Forum

Jord i drivhuset

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 8. april 2020 kl. 7.10

Hejsa.
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening mht jord i drivhuset.
Som novice, er det kun min 2. Sæson med mit drivhus. Jeg har i år skiftet al den jord, der sidste år blev dyrket i . Min jord blev nu som flg: underst hestemøg, derefter tang, så en trillebør strandsand, så 2 poser champost og tilsidst masser af omsat kompost.
Er dette nok gødning til en sæson , som overvejende vil bestå af tomater, agurk, squash og chili ?
Skal jorden igen skiftes til næste år?
Vh Benedicte

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2020 kl. 8.45

Vi skifter ikke jord i drivhusene. Det har vi aldrig gjort, for den gamle gartner vi overtog drivhuset fra fortalte, at han kun havde haft problemer i drivhusene det år, han skiftede jorden. Vi bruger løbende lidt af jorden til potter. Vores nye drivhus er fra 1981 og det gamle er ældre end jeg.
Vi tilfører hvert år kompost.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 8. april 2020 kl. 9.35

Hej Benedikte

Uhhh - du har gjort meget fuldstændig rigtigt - og du har taget noget med, som måske kan komme til at give dig ( = dine planter) nogen vanskeligheder.

Det som ikke er så velegnet til dyrkning af de urter, du har på din liste for i år er tang og strandsand...
Begge er saltholdige - og hvor meget salt, du dermed har fået ind i dyrkningslaget er svært at sige. Det afhænger af hvor, hvornår og hvor meget du har samlet fra stranden. Tang som har ligget længe og været udsat for regn i mange omgange har muligvis fået skyllet det meste af saltet udenpå tangplanterne væk - men selv tangplanten er også saltholdig. Strandsand er også saltholdigt.

De urter som kan tåle og foretrækker (!) saltholdig dyrkningsjord er fx asparges, kål, nogen typer af timian. Ingen af dem er drivhusegnede.

Men det er ikke nogen let opgave at fjerne de to ting fra vækstlaget - så prøv om det går med de urter, du har planlagt. Vanding hen over sommeren vil udvaske en del af saltet fra vækstlaget. Så selv om der måske bliver plante-trivselsproblemer denne sommer er det ikke nødvendigvis sådan, at du må fjerne hele laget til efteråret.

Overvej om du kan dyrke noget fra din liste på indenfor og udenfor drivhuset - squash er fx ikke så vanskelig på friland. På den måde kan du være lidt mere sikker på at kunne høste ihverfald noget ;-)

Lyt til Lars Holt - og hold dig fremover til hjemmelavet havekompost som brunt jorddække evt suppleret med en smule økologisk gødning. Eller kombiner havekompost med udsåning af grøngødning fx Honningurt, for selv om regn ikke er et problem i drivhuset i den halvdel af året, hvor der ikke dyrkes, er "bar jord" heller ikke i et drivhus nogen hensigtsmæssig tilstand.

Venlig hilsen
Lone

Bonusinfo: Vadehavsakademiet i Leeuwarden i Holland igangsatte i 2017 et stort projekt som Holland, Tyskland og Danmark er med i - budgettet er på 38 mio kroner og går ud på at udvikle sorter af rødbeder og kartofler som kan dyrkes på saltholdig jord. En anden del af projektet går ud på at finde ud af at videreudvikle metoder, så det bliver mere sikkert (og energivenligt!) at anvende havvand til kunstvanding.
I Danmark arbejder bl.a. Frøfirmaet Nykilde med at udvikle plantesammensætninger i frøblandinger & som en form for rullegræs til anvendelse i saltholdige omgivelser - kunne være langs motorveje og langs tidvist saltvandsoversvømmede engarealer.
Ingen af projekterne er afsluttede, så det bliver spændende at følge hvilke muligheder nysgerrighed og viden i kombination kan give på det her område.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. april 2020 kl. 9.52

Jeg har aldrig skiftet jord i mine drivhuse ( 40 år ) og mine tomaters rødder finder selv ud og finder vand , da jeg aldrig vander dem......

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. april 2020 kl. 10.01

Hej Benedikte

Helt enig i de øvrige svar - da du nu er ny i haven/ drivhuset vil jeg tilføje følgende generelle anbefaling: Læg som udgangspunkt altid organisk materiale oven på jorden/ øverligt i jorden. Det er bare sådan naturen fungerer :) En stor risiko er, at der opstår dårlige iltforhold i og omkring det nedgravede møg i en periode, da omsætningen er iltkrævende.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. april 2020 kl. 10.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. april 2020 kl. 11.48

@F Christensen

Det fungerer også fordi omsætningen starter og forløber vinteren over. Før jeg begyndte på NO DIG testede jeg i et par år metoden, hvor jeg kun kørte kompost på overfladen i den ene halvdel af et bed, mens jeg fortsatte forårsgravning med kompost i den anden halvdel. Begge dele fungerede men da arbejdet ved forårsgravning ikke tiltaler mig og da jeg fik mere liv i jorden ved fladedækning valgte jeg gravning fra.

Mit indlæg var ikke til erfarne folk som dig, men til en nybegynder der tydeligvis har behov for lidt input i forhold til noget så grundliggende som: Dyrkningsjord

Hvis du læser starttråden igen må du da indrømme, at der er beskrevet en noget alternativ lagdelt dyrkningsjord?

Havde der været en fræser inde over eller blot en effektiv opblanding manuelt, havde jeg slet ikke fattet pennen :)

God havesæson til dig!

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 8. april 2020 kl. 12.26

Hejsa

Tusind tak for alle jeres svar. Jeg tager disse til efterretning.
Jeg vender tilbage sidst på året for at fortælle om mine ‘resulter’ i år.
Livet er spændende. Og go påske🐣

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2020 kl. 13.58

Der er ikke meget forskel på at dyrke på friland og så i et drivhus, hvor man bruger jorden til dyrkning. Forskellen er at man kan komme tidligere i gang, end man kan på friland, da jorden er hurtigere varm. Men som på friland gælder det også at lave et fireårige sædskifte, en god gødnings plan og stadig forebygge at man ikke risikere at opformeret skadedyr med tiden. Det er derfor at nogle tager deres forholdsregler og skifter jord hvert år. Men mange har opdaget at det ikke er nødvendigt... Lidt ligesom rengøring af drivhuset, hvor nogle sværge til at dette er streng nødvendigt, men andre tager let på tingene. Personlig tror jeg ikke at en strengt rengøring er nødvendig, da man også fjerner nyttedyrene...

Man skal være opmærksom på at der skal vandes mere i et drivhus end på friland og vander man når bladene først hænger overvandet man ikke. Der er hellere ikke grund til at overvandet, da det kan gøre mere skade end gavn. Mange steder nævnes det at man kan dyrke tomater det samme sted i jorden i drivhuset, men jeg har ingen erfaringer med om det passer, men jeg ville ikke selv praktiserer dette, da man ligesom med andre grøntsager kan opformeret skadevolder med tiden...

Nyt svar til emnet »Jord i drivhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Jord i drivhuset

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider