvordan forholder alle jer til at putte en kapsel fuld husholdning s sprit i vandet til at rengøre drivhuset istedet for diverse andre rengørings midler?
Vh Benedikte

1 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. februar 2020 kl. 12.55

Jeg har ikke erfaring i at bruge sprit til rengøring, men umiddelbart burde der ikke være nogle problemer.
Men mange af de tråde, der omhandler rengøring af drivhuset bruges der brun sæbe, dvs krystal sæber
Særlig en som både er billig og miljøvenlig forhandles af bl. a Rema 1000

Karna Maj har i en artikel skrevet hvordan at hun gøre sit drivhus ren med brun sæbe.

Vask af med sæbevand

Hvis man ikke har ryddet drivhuset i efteråret, gør man det i det tidlige forår, inden drivhuset gøres rent. Hvis de visne planter er helt overtrukne af skimmel, vil luften blive tyk af sporer, når man begynder. Hvis det er tilfældet, så brug en støvmaske for næste og mund, så man ikke risikerer at fremprovokere en allergi.

Det er faktisk en fordel at vaske drivhuset på en overskyet dag, da sæbevandet i solskin tørrer meget hurtigt ind på glasset. Er der mange alger, starter man at fjerne det værste med en stiv børste og rent vand fra slangen.

Til selve afvaskningen bruges der godt varmt sæbevand, pisket af krystalsæbe. Brun sæbe er fedtsyresæber, og opløsningen man vasker med har en pH på 9–12, og det kan derfor være en god ide at bruge beskyttelsesbriller. Hvis man får sæbe i øjnene, skal man skylle efter med vand.

Det er vigtigt med en stiv børste at komme ind i alle hjørner og kroge, da det er her og i gammelt plantemateriale, at skadedyrene overvintrer. Når drivhuset er vasket både ud- og indvendigt, spules det rent med vandslangen – også her er det vigtigt at spule i alle revner og sprækker med en skarp vandstråle. En højtryksrenser er ikke nødvendig, men effektiv.

Dæk evt. planter i drivhuset eller flyt dem ud, så de ikke overpjaskes med sæbevand og koldt skyllevand.

2 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 11. februar 2020 kl. 13.23

Tak for svar

Jeg har brugt husholdnings sprit igennem et år og har ingen problemer mht diverse angreb af spindemidder etc. Så jeg spekulerer på mht økologien

3 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. februar 2020 kl. 13.30

Brun sæbe tager også skadedyr, bl. a pga det høje PH værdi som den indeholder.
Mht til sprit, som jeg selv finder harmløs, skal der nok være nogle, der er uenig med mig.

4 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. februar 2020 kl. 15.40

Det lyder ikke af meget sprit. Hvis en kapselfuld er 10 milliliter og du kommer den i en spand med 10 liter vand, så får du 0.1% alkohol.
Eller du bruger måske nogle andre mængder?

5 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 11. februar 2020 kl. 15.56

Nix brun sæbe her. Og hvis drivhuset er tomt, en tur med højtryk.
Mvh

6 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 11. februar 2020 kl. 17.37

Brun sæbe anvendes også her og ikke andet (det er efter sigende også udmærket gødning).
Har brugt den i 30 år og drivhuset står stadig omend glassene sidder lidt løst. Derfor anvender jeg ikke højtryksrenser, men blot vandslange til at skylle af med.

Nogle år blandede jeg en portion atamon og penslede samlinger med, hvor der var kommet mos. Det var effektivt men efter sigende meget miljøskadeligt (selvom det var den foreskrevne opløsning).
I samlingerne vil jeg iår forsøge mig med en opløsning af træaske som er meget effektivt mod svamo. Men det er i større mængder selvfølgelig lokalt skadeligt for miljøet. Så det skal være en moderat opløsning.

7 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. februar 2020 kl. 20.42

Brun sæbe som gødning , det er så basisk at man bruger det til at fjerne gammel maling med ..........

8 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 11. februar 2020 kl. 22.19

@Svend
Det er da rigtigt, og det er det rigtig godt til.
Men der er så sandelig forskel på at anvende en koncentreret brun sæbe til fjernelse af maling og så en fortyndet til afvaskning ;)

9 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 11. februar 2020 kl. 22.32

@Svend.
Som jeg skriver " efter sigende " med det forbehold som ligger heri. Jeg har lige søgt lidt på nettet og finder ikke noget som beskæftiger sig med brun sæbes eventuelle gavnlige virkninger i jord og for planterne.
Men det har været fremme engang i beg. af halvfemserne og jeg må blot konstatere, at ikke alt havner på nettet eller også filtreres fra fordi det ikke står sin prøve i et større offentligt rum ;)

10 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. februar 2020 kl. 23.31

Brun sæbe (den ægte, også kaldet krystalsæbe) indeholder natrium eller kalium. Evt. begge dele. Til rengøring i drivhuset eller insektsæbe bør man gå efter en baseret på kalium for at undgå natriums skadelige effekt på jordkvaliteten.
Kalium er som bekendt et plantenæringstof og den kalium man tilfører med sæben vil selvfølgelig indgå i puljen. Meeen ligefrem at kalde brun sæbe for gødning vil jeg nu ikke når stoffet har de øvrige egenskaber det har.

11 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. februar 2020 kl. 10.15

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 12. februar 2020 kl. 11.21

Tak for alle svar.
Jeg tror jeg fortsætter m en hættefuld husholdning s sprit til ca 4 l h2o.
Som jeg forstår ud fra teksten, er spritten ikke økologisk uansvarlig.
Vh Benedikte

13 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 12. februar 2020 kl. 11.21

Tak for alle svar.
Jeg tror jeg fortsætter m en hættefuld husholdning s sprit til ca 4 l h2o.
Som jeg forstår ud fra teksten, er spritten ikke økologisk uansvarlig.
Vh Benedikte

14 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 12. februar 2020 kl. 14.48

@Benedikte
Jeg havnede på tynd is i min argumentation for brun sæbe.
Andre bidragydere i denne tråd står mere sikkert m.h.t. rengøring af drivhuset.
Men peger også brun sæbe som effektivt middel og det bør du nok lytte til (jeg forsætter med brun sæbe uden gødningsværdi ;)

15 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. februar 2020 kl. 16.49

@Benedikte

Vi er nok her hvor tro flytter bjerge , den hætte fuld ca 20 mL sprit i 4000 mL vand er at betragte som symbolsk , det har absolut ingen betydning .

Brun sæbe er udmærket og det er sæbespåner også , eddike kan også bruges , og alle 3 er ikke skadelige for miljøet.

16 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 12. februar 2020 kl. 22.42

@Svend.
Det er vel ikke ligegyldigt om der anvendes sæbespåner eller brun sæbe?
Engang, i min ungdomstid, så blev jeg fortalt, at der er helt grundlæggende forskel på brun sæbe og sæbespåner.
Det var sæbespåner som jeg skulle bruge til de afhøvlede gulve og aldrig brunsæbe (eller også var det omvendt).

17 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. februar 2020 kl. 23.42

Man kan vel også vælge bare at drikke spritten for jo mere man drikker af den jo pæere bliver drivhuset 😜😀🤔

18 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. februar 2020 kl. 20.36

@Søren.
At færdes i et drivhus i spiritus påvirket tilstand er næppe tilrådeligt idet tilstanden, kan afstedkomme manglende orienteringssans p.gr.a. nedsat synsevne og demed risiko for utilstrækkelig evne til at skelne glas fra ikke glas når drivhuset forlades.

19 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 16. februar 2020 kl. 20.37

Søren, tror du så ikke at romessens måske vil være velegnet når man renser sit drivhus ?
(Altså til at komme i spritten, inden man drikker den).
I øvrigt, hvis vi også skal være lidt alvorlige, så har jeg gjort det til en vane, at vaske og spule drivhuset når sæsonen er slut og de sidste planter er ryddet væk. (Brun sæbe i lunkent vand og så en blød autobørste, og til sidst vandslangen)
Og samme tur igen til foråret lige inden det hele går løs igen.
Dels er det mere indbydende at starte i et rent drivhus uden grønne algebelægninger og dels har jeg aldrig nogensinde set et skadedyr i mit drivhus.
Renlighed er en dyd, som kællingen sagde, da hun vendte særken juleaften !
Og så ta'r det jo kun en times tid hver gang, så det er da et begrænset stykke arbejde.

20 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. februar 2020 kl. 23.21

Den krystal sæbe som jeg tidligere har nævnt hedder bollerup Jensens krystalsæbe og indeholder ingen konserveringsmidler, farver eller stabilisator og forhandles flere steder.

Jeg selv er doven anlagt og gøre ikke selv mit drivhus rent og har hellere ikke gjort det tidligere. Jeg ved godt at jeg kan risikere at opformere skadedyr og svampe. Men tror at ved at bruge plantesække, hvor jorden kun bruges i drivhuset i en gang til dyrkning og senere til pottemuld at så forebygger jeg mulige skadevoldere. Hvorimod at hvis jeg dyrke i ren jord at så er faren for skadevoldere større.

Men som sagt er jeg doven... Jeg har hellere ikke haft problemer med skadedyr selvom jeg har købt tomater og agurker i supermarkedet. Jeg tror at ved at vaske drivhuset risikere man også at fjerne nyttedyr. Bl.a edderkopper. Jeg har hellere ikke problemer med grønalger, hvilket jeg tror skyldes at jeg har et godt gennemtræk i drivhuset.

21 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. februar 2020 kl. 8.32

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. februar 2020 kl. 14.50

Mener at det skulle være giftig. Jeg mener at det ikke er godkendt til økologisk brug.

23 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. februar 2020 kl. 16.27

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

24 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. februar 2020 kl. 17.12

Nu sammenlignes betændte yvere med drivhuse - keder I jer :-D

PS
Plages man af spindemider hvert år i sit drivhus kunne man jo overveje at se på sin dyrkningsmetode - bare en tanke.

25 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. februar 2020 kl. 18.51

@F Christensen.
At Virkson S. er godkendt til yvervask inden malkning i økologisk landbrug fortæller selvfølgelig noget om bl.a. desinficerende egenskaber.
Men det fortæller ikke, at det må anvendes til rengøring i drivhus eller til andre formål.
Det bør man derfor afholde sig fra.
Det mener givetvis også producenten af produktet.

At anvende kemikalier til andet formål end de er godkendt til er en uskik og er/kan være direkte skadelig for omgivelser, grundvand, jord, afgrøder, anvenderen m.f.
Brun sæbe - krystalsæbe - er godkendt til rengøring ;)

26 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. februar 2020 kl. 18.54

@Tom.
Lidt uddybning ...
Kan man dyrke sig ud af problemet med spindemider?

27 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. februar 2020 kl. 18.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

28 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. februar 2020 kl. 19.20

@F Christensen.
Du har ret. Midlerne er godkendt af: " Desinfektionsudvalget har ikke taget stilling til hverken anvendelse eller brugskoncentrationer " og man må gå ud fra, at Desinfektionsudvalget har bemyndigelse til at udstede generel godkendelse af kemikalier og andre midler.

29 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. februar 2020 kl. 21.25

@willy

Nogle drivhusejere uden den mindste indsigt i økologi / biologi kan ikke forstå, at et drivhus med fliser i bunden og planter i kapillærkasser kan give udfordringer - de kan ikke selv se det ekstreme miljø de selv har skabt :-D
Tør luft er - efter min erfaring - ret afgørende når vi taler spindemider. Især fordi de naturlige fjender er udryddet af drivhusejeren.

Læs mere her:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/41.html

30 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. februar 2020 kl. 12.01

Tilgengæld risikere de ikke at have en masse svampe og bakterie sygdommen opformeret i deres jorde, hvis de er meget omhyggeligt med at få skiftet jorden og desinficere, deres dyrknings medie. Jo højere fugt og varme jo større risiko for skadevoldere.

Og med hensyn til smagen, hvor det påstår at giver bedre smag hvis man dyrker i jord, har jeg ikke gjort mig disse erfaringer, tværtimod. Det handler om solens indvirkning.

31 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. februar 2020 kl. 23.01

Jeg har undret mig over at jeg ikke har fået skadedyr, svampe eller andre sygdomme i mine kulturer, men 7-9-13, jeg har ikke haft problemer i de sidste 15 år og selvom jeg både har indslæb fremmede planter af forskellige arter, bl. a agurker, som jo ofte får spindemider har jeg ikke haft problemer. Men om jeg bare har været heldig eller de planter jeg har indslæb har været uden skadedyr ved jeg ikke, men jeg tror også at det skyldes at jeg har haft hyppig udskiftning af jorde, flere arter af forskellige planter igang samtidig og gemme træk og Max 25 til 28 graders varme.

Jeg har engang haft en aubergine, som var fyld med skadedyr og som døde for mig, men eller har jeg ikke haft problemer.

32 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. februar 2020 kl. 8.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

33 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. februar 2020 kl. 12.57

Jeg forstår ikke hvorfor at de hævder at tomater, der er gødet med naturgødning skulle smage bedre og hvis det handler om gødningen oprindelse, så findes der flere organiske gødninger, der kan kompensere for dette, men kan lave et udtræk af tørrede hønsemøg og bruge hertil. Men mange forbruger undersøgelser viser af mening mand ikke kan smage forskel og kun køber det fordi det er naturvenlig dyrket efter deres opfattelse, er uden kemikalier og så kunstgødning, som om at kunstgødning er et onde og at vi som forbruger bliver syg af.

Men ellers læser jeg det som om at min måde at dyrke tomater på ikke er hel ude i hampen.. At selvom jeg begrænser mine planters rod udvikling, så kan jeg godt forebygge mange sygdomme.

Efter min mening syntes jeg at artiklen er lidt vrøvlet og bygger på den form for massehysteri der er opstået omkring økologi

Forfatteren hævder også at det er dyre at bruge kunstgødning er, hvilket jeg ikke vil give ham ret i. Med en håndfuld kunstgødning kan du snilt lave 5 liter flydende gødning til billige penge... Men at det ikke har noget med økologi at gøre er en anden snak.

34 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. februar 2020 kl. 14.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

35 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. februar 2020 kl. 15.22

Jeg syntes at man vinder meget ved selv at dyrke sine grøntsager da det for mig og sikkert også for andre er hyggeligt at kunne høste hel friske grøntsager, men man skal bare ikke regne på hvad det koster i økonomi og tidsforbrug for så er det billigere at gå ned i det lokale supermarked. Jeg har set at man kan få hvidkål til ca kr 2 pr kg.. Lidt dyre for det økologiske hvidkål.

Og det kan jeg ikke lave billigere selv. Jeg har held med grønkål, men andre af de såkaldte hovedkål har jeg dårlig erfaringer med. Enten går der dyr i eller også rådner de eller bliver nogle små skvat. Jeg ved godt at de skal have godt med kvælstof, men jeg vil hellere ikke overgøde.
Jeg bruger husholdning kompost, hønsemøg (tørrede) og komposterede hestemøg, og forsøger at ramme imellem 10 - 20-30 gram kvælstof alt efter hvad jeg dyrker, men jeg syntes at det er svært at gøde jævnt, da det jo er lidt ustabil gødning man bruger.

Derimod går det bedre i drivhuset, hvor det er et lukket system, hvor planterne forbruger alt det de har til rådighed.

36 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. marts 2020 kl. 0.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

37 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. marts 2020 kl. 0.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

38 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. marts 2020 kl. 0.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

39 af 40 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. marts 2020 kl. 9.14

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

40 af 40 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. marts 2020 kl. 11.57

Jeg tror også at jeg har højere fugtighed end jeg selv er klar over.

Nyt svar til emnet »Rengøring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Rengøring

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider