Forum

Vindrue

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 29. marts 2020 kl. 10.11

Jeg overvejer at plante en vindrue i drivhuset. Mit drivhus er 7,5 M2, er det mon for småt? Drivhuset vender med gavlene mod syd/nord og døren er mod nord. Hvor skal jeg plante druen? Jeg har normalt agurker langs sydgavlen.

1 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. marts 2020 kl. 13.05

Når du skal plante vindruer, skal du finde et solrigt sted i drivhuset. Det er vigtigt, at der ikke er planter eller bygninger, der skygger for vinplanten, da vindruerne får deres sødme fra den sol, der har skinnet på bladene.

2 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2020 kl. 13.17

Uanset størrelsen på drivhuset, så vil der være plads til en vinplante.
Men jo mindre drivhuset er, des vigtigere er det, at det bliver beskåret flere gange om året.
Det er dig, der skal bestemme, hvor meget planten må fylde - det er ikke planten!
Hvis du ikke vil beskære, bliver drivhusset hurtigt for lille.

3 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 29. marts 2020 kl. 19.09

Hej Mette,

Jeg har et drivhus på lige omkring 7m2 og har en vin som har stået der alle årene - omkring 13 år. Hvert år får jeg flere druer end vi kan nå at spise. Så ja det kan du sagtens.
I det samme drivhus får jeg også plads til 9 tomatplanter samt basilikun i bunden :-)
Vinen beskæres hvert år, de første uge i januar - ellers overtager den hele drivhuset. Derudover beskærer jeg den også i løbet af sommeren tilbage til to blade over hver klase druer jeg vil beholde.

/Helle

4 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 30. marts 2020 kl. 17.52

Tak for rådene. Jeg tror, at jeg vil forsøge. Måske vil jeg prøve "Vanessa", den ser god ud.

5 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 30. marts 2020 kl. 17.52

Tak for rådene. Jeg tror, at jeg vil forsøge. Måske vil jeg prøve "Vanessa", den ser god ud.

6 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 30. marts 2020 kl. 17.52

Tak for rådene. Jeg tror, at jeg vil forsøge. Måske vil jeg prøve "Vanessa", den ser god ud.

7 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. marts 2020 kl. 17.57

Den smager også godt, modner lidt sent, men kan holde sig til starten af december i drivhus, afhængig af, hvor hurtigt den bliver angrebet af gråskimmel.

8 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Schaldemose Andersen, 18. april 2020 kl. 14.14

Jeg har læst et ældre indlæg, hvor man kan få tilsendt en 10 siders vejledning til vindruer (i drivhus).
Er det stadig muligt?
Så vil jeg gerne bede om vejledningen til
eschalde@gmail.com
På forhånd tak!
Mange hilsner Ellen

9 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. april 2020 kl. 15.35

Hej Ellen.

Prøv at søg på Havenyt, vinplante, Holger så er jeg næsten sikker på at du kan finde hans email adresse. Jeg er næsten sikker på at at du er mere end velkommen til at skrive til ham.

10 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. april 2020 kl. 15.37

Ellers findes han her.

www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/16418.html
Tryk på det grønne link (hans navn)

11 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Schaldemose Andersen, 18. april 2020 kl. 16.02

Tak for hurtigt svar!
Jeg prøver Holger. 😉
Mange hilsner
Ellen

12 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. april 2020 kl. 17.09

Men du er også altid velkommen til at stille spørgsmål om dyrkning af vin her på forum.
Holgers 10 sider er fine, og opdateret til efter årtusindeskiftet.
Gamle "gode råd" er tit direkte forkerte, men sikkert ment af et godt hjerte.
F.eks. er der ofte et spørgsmål om, hvor man skal beskære vinen, og det gamle råd er efter 2 blade over klasen (en kendt havemand vil endda helt ned på ét blad efter klasen.
Men skal du have gode, velsmagende druer, skal der energi fra solen til, og den kan kun komme gennem plantens blade.
Min holdning er, at der skal 4 blade for hver klase, når planten vokser i drivhus, 7 blade for hver klase, når vinstokken vokser op ad en solbeskinnet mur, og 12 blade pr. klase, når vinen gror på friland.
En fejl man ofte ser, er at der bliver beskåret for lidt - hvorfor nænner I ikke at beskære jeres planter fornuftigt? Planten gror jo fra jer, planten bliver for tæt, så det hele går til i meldug eller skimmel.
En vinplante skal man holde øje med gennem hele året.

13 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Johannesen, 26. april 2020 kl. 22.02

Har gået med samme overvejelser (på opfordring af min kæreste), vi har et fælles drivhus i baggården.

Er der noget jeg skal være opmærksom på i forhold til størrelsen (og væksten) ? Vi har tilsidesat et »budget« af størrelse til hver beboer, så den skal helst ikke rage ind over andres.

–-
Vh. Anders

Redigeret af administrator 27. april 2020 kl. 12.41. Link til eget firma slettet af redaktør.

14 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. april 2020 kl. 23.18

En vin fylder ikke mere, end den får lov til.

15 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 27. april 2020 kl. 21.22

Hmmm, så må jeg frem med beskærersaksen. Det lykkedes ikke at finde en Vanessa vindrue, men i stedet en Himrod og en Lakemont. Så der bliver nok lidt trangt i drivhuset, men jeg har desværre svært ved at begrænse mig, når jeg først er på planteskolen.

16 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 27. april 2020 kl. 21.22

Hmmm, så må jeg frem med beskærersaksen. Det lykkedes ikke at finde en Vanessa vindrue, men i stedet en Himrod og en Lakemont. Så der bliver nok lidt trangt i drivhuset, men jeg har desværre svært ved at begrænse mig, når jeg først er på planteskolen.

17 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. april 2020 kl. 22.39

Hej Mette.

Jeg har plantet en vin der hedder Zilga i en stor potte og sat den i et hjørne i drivhuset og jeg har tænkt mig at beskære den så den ikke breder sig for meget. Jeg kender ikke meget til den, men kan læse at den er meget frugtbart
Hvilket gøre den velegnet som "potteplante" da den sætter mange klaser.

Min anden vin, der er en Einset lader jeg vokse fra det modsatte hjørne i drivhuset, den sætter knap så mange frugtklaser, men da jeg har haft den tidligere og ved at den er rigtig god som spisedrue, får den mest plads.
Den smager i øvrigt af jordbær og kan anbefales...

Det er en god måde at dyrke på en lille plads.. Husk vanding.

18 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. april 2020 kl. 23.04

Hej Søren.
Har du smagt Zilga?
Jeg har en, men er ikke imponeret af udbyttet.

19 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. april 2020 kl. 23.18

Hej Lars

"øv øv og atter øv".Nej jeg har ikke smagt den endnu, men fik den med gratis da jeg købte en Einset hos Ole Bønsdorff, der ligger ca 1 km fra mig.

Jeg har læst at den skulle være meget frugt agtig i smagen, Ole siger at den smager af solbær, andre siger at den smager af blåbær. Jeg kan også læse at den ikke er velegnet til vinfremstilling da vinen skulle have en eftersmag af "våd hund" hvordan sådan en smager ved jeg så ikke, men andre skriver at man kan lave udmærket vin af den, så jeg ved snart ikke hvad man skal stole på af de oplysninger man læser her og der...

Jeg kan bare huske at den var meget eftertragtet, da en journalist skrev om den og alle ville have den. Det er godt nok mange år siden.

20 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Christensen, 7. maj 2020 kl. 8.33

Har I jeres vin til at stå i potter ?? Eller er det bedste, at man sætter den i jorden, hvis man flytter en stemning gulvet af drivhuset ?

Mvh Helene

21 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Christensen, 7. maj 2020 kl. 8.34

Har I jeres vin til at stå i potter ?? Eller er det bedste, at man sætter den i jorden, hvis man flytter en sten fra gulvet af drivhuset ?

Mvh Helene

22 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. maj 2020 kl. 10.55

Det bedste vil være at have den i jorden, i potten bliver den hurtig stor. Så vælger du potten skal det kun være kortvarig.

23 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. maj 2020 kl. 10.56

Vin skal absolut direkte i jorden, hvis den skal være til andet end pynt på en altan. Jeg har en enkelt vin i potte (foruden alle dem, der er under opvækst), men den skal vandes jævnligt, og udbyttet bliver ikke særlig stort - den har jo kun få procent af det rodareal, de fritvoksende vin har.
Vinen skal sættes så dybt som muligt, dog uden at podestedet kommer under jorden ved plantning eller senere hen
Grav et drænrør eller to urtepotter, der står modsat oven på hinanden, ned sammen med planten, så du kan vande roden og ikke jordoverfladen.
Hvis du ikke har støbt sokkel til frostfri dybde i dit drivhus, vil vinen i løbet af to år have sat rodnet uden for drivhuset, hvor den selv kan få tilstrækkelig med vand, hvis ikke området er belagt med en hård belægning.

24 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. maj 2020 kl. 10.59

@Søren
Plantens størrelse afgøres af saksen. Men det kræver, at ejeren nænner at beskære flere gange om året.
Når man kan holde eg og bøg i små krukker efter japansk inspiration, kan man også holde vin.

25 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. maj 2020 kl. 15.26

Jo, men hvis den også skal bære noget må den godt være større, så Bonsais vin vil jeg ikke anbefale :-)

26 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. maj 2020 kl. 23.30

Der findes en mellemting mellem bonsai og fritvoksende plante.
Jeg har leveret planter til flere, der har vinen stående i krukke på altanen. De har dem ikke for at få mange druer, men fordi vinplanter også kan være dekorative, og enkelte druer (man skal huske at fjerne halvdelen eller to trediedele) er et spændende supplement til den grønne plante.

27 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. maj 2020 kl. 0.02

Er det i øvrigt alle vin som man kan sylte og senere lave vindolmer (tror jeg nok de hedder) af?
Eller er det bestemte vinsorter, der bruges til dette?.

28 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. maj 2020 kl. 7.35

Ang. beskæring af vindruen. Hvordan gør jeg det? Jeg regner med at have en hovedstamme, der løber langs drivhusets loft. Og så kommer det vel sideskud. Hvad gør jeg med dem?
Hvad angår vindrueblade til dolmer, som man får i Grækenland, så tror jeg, at alle spisedruers blade kan anvendes, men de er bedst at bruge, når de er unge.

29 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. maj 2020 kl. 11.40

Jeg har kun prøvet at bruge bladene til dolmer en gang. Vi var ikke tilfredse med det. Men det er der jo andre, der er.

På hovedstammen kommer der sideskud. Dem giver du så megen plads, som der er mulighed for i løbet af sommeren. Det er bladene, der opsamler energi fra solen til planten og druerne, så der skal være så mange blade som det kan lade sig gøre, uden at de skygger for meget for hinanden. De gamle regler om, at der skal skæres over andet blad efter klasen kan ikke anbefales at følge.
Til vinter beskærer du alle sideskud tilbage over to knopper. Der kommer så to ranker fra hver spore. Kommer der flere (der er 3 anlæg til ranke i hver knop) fjerner du de overflødige.
Anden vinter skærer du den yderste ranke helt af, og korter den anden ned over anden knop og så fremdeles.

30 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. maj 2020 kl. 16.06

Lars, jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår. Jeg tænkte, at lade hovedranken løbe langs loftet i drivhuset og sidegrenene ned langs taget. Men skal jeg lade alle sideskud vokse ud eller skal jeg lade der være afstand? Jeg ved ikke, hvor mange sideskud der kommer. Og hvis jeg korter sideskudene ned til vinter og der kommer 2 ranker / sideskud fra hver bliver det da noget af et virvar efter et par år, jeg mener sideskud på sideskud? Hvad angår dolmer med vinblade har jeg kun fået dem i Grækenland. Jeg tror, at bladene skal blancheres før man bruger dem, men det har du måske gjort?

31 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. maj 2020 kl. 23.04

Der kommer ikke sideskud på sideskud efter intentionen i min forklaring.
Der kommer to ranker på hver spore. Når året er gået, fjernes det yderste skud helt, og andet skud afkortes til to sporer. Så er der igen 2 ranker på det sted.
Man fjerner altid det yderste skud, for ellers bliver stabbene for lange.
Ind i mellem dør nogle af skuddene på hovedstammen, men så må hovedstammen til sidst gendannes.

Hvordan jeg behandlede bladene, kan jeg ikke huske - det var primært smagen, vi ikke værdsatte.

32 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 9. maj 2020 kl. 13.20

Tak Lars, så tror jeg, at jeg forstår.

Nyt svar til emnet »Vindrue«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vindrue

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider