Forum

Orangeri, integreret i hus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Udengaard, 21. februar 2020 kl. 4.09

Vi er ved at bygge, og får bygget et orangeri med direkte adgang fra stuen. Orangeriet er uopvarmede, men der bliver en brændeovn, som vi forventer at bruge i vinterperioden. Vi vil ikke bruge det som drivhus med tomater ol., men som en frodig oase med masser af lys. Der er vinduer i tag, mod syd og mod vest. Nogen der har erfaringer med/ideer til plantevalg til
dette?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. februar 2020 kl. 8.14

Hej Lone Udengaard

Hvis jeg var dig, ville jeg gå på biblioteket. Der er masser af bøger, der giver inspiration til indretning af et orangeri.

Min erfaring med den slags er, at der nemt bliver for varmt om sommeren. Så derfor er det vigtigt, at vinduerne kan lukkes op. De fleste planter tåler ikke meget høje temperaturer, og det gør vi mennesker heller ikke!

Det bliver skønt at sidde under al denne grønne frodighed. Hvis det var mig, ville jeg vælge at have et par vinranker. De kan hurtigt gro til og brede sig til et skyggegivende tag. Men der er virkelig mange muligheder.

Held og lykke med det!

Doris Møller

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. februar 2020 kl. 9.48

min søster havde sådan et orangeri, som vel nærmest er en udestue med glas på siderne og taget? hun havde en stor vin derude og da den efterhånden fyldte meget, var der også tilsvarende problemer med vanddryp og insekter."ingen roser uden torne" osv. :-) man skal som Doris skriver tage en tur på biblioteket, for det skulle jo ikke gerne blive en sauna.
Ingeborg

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Udengaard, 21. februar 2020 kl. 10.16

Tak for gode tips...ja biblioteket må besøges. Vores orangeri ligger på 1. sal....så der er isolation mellem etagerne, og der bliver udgang til terrassen. Vi sætter automatik i taget, som vil åbne og sørge for udluftning ved høje temperaturer. Jeg tænker nogle store krukker med f.eks. bourgonvilla (?), og..? Vin vil vel kræve adgang til jordbund, som der så ikke bliver...

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. februar 2020 kl. 10.41

Hej Lone Udengaard

Lidt mindre pasningskrævende end vin kunne forslagene til planteudvalgets "rygrad" være middelhavsplanter fra bjergskråningerne: Oliven, rosmarin, figen eller måske Eucalyptus pauciflora (sne-eukalyptus), som stammer fra Tasmanien og Australien.
Fælles for de her planter er, at de trives med gennemsnits-vintertemperatur ikke under 5 grader, at de skal vandes meget sparsomt i vinterperioden, at de har brug for alt det lys, der kan skaffes i vintersæsonen og at de er rimeligt lette at beskære.

Hvis I kommer forbi Århus Universitets væksthuse er der en afdeling , hvor disse planter præsenteres i sammenhæng - det kan være med til at lette Jeres valg at have set, hvordan de tager sig ud i lidt mere end den "pottestørrelse", som er almindelig i havecentre rundt omkring.

Overvej også, om I har mulighed for at anskaffe "Kongetræet / kongebusken" i godt tilvokset størrelse - dvs lidt under taghøjden i Jeres orangeri. Det vil give rigtig mange "plusser" til orangeri-oplevelsen i tidligt forår og sent efterår at have et træ eller en stor busk at sidde enten under eller ved.

Og det er også en overvejelse værd at være kritisk i valget af krukker, baljer, tønder - eller hvad I nu foretrækker - i forhold til opgaven med at omplante, give frisk jord og tilpasse til rodudvikling.
Der kan være ret mange tunge løft i forbindelse med disse opgaver - og der findes på markedet rigtig mange (også reelt ubrugelige!) hjælpemidler til flytning og løft.

På Herregårdsmuseet Gl Estrup på Djursland kan man opleve løsninger med sammenboltede kvadratiske trækummer (der er anvendt til citrusplanter). Sammen med en lille "galge" forsynet med en bred canvas-strop er det en enkel og arbejdsbesparende løsning på kommende omplantningsopgaver.

Held og lykke med udforskningen af mange muligheder !

Venlig hilsen
Lone

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Udengaard, 21. februar 2020 kl. 13.25

Hej Lone B.
Tusind tak for et uddybende svar. Det kan vi helt sikkert få gavn af. Spændende med Kongetræ mv. Vi vil besøge de steder du foreslår, samt se på de potter du referere til. Mange hilsner Lone U😉

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 21. februar 2020 kl. 14.17

Hej Lone,

Jeg har sådan en udestue/orangeri, og har rigtig gode erfaringer med at diverse Aloe og kaktus trives superfint. Derudover så fungerer pelargonier,og paradistræ også. Omvinteren er det nærmest ideelt til opbevaring af Cirtus og Oliven i potter, som kan bæres ud på terassen om sommeren. Faktisk er min udestue fyldt til randenom vinteren med planter der er lidt for sarte til at overvintre ude, men især Nerie, Oliven, Camelia og Citrus har glæden af orangeriet om vinteren. Camelia kan sagtens stå der hele året, det samme kan Oliven, men Citrus og Nerie vil altså gerne udenfor om sommeren, da Orangeriet bliver meget varmt på solskinsdage.

Mvh
Helle

7 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. februar 2020 kl. 15.32

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. februar 2020 kl. 15.42

Hej igen Lone Udengaard – men MED orangeri! Undskyld, det var for fristende!

Bougainvillea er helt sikkert en mulighed. Jeg har selv haft en meget gammel bougainvillea på min lukkede og overdækkede altan. Planten kræver meget lys, og hos mig var det derfor kun de grene, der var tættest på vinduerne, der blomstrede. De blomstrede til gengæld meget overdådigt. Men hos dig kommer lyset jo også ind gennem tagvinduerne, så dér kan planten nok blomstre flittigt.

Angående insekter, som Ingeborg Hansen nævner, så kommer der altså insekter, hvor der er planter – i hvert fald hvis vinduerne står åbne. De er ligesom en del af pakken ;-)

M.v.h.

Doris Møller

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Udengaard, 22. februar 2020 kl. 2.26

Haha...Doris.... Medorangeri..det blir godt.

Og så med så fine tilbagemeldinger fra jer alle. Tusind tak for det. Jeg kan allerede se det for mig.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 22. februar 2020 kl. 16.20

Passionsblomst / -frugt, kan blandt andet ses i Ninas Naturcafé, nær Blovstrød på Sjælland.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. februar 2020 kl. 19.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Orangeri, integreret i hus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Orangeri, integreret i hus

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider