Forum

Plast eller glas

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lena, 13. juni 2005 kl. 11.39

Er det dårligere at købe et drivhus med plastruder end glas? Bedre hvis der spilles fodbold i hvert tilfælde...

1 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Bendixen, 13. juni 2005 kl. 17.59

Jeg købte et drivhus i polycarbonat og lige fra jeg skulle samle det og til nu har der ikke været andet end bøvl drivhuset larmer når det blæser og glæder mig ikke til det virkelig kommer til at storme for så ryger drivhusets sig en tur. jeg har flere gange måtte ud og sætte plastik ruderne i igen når de er blæst ud, rent ud sagt køb glas istedet for, det er meget nemmere. jeg har kun haft mit drivhus i 2 mdr nu og allerede så meget bøvl.

Dorthe

2 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 14. juni 2005 kl. 21.38

Ja Dorthe – jeg kan godt forstå du er skeptisk med polycarbonat, det blev jeg også. I orkanen mistede mit gl. drivhus mange glas, så jeg resonerede som dig at plastic var sagen. Jeg vidste godt at planter skal have så meget lys som muligt, og det nedsættes igennem disse dobb. plastik- glas – som nemt matteres af tiltrukket støv. Men jeg gjorde forsøget, og i stormen mistede drivhuset 28 "glas". De skulle nok havde været fuget med silikone. Silikone kan alstå ikke anvendes til alt. Jeg købte brugte 4 mm. glas af en erhvervsgartner og skar dem til i størelse. Det tror jeg dur. De 61 x 80 cm. polycarbonat har jeg lige afhændet for kr. 25 stk. – med lidt dårlig samvittighed.

3 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 15. juni 2005 kl. 6.31

Polycarbonat er i drivhussammenhæng blandt andet en fuldstændig klar plast. Den minder om det materiale, som mange kæmper en hård kamp med, når de skal have fat i den indpakkede ting, de har købt. Mange af os har prøvet selv med en hobbykniv, hvor svært det kan være at befri en legetøjsbil eller lignende.

Jeg har set materialet monteret, men er i øvrigt uden erfaringer.

Til gengæld ved jeg, at Kanalplader, der kan købes i både en opal og en næsten glasklar version, har en betragtelig isolerende effekt. Der er målt en forskel på 5–6 grader.

At Kanalplader også i nogle sammenhænge markedsføres som Polycarbonat, gør det svært for almindelige mennesker.

Et drivhus med Kanalplader er betydeligt lettere at holde frostfrit end et drivhus monteret med almindeligt glas.

Men et drivhus monteret med almindeligt glas udvendigt og bobleplast indvendigt giver også fordele i relation til det frostfrie miljø.

Jeg skal ikke undlade at nævne, at en bekendt, som lavede skeletten til sit drivhus af træ, havde stor fornøjelse af de gammeldags forsatsvinduer. Det vil sige to sammenskruede vinduer med luft imellem.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

4 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Toke Herkild, 9. juli 2005 kl. 22.06

Vi har også købt et Silverline 10'x6' med polycarbonat. Og det var da forholdsvis simpelt at samle. Og glassene passer og det er da ikke fordi det er s ustabilt igen. Virker lige så stabilt som et drivhus med almindeligt glas.

Polycarbonat er ikke et spørgsmål om udformning men om materiale. Polycarbonat er et plast/culstof materiale som både bruges til klare plade og kanalplader, derfor kan begge typer kaldes polycarbonat.

5 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 29. august 2005 kl. 15.15

Polycarbonatplader til drivhuse fås i mange forskellige typer. De billigste er et-lags plader, der ikke isolerer, og så pga. manglende anti-UV-belægning hurtigt kan gulne (3–4 år) og blive så porøse, at en kraftig haglbyge kan lave huller i pladerne. Disse plader er desuden så tynde, at de bøjer sig ved den mindste vind og let blæser ud. Det næstbilligste er 4 mm dobbelte plader, altså to lag med 4 mm isolerende luft imellem. Disse plader har en OK isoleringsevne, men pga. den forholdsvis ringe tykkelse er disse plader også fleksible og kan blæse ud. Denne risiko kan dog reduceres ved at "lime" pladerne fast med silikone. Går man op i 6 mm får man et kvalitetsprodukt med høj isoleringsevne og stor stivhed, dvs. der skal rigtig meget blæst til, før disse plader kan blæse ud, men selvfølgelig kan alt lade sig gøre i en storm. Luksusdrivhuse kan udstyres med tredobbelte plader – altså tre lag poly og to lag luft. Disse er fremragende til drivhuse. En af mine kollegaer har et Juliana Premium drivhus med glas. Ultimo august stopper hans vækstsæson. Hans far har præcis den samme drivhusmodel. Hans vækstsæson stopper først ultimo oktober.

Eventuelle alger fjernes let med Julianas biologiske drivhusrens.

6 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thue, 14. oktober 2005 kl. 11.03

Hvor køber jeg disse poly plader i de forskellige tykkelser?

7 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 17. oktober 2005 kl. 19.19

Hej Thue,
du kan bestille polycarbonatplader hos alle Julianas forhandlere: Råd & Dåd, Byggekram, Bygma, Danbuy, Jydske Byggecentre, Bauhaus, Silvan samt flere plantecentre: Jespers Plantecenter i Holstebro, Skæring Plantecenter samt hos Drivhusexperten i Middelfart. Til alle Julianas modeller leveres pladerne skåret til i både længde, bredde og på skrå i endegavlene etc. Til andre fabrikater leveres de ifærdige mål i bredden, men du skal selv lige save den til med en fukssvans i længden. Når du alligevel påtager dig denne ekstra udgift og arbejdet dermed, skal du absolut vælge 6 mm. Hvis du har et Juliana Premium drivhus, bør du overveje at købe 10 mm plader – i hvert fald til taget, hvor energitabet er størst.

God fornøjelse.

Mvh
Niels Weber

8 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Brandborg, 10. april 2006 kl. 12.53

Hvad er det bedste middel til rengøring af polycarbonatplader i drivhuset

9 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 10. april 2006 kl. 16.49

Jeg kan anbefale Julianas biologiske drivhusrens. Dens fjerner algerne effektivt og er tilmed biologisk. For at forebygge dannelse af alger i kanaler, er det en god ide at påføre drivhusrens på de nederste 10–15 cm af tagpladerne 3–4 gange i løbet af året.

Når drivhuset ryddes om efteråret for visne planter etc., er det en god ide at sprøjte hele drivhuset indvendigt med drivhusrens. Bare lad det sidde til næste forår, så spuler du efter med din vandslage eller højtryksrenser, så er drivhuset forårsrent i et snuptag.

God arbejdslyst.

Mvh
Niels Weber

10 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Max, 18. februar 2007 kl. 19.18

Vi har købt et hus med drivhus i haven. Drivhuset er i plast, men det ligner ikke et Juliana. Ruderne ligner lidt at de "bobler" ud. Problemet med dette hus er, at vinden har taget et par ruder og smadret en del lister, som holder ruderne på plads. Listerne er grønne og i hele rudens længde.

Jeg skriver ovenstående fordi jeg ikke kan finde fabrikaten af drivhuset og kan derfor ikke finde "reservedele" til det. Er der en "drivhus professor" herinde, som evt. kender til den nævnte type?

På forhånd tak.

Max

11 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 19. februar 2007 kl. 18.01

Hej Max,
det er ganske givet et drivhus med 1-lags-polycarbonat. Det findes i to udgaver, der "desværre" importeres af hver sin importør. Hvis huset er med plastprofiler, så er det sikkert købt i Bilka, og så er importøren firmaet EOS Jardin, der ligger i Fuglebjerg. Hvis huset er med aluminiumsprofiler, så er det importeret af RIAS i Roskilde. Så kan det være købt hos Jem & Fix eller en tidligere Råd & Dåd.

Prøv at kontakte importøren, ellers skriv igen.

12 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 13. marts 2007 kl. 13.47

Hej
Selvom jeg har læst denne tråd om glas eller polycarbonat er jeg stadig i tvivl om hvilket produkt jeg skal vælge til mit drivhus.

På grund af målene som passer til mit behov (9,9 m2) er jeg foreløbig landet på et Halls magnu drivhs.

Er der nogen der har erfaring med det+ og hvilken slags polycarbonat er det man får leveret? er det enkeltlags? Og fremstår ruderne som matte eller klare. det er lidt svært at se på fotoet.

Med venlig hilsen
Anne Christensen

13 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 13. marts 2007 kl. 14.52

Hej Anne,
et Halls Magnum drivhus er et glimrende drivhus, det svarer sådan ca. til et Juliana Compact Plus 9,9. Dog er længde og breddemålene lidt anderledes, men antallet af m2 er ca. det samme.

Hvis du vælger enten et Halls eller et Juliana drivhus, er du sikker på at få minimum 2-lags polycarbonat, idet ingen af disse to producenter har det billige 1-lags i deres sortiment.

Men du mangler stadig at beslutte dig for, om du vll have glas eller polycarbonat.

God fornøjelse med drivhuset.

Med venlig hilsen
Niels Weber

14 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 13. marts 2007 kl. 16.04

Hej Niels
Tak for dit svar. Det gav jo lidt bedre grundlag for den rette beslutning.

For evt at få andre kommentarer vil jeg prøve at beskrive lidt nærmere hvad drivhuset skal bruges til:
Måske en enkelt tomatplante, men ellers ikke grønsager.

Jeg er til prydhave.

Drivhuset skal bruges til vinteropbevaring af de lettere frostfølsomme planter som ellers pt overlever i skumkasser langs sydmuren (+ de ca 30% som ikke klarer den på den måde). Desuden til tidlig fremdrivning, stiklingeformeringer, forlængelse af sæsonen om efteråret samt arbejdsplads i ydertiderne (potning og blomsterbinding).

Jeg skal nok også have en kop kaffe derude på kølige dage.

Endnu en oplysning: Drivhuset kan kun placeres så vest-langsiden står tæt på skellet til naboen hvor der gror store gamle klatrehortensia. Altså bliver der noget skygge fra den side, især om sommeren hvor der er blade på.

Jeg ved ikke om disse oplysninger gør nogen forskel i forhold til hvad jeg skal vælge?

15 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 13. marts 2007 kl. 16.30

Ud fra den beskrivelse, du giver, er jeg ikke i tvivl om, at du skal gå efter et hus med de plader, som isolerer bedst.

Og det er så ubetinget de såkaldte kanalplader, der i stigende grad vinder indpas i de professionelle drivhuse.

Det er ikke den billigste løsning, men den bedste.

Desuden vil jeg i dit sted overveje at udstyre huset med en vel isoleret sokkel.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

16 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Søegaard, 25. marts 2007 kl. 11.14

Hej Anne.

Før du vælger drivhus skal du også lige se på side højden og taghældningen på huset, og er der en eller to skydedøre. Hvis der kun er en dør sidder den som regel forskudt for midten, det vil sige at der bliver mere plads i den ene side end i den anden.

Vi valgte for 3 år siden et Juliane hus på 12 m2, da der er plads til både tomater og andet foruden havebord og stole, det har vi meget fornøjelse af da vi tit drikker kaffe derude, indtil det bliver for varmt senere på foråret, derefter er det på terrassen.

Juliane har en sidehøjde på 1,2 m og en totalhøjde 2,3 m og bredden er 2,7 m, hver sektion er på 0,7 meter, d. v. s. du kan købe huset med 4, 5 eller 6 sektioner, hvilket giver henholdsvis 8, 10 og 12 m2.

Vores hus er med glas som jeg har limet i og det modstod fint orkanen i jauar 2005, der røg ikke et eneste glas.

Køb der endelig ikke for lille det vil du fortryde. Uanset om du vælger glas eller polycarbonat tror jeg ikke du kan overvinter planter derude, det er vores erfaring, vi overvintrer dem i garagen.

Skulle du komme til at mangle glas til huset, skærer jeg masser af glas til drivhuse, de fleste til Juliane hvor mange af glassene er på 61 + 70 cm til kr 22 pr stk i 4 mm glas.

Hvis du/i er interesseret i at se vores drivhus er i velkomne, vi bor i Vensyssel.

Hilsen Henning

17 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 25. marts 2007 kl. 11.54

Hej Henning

Indtil videre er jeg landet på et Halls Drivhus, hvor både sidehøjde og totalhøjde er lidt højere end Juliana. Det bliver på 9,9 m2 hvilket er det største der er plads til. Det leveres med de omtalte kanalplader, så det er nok hvad jeg vælger.

Men jeg er dog stadig usikker, da jeg ikke rigitig kan finde ud af om vinduerne fremtræder som glas, eller om de er "matterede" i udseendet.

Mht overvintring, så er det mest "børneplanter"i potter fra diverse stauder.

Pelargonier og dahliaknolde kommer indendørs.

Tak for din interesse.

18 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Søegaard, 25. marts 2007 kl. 22.37

Hej Anne.

Det er også et godt valg med et Halls drivhus, og også en god størrelse. Du/i bliver glade for huset for der er også plads til at sidde og nyde en kop kaffe alene eller sammen med vennerne. Der hvor vi boede før havde vi også sådan et, og var glad for det, men det blev solgt sammen med huset.

Plastpladerne bliver måske matte med tiden, men så kan de altid skiftes ud med glas.

Når den tid kommer skal du købe 4 mm glas og lime det i med silicone lim.

Held og lykke med projektet.

Hilsen Henning
Ps: Det er glashøjden i siden på Juliane der er 1,2 m, selve huset er ca. 20cm højere.

Det er vigtigt med den rette hældning på taget, lysindfald, men det har de begge to.

19 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona-Lisa Torp, 28. marts 2007 kl. 0.06

Mer Juliana-hus med Polycarbonplader.Nils Weber svarer meget fornuftig og vidende, at jeg vil spørge om et godt råd, for at få det hus tæt. Har brugt megt Silikon, men det drypper stadig i alle 4 hjørner. Alle skruer er efterset, og intet er løst. Jeg er temmelig ked af hele huset. Hvad gør man.? Er taknemlig for svar.

Mvh. mona-Lisa Torp. Norge

20 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 28. marts 2007 kl. 10.19

Hej Mona-Lisa,
tak for rosen.

Det er svært at angive årsagen, når man ikke har set huset.

Men som hovedregel kan du gå ud fra, at et drivhus principielt ikke er helt tæt. Dette spiller normalt ikke nogen større rolle, for planterne skal jo have luft og vand alligevel, men ønsker man at anvende drivhuset som en lille udestue, så vil man selvfølgelig gerne have et helt tæt hus. Hvilken type hus er der tale om? Er det en Basic, en Compact, Sunseeker eller Premium? Pladerne monteres nemlig forskelligt i de forskellige typer, og derfor må jeg kende modeltypen, inden jeg kan svare præcist. Et andet stort problem kan være dannelse af kondens – og der kan være tale om ganske meget. Hvis man primært vil anvende drivhuset som en udestue, bør der lægges en fugtmembran i bunden -dette er især vigtigt, hvis man lægger et trægulv.

Fugtmembranen bør være plastic med en tykkelse på minimum 20 my.

Skriv lidt mere, så skal jeg forsøge at hjælpe dig.

Mvh
Niels Weber

21 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 29. marts 2007 kl. 19.17

En del indlæg har handlet om vigtigheden af sidehøjden. Her er de kolde facts:
Økonomiserierne fra Halls (Popuar og Universal) har en sidehøjde på 124 cm. Denne kan forøges med 12,5 cm ved hjælp af et stålfundament. Magnumserien har en sidehøjde på 137 cm. Julianas Compact og Compact Plus modeller har en sidehøjde på 123 cm, stålfundamentet er 12 cm højt. Julianas topmodel, der hedder Premium, har en sidehøjde på 145 cm. Julianas engelske datterselskab, Eden grenhouses, laver huse "med engelske mål" ligesom Halls, altså med glas, der er 2 fod (61 cm) bredt. Det giver smallere og længere huse. Her har Compact Plus og Premium den fordel, at glasset er 70 cm bredt, det giver et hus, der er bredere og ikke så dybt. Dermed er der mindre gangareal = mindre spildplads og endelig er det en fordel med stor bredde, hvis man vil benytte drivhuset som et opholdsrum, så er der bedre plads til stole og et bord.

Eden modellerne har en sidehøjde på 136 cm, i programmet indgår der også en modelserie, der hedder Highline, som har en sidehøjde på 147 cm.

Mvh
Niels Weber

22 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Betinna Foged, 13. april 2007 kl. 11.25

Polycarbonat/kanalplader kan bl.a. købes hos Deigaard plastik import, 8210 Århus C. Her kan man købe som privatperson.

23 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 16. april 2007 kl. 13.16

Men hvad er så bedst. Polycarbonatplader eller glas?

24 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 16. april 2007 kl. 13.57

Jeg ved det stadig ikke, men jeg er endt med at beslutte mig for plast i to lag.

Jeg tror at man skal tænke en del i hvad drivhuset skal bruges til. Se tidligere indlæg fra "eksperterne"

Med venlig hilsen
Anne

25 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. april 2007 kl. 14.06

Det er absolut det gode gamle glas!

Pcb bliver hvidmattet og skørt med tiden Pga. solens uv stråling

Mvh. Svend Høst

26 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans, 16. april 2007 kl. 16.33

Jeg tror også bare at jeg køber glas, for jeg vil ikke risikere at det bliver gult med tiden. Og skal man bruge det til andet, så som at holde det sådan næsten frostfrit til overvintring af planter og lignende tror jeg bare at jeg sætter noget bobbelplast på, det må da også kunne spare nogle penge, ved at købe glas istedet for polycarbonat. Men der er vel også både dårlige og gode erfaringer med glas og poly?

27 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Christensen, 16. april 2007 kl. 17.11

Det drivhus jeg har kig på er fra Halls (Magnum på 9,9 km2). Der er pt 2.500 kroners forskel på det med glas og det med polykarbonat. Det sidste er dyrest.

Det med glas er faktisk på tilbud, er sat tusing kr ned.

Så nu er jeg igen i syv sind!

Hilsen Anne

28 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Christensen, 22. maj 2007 kl. 23.49

Hej vi søger et drivhus til en rimelig pris og med god plads. Vi har set at et firma der hedder Hobbydrivhuse a/s reklamerer med hurtig levering og priser på 30% under tilsvarende drivhuse. Er der nogen der har erfaring med dette firma og deres produkter?

Se evt. www.hobbydrivhuse.dk

Morten Christensen

29 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 23. maj 2007 kl. 8.59

Hobbydrivhuse er et firma fra Thisted, hvis indehaver har ladet sig meget, meget kraftigt inspirere af nogle af Julianas og Halls' modeller. På baggrund af denne inspiration har han så ladet drivhusene fremstille i Kina. Jeg ville vælge et fabrikat, hvor jeg er sikker på at kunne få service, reservedele og tilbehør. Hobbydrivhuses produkter fås kun med 4 mm poly. Kig efter et skarpt tilbud i byggemarkedernes aviser, f.eks. giver Silvan 20% rabat på alle deres Eden-drivhuse (Eden = Julianas engelske brand).

30 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Ørum, 10. juli 2007 kl. 18.58

Hej jeg er så heldig at jeg har købt et halls drivhus 9,9 for en særdeles favorabel pris. men der mangler en alu liste der skal sidde der hvor indgang døren sidder. hvor køber man reservedele til sådan et drivhus? hilsen birgit

31 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 16. juli 2007 kl. 10.42

Hej Birgit,
ring til OPJ Handel, de kan hjælpe dig videre.

Mvh
Niels Weber

OPJ HANDEL A/S

Volderslevvej 36A
5260 Odense S

Tlf.: 66 15 10 30
Fax: 66 15 00 84
www.opj.dk

32 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Hestbek, 16. juli 2007 kl. 14.15

Hej.

Jeg overvejer at købe et drivhus fra jem og fix der er på tilbud i denne uge. Det er 5,8 m2 Hedder solargrow Mål 1965 x 2952 x 1970 i polycarbonat 4mm. Det kommer til at stå et sted, hvor der er læ, men sol fra 11 til 18 hver dag. Når det ikke skal bruges til andet end en enkelt tomatplante, en enkelt agurkplante, og så krydderurter, så er det vel godt nok. Jeg spørger, fordi jeg kan se der er nogle genier herinde, der ved meget om drivhuse. mvh Annette

33 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 16. juli 2007 kl. 14.44

Hej Annette,
det er et fint hus, hvis du ikke har plads til/behov for mere. Huset produceres af Julianas engelske datterselskab Eden Greenhouses og markedsføres i UK under brandet Europa Manor.

Mvh
Niels Weber

34 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Hestbek, 16. juli 2007 kl. 15.05

Jeg har ikke behov for større. Jeg bor alene, og har heller ikke plads til et større. Men tusind tak for svaret. Var ved at blive nervøs for om det var noget møj jeg købte, når man læser hele denne her tråd igennem. Men nu glæder jeg mig igen, til at få sat det op, og gøre det klart til næste forår. :o)

Mvh Annette

35 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Ørum, 18. juli 2007 kl. 9.06

Mange tak for hjælpen til hvor jeg kan købe diverse dele til Halls drivhuse.

jeg har været derude og snakke med dem og fik en god hjælp.

nu glæder jeg mig til at få gang i de grønne fingre!

mange hilsner fra Birgit

36 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Harrestrup, 18. juli 2007 kl. 10.15

Er der nogen, der kan give et bud på hvor omkring Århus man skal tage hen for at se nogle forskellige modeller udstillet? Jeg har set Bilka's udstilling, men vil gerne se lidt mere før jeg beslutter mig hvad jeg skal købe. mvh Lone

37 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 24. juli 2007 kl. 15.20

Du kunne prøve hos Skæring Plantecenter (Juliana) eller hos Ejstrupholm Plantecenter (Halls og Juliana).

Mvh
Niels

38 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 24. juli 2007 kl. 17.19

Hej Lone
Du kan også gå på nettet og søge efter drivhuse, mange ting handlet på nettet er til særdeles favorable priser. Prøv at se Juliana drivhuse på haveselskabets butik, www.grønneglæder.dk

39 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peer H. Wischmann, 10. september 2007 kl. 10.48

Jeg har et gammelt Halls drivhus universal 108, og kunne godt tænke mig at skifte glasset ud med polycarbonat plader, men jeg har fået at vide at jeg kun kan købe 4mm polycarbonat plader til denne model
Hvor stor er forskellen på at have 3 mmm glas og så have 4 mm Polycarbonat mht til isolering.?

Kan det betale sig? Og er pladerne stærke nok, kan det holde.?

Er der nogen der kan hjælpe mig med ovennævnte vil jeg sætte overordentligt pris på det.

Mvh
Peer

40 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 10. september 2007 kl. 11.11

Hej Peer,
har du prøvet at kontakte OPJ Handel? Det er det firma, der forhandler halls I Danmark. De kan sikrt skaffe dig nogle 6 mm plader. Personligt tror jeg ikke, at jeg ville ofre hverkn tid eller penge på at udskifte glas til 4 mm plader. Jeg ville altid vælge min. 6 mm. Du kan overveje kun at skifte pladerne i taget, hvor varmetabet er størst, og hvor behovet for skygning er størst. Måske kan du ikke købe plader, der lige er skåret til til din model, men det er ikke så svært selv at skære pladerne til.

God fornøjelse.

Mvh
Niel Weber

41 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peer H. Wischmann, 12. september 2007 kl. 8.09

Hej Niel,

Tak for svaret,

Men det var nu kun muligt at få 4mm plader af polcabonat til mit drivhus.

Nå overvejer jeg at skifte det ud med et "hobbydrivhus" med 10 mm polycabonat plader.

Det er et type drivhus jeg har fundet på nettet.

Er der nogen her der kender eller har erfaring med den type drivhus?

Jeg har hørt et rygte om at polycabonat larmer når det blæser.? er det kun drivhuse med de tynde plader eller er det generelt?

Er der ellers noget jeg bør vide inden/før jeg går ud og handler? (gode råd)

Mvh

Peer

42 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 12. september 2007 kl. 9.01

Hej Peer,
så prøv at ring til Juliana, de har 6 mm plader. Måske skal du selv skære dem til, men det er ikke så svært.

Det er rigtigt, at 4 mm plader kan larme. De er ikke stive nok, og så klaprer de, når de blæser. Desuden er de ofte fastgjort med nogle udmærkede platic-klemlister, men hvis man bor et sted, hvor det blæser en del, så bør man også lime pladerne fast til alu-profilerne med silicone, så larmer det ikke helt så meget. 10 mm poly-plader er fantastiske, men desværre dyre. De er mere gennemsigtige end de tyndere plader, hvilket mange er glade for. Hvis du beslutter dig for dem, så er pladerne med 3 lag poly lidt bedre end dem, der kan har to lag poly. I førstnævnte er der to lag luft mod kun et lag i de sidstnævnte.

Uanset hvilken tykkelse, du køer, så SKAL pladerne være UV-beskuttede, ellers holder de kun i 3–4 år. Husk at vende den coatede side ud mod sollyset, ellers har det ingen effekt.

Mvh
Niels

43 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 17. september 2007 kl. 9.41

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig et drivhus, men min have er ikke så stor. Det eneste sted det ville kunne stå er under en et kæmpe kastanjetræ. Kan enten glas eller polycarbonat holde til efterårets kastanjetab?

Hilsen Louise

44 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. september 2007 kl. 10.24

Hej Louise
Jeg kender ikke styrken af glas / polycarbonat i forhold til nedfaldende kastanjer – men jeg blev optaget af en helt anden problemstilling: Er der lys nok til de planter, du gerne vil dyrke i et drivhus der under et kæmpe kastanjetræ?

Jeg har mange gode minder om skyggefulde pauser under sådan en venlig kæmpe – og det jeg kunne få til at gro der (men ikke i glashus!) var bregner, hestehov og liden singrøn – allesammen skyggetålende...

Venlig hilsen
Lone

45 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona Rasmussen, 20. september 2007 kl. 14.34

Hej.

Vi har netop købt et drivhus i glas, som vi nu skal til at finde en god plads til. Jeg håber nogen her vil hjælpe mig med gode råd til placering.

Drivhuset skal bruges til at kunne sidde og hygge sig i, samt til dyrkning af lidt frugt og grøntsager (agurk, tomat, vindrue og melon indtil videre).

Og så har jeg en drøm om, også at kunne stå og male lidt derinde, lidt for sjov skyld.

Vi bor på landet og har masser af plads, så hvor vil det være bedst at stille det:

1)
Ude midt på græsmarken, hvor der er sol fra solopgang til solnedgang og blæst mest fra vest.

2)
Tæt på bygninger, så der er læ fra fx. vest, men så til gengæld kun sol om formiddagen og skygge fra lige-over-middag.

3)
Ude på marken tæt på beplantning i vestvendt skel, hvor der vil være skygge fra sidst på eftermiddagen og hvor beplantningen giver lidt læ mod vest.

Umiddelbart er jeg selv mest stemt for nr. 1, men jeg er bekymret for, om drivhuset vil kunne klare blæsten. Vi bor i Midt-/Vestjylland.

Skal drivhuset helst vende på en bestemt måde; nord-syd eller øst-vest, eller er det lige meget?

Hvilken side er bedst at vende mod vest, hvorfra vinden kommer mest; en gavl eller en side?

Drivhuset vi har købt er et AGL Magnum 11,5 kvm fra Bilka. Skal vi lime glassene fast med silikone, eller "bare" sætte dem fast med ekstra clips/bøjler?

Jeg glæder mig til at se jeres svar.

Venlig hilsen Mona

46 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 20. september 2007 kl. 14.36

Hej Lone.

Jeg kan godt forstå din bekymring, men træet står mod øst, så efter kl. 10 er solen forbi og der er rigeligt med lys.

Hilsen Louise

47 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 21. september 2007 kl. 9.37

Silicones siges at gøre huset mere stabilt.Jeg har drivhus i Thy tæt ved fjorden hvor vinden suser og kun 3 meter snedriver i februar har skadet det.Det tryk kunne glasset ikke holde til

48 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 21. september 2007 kl. 11.05

Hej Louise,
den optimale løsning ville være et drivhus med glas i siderne og i endegavlene suppleret med 6 mm polycarbonat i taget. Så får du et tag, der kan holde til at kastanierne m.m. falder ned, og taget isolerer og skygger midt på dagen. Glasset i siderne og i endegavlene gør, at planterne får mere lys, og du kan kigge ind i og ud af drivhuset.

Hej Mona,

jeg synes du skal vælge forslag 1, og så vende huset, så du får den flotteste udsigt. For en sikkerheds skyld ville jeg nok ofre et par tuber silikone på at lime glassene fast. Der findes mange gode forslag til, hvorledes huset helst skal vende, men i princippet er det lidt ligegyldigt. Under normale omstændigheder får planterne lys nok. Hvis du vender det nord/syd, så får planterne gavn af morgen- og aftensolen, og så bliver der ikke helt så varmt inde i huset i middagsstunden.

Når du vælger et stille huset et sted, hvor det blæser meget, så husk at lukke døre og vinduer, når vejrudsigten melder hård kuling og derover. Hvis huset er tillukket, kan det holde til vindstyrke 10–11, men hvis der er et åbent vindue el. lign. så dannes der undertryk, og så går huset i stykker.

Hvis du vælger at købe automatiske vinduesåbnere, skal du altså ofre en 50'er mere pr. stk. og købe den type, der er kan tvangslukkes. De billige typer lukker kun, hvis temperaturen falder, og så risikerer du, at huset blæser bort.

Mvh
Niels

49 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Madsen, 22. september 2007 kl. 9.03

Jeg har lige læst hele tråden igennem... men er stadig noget forvirret :-)

Vi købte hus sidste år. Vi har kun en lille grund, men jeg gik straks i gang med grøntsager, hvor der var plads. Dræbersneglene sagde pænt tak for mad, og næsten alt blev ødelagt. Jeg købte et "drivhus" i Tyskland til 3–400 kr. Sådan et telt-agtigt et. Det har klaret sommeren og givet mig de tomater, jeg ville have. Men nu er det ikke meget værd mere. Jeg vil samle det hele i et drivhus – og så kun dyrke de ting, der er plads til. Slut med at dræbersneglene skal spise det hele.

Men hvilket drivhus skal jeg købe?

Har plads til 7–8 m2. Har ikke specielle krav... vil blot fortsætte med mine tomater, agurker og hvad jeg ellers finder på.

Jeg har ikke lyst til at investere en mindre formue... men modsat vil jeg heller ikke købe noget bras. Det skal være et drivhus, jeg bliver glad for at bruge.

Jem & fix har i næste uge et Silverline drivhus til 1995 kr (6 m2) incl sokkel og med polycarbonat.

Men det er vel "for billigt"?

Svært at beskrive kravene... det skal være godt nok til, at jeg kan få glæde af det år efter år.

Det kommer til at stå frit, dog i forholdsvis læ ved siden af en mur.

Jeg vil kunne lege "grønne fingre" og nyde at gå i drivhuset.

Polycarbonat? Glas? Hvor tykke lag? Hvilket mærke?

Suk... jeg troede, et drivhus var et drivhus. Vist lidt af en videnskab i stedet :-)

Hilsen Dorthe

50 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frede Pedersen, 18. november 2007 kl. 18.33

Jeg mener at kunne erindre, at man tidligere kunne få tilsendt prøver af jeres plast/polycarbonat plader 1 og 2 lags til eksempelvis carporttage. Kan man stadig det?

51 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Colmorn, 10. februar 2008 kl. 13.53

Jeg har haft stor fonøjelse af at læse tråden, men har ikke fundet en løsning på mit problem.

Jeg bor på en tidligere planteskole og har "arvet" følgende:
Et væksthus i følgende mål:
12,5 meter lang, 7,80 meter bred og 2,90 meter højt. Pladerne er af småbølget "plastik" og skruet på langsgående lægter, nu var den nys overståede storm hård ved pladerne, de er efterhånden også blevet meget møre.

Jeg bruger huset til tomater, agurker, chili og basilikum og andre spændende planter, jeg har mange sorter af hver slags, har forresten også et figentræ, hjembragt som stikling fra Tyrkiet, for godt 20 år siden. Det er sommerhistorien. Om vinteren, får mine får rådighed over 3/4 af arealet, så kan de gå derind i læ og for at læmme, jeg får lam fra sidst i december.

Jeg har set, at man kan lægge dobbelt plastik på drivhuse af denne art, er der nogen her, der kender en adresse på et sådant firma. Jeg er selv istand til at lægge plastikken på, når jeg har delene.

Hilsen Finn

52 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. februar 2008 kl. 11.08

Hej Finn

Jeg ved at gartnerne på Den Grønne Linie på PGU i Hornslet for nogle år siden fandt en god løsning med plastdækning til et drivhus bygget af galvaniserede metalbuer.

Kontakt gartnerne via 8699 5600.

Venlig hilsen
L

53 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Colmorn, 11. februar 2008 kl. 14.43

Hej L

Tak for din oplysning, jeg er nu kommet et
laaangt skridt videre, jeg har været i kontakt med PGU i Hornslet og fået telefonnummeret på manden, der stod for plastikløsningen.

Med venlig hilsen

Finn

54 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth, 2. marts 2008 kl. 13.22

Hej Niels,

Du bemærker ovenfor noget om vindstyrke og modstandskraft.

Jeg har lige samlet stumperne af mit gamle drivhus sammen, det røg ved vindstød på "kun" 23 m/s i sidste uge.

Jeg skal så have nyt hus, og der er ingen tvivl om polycarbonat, da huset lejlighedsvist bliver udsat for stenkastende skolebørn.

Men jeg er i tvivl om kravene til profilerne, og prøver at finde ud af forskellen mellem Julianas 9,9 Compact Plus, Royal og så det stærke Premium.

Venstre hjørne af fronten skal stå helt åbent mod V-NV, og det kan ikke stå anderledes.

Hvordan finder man ud af hvilke vindstyrker, de kan holde til?

mvh
Elsebeth

55 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Colmorn, 2. marts 2008 kl. 17.30

Jeg har nu fundet det firma, der leverer plast til store drivhuse:

Jeep Veenhouwer, Birkemosevej 57, Postboks 5, 5471 Søndersø, Tlf 64892068

Jeg synes han er meget rimelig i pris, plastik til mit drivhus, se målene ovenfor, samt 2 gavle beløber sig til 3.ooo kr + moms. Firmaet kan også lægge plasten på drivhuset, men så kommer der arbejdsløn til.

Med venlig hilsen
Finn

56 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ea Sørensen, 3. marts 2008 kl. 14.23

Hej!

Jeg overvejer at købe et 9,9 m2 Europa Manor drivhus med 3mm glas. Da jeg er en drivhus-novice, er der sikkert nogen, der ved dette bedre end jeg:

Er 3 mm nok (drivhuset kommer til at stå fin i læ mellem 2 rækker træer)?

Kender nogen mærket og ved, om aluminiumsstellet er kraftigt nok – på denne model?

Og hvordan bedømmer man i øvrigt, om et drivhus-stel ER kraftigt nok?

Venlige hilsner

Ea

57 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 3. marts 2008 kl. 15.28

Hej Ea,
det er et udmærtket drivhus. Det er produceret i England af Julianas datterselskab i Cheltenham. Tidligere var Europa Manor et stort og velrenommeret brand. Så gik det lidt dårligt for firmaet, der så blev købt af Juliana, der senere flyttede produktionen til Eden Greenhouses i Cheltenham.

3 mm glas er fint. Medmindre du primært vil anvende drivhuset som en lille udestue, er der ingen grund til at ofre 4 mm glas. Men du skal være klar over, at 3mm glas er såkaldt "horticultural glass", dvs. det er fremstillet efter den gammeldags metode, der kaldes sheet-glass, hvor man må acceptere lidt urenheder (blærer o.l), tykkelsen kan desuden svinge en lille smule, så i ekstreme tilfælde kan man blive lidt "søsyg" af at kigge ud igennem det.

Du kunne også overveje en af de helt nye modeller fra OPJ, de fås bl.a. hos Stark og hos udvalgte forhandlere.

Mvh
Niels

58 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 3. marts 2008 kl. 15.54

Hej Elsebeth,
styrken af af drivhus findes ved at udsætte det for belastningsprøver. I princippet burde husene testes i en vindtunnel, men det er både besværligt og dyrt. Derfor har man i stedet valgt at teste det ved at anbringe sandssække o.l. på husets bærende dele. Erfaringsmæssigt ved man så, hvor mange kg en given vindbelastning svarer til. Sådanne tests udføres af uvildige testinstanser, f.eks. den tyske organisation TÜV (Technische Überwachungs Verein), der er en af de mest anerkendte indenfor dette felt.

Dette er naturligvis en lidt kunstig test, da testen jo ikke kan tage højde for alle de eksterne faktorer, der kan spille en væsentlig rolle for drivhusets evne til at overleve en storm. Ved stormvarsel skal man sørge for at lukke alle vinduer og døre. Desværre er der nogle drivhusmodeller, hvor man ikke kan fiksere døren. Dette er specielt et problem ved dobbeltdøre med polycarbonat. Disse døre er så lette, at vinden kan få dørene til at ryste og give sig, så der kommer en åbning på et par cm. Det er nok til, at vinden får magt, så sådanne døre burde forbydes ved lov!

I det hele taget er poly ikke så stærkt som glas, jo til at klare golfkugler og fodbolde, men ikke vindbelastninger. Og hold dig langt væk fra 4 mm poly, det er alt for bøjeligt. Glas afstiver drivhuset, det gør poly ikke.

Du skal desuden være opmærksom på, at hvis drivhuset anbringes 10–15 m fra en høj bygning, f.eks. en lade eller et 2-etagers hus, kan dette rent faktisk forøge risikoen, idet der kan dannes turbulens, når vinden presses hen over huset.

M.h.t. de Juliana-modeller du nævner, så er Premium klart det stærkeste (og langt det dyreste). Royal og Compact Plus er lavet af de samme profiler, men med den forskel at Royal har større sidehøjde. Alt andet lige giver dette et svagere hus.

Hvis du gerne vil have et vindstærkt drivhus, så prøv at se de helt nye Vitavia modeller fra OPJ, f.eks. Merkur og Uranus. Disse huse har stor sidehøjde, men profiltykkelsen er tilpasset, så det trods den store højde er stærke huse. Endvidere er afstanden mellem profilerne kun 60 cm, hvilket giver en stærkere konstruktion.

Indtil videre kan du finde disse huse hos Stark og hos udvalgte forhandlere. Du kan ringe til OPJ på 66 15 10 30 og få oplyst, hvem der forhandler den nye Vitavia serie.

Håber, at dette er svar nok, ellers skriv igen.

Mvh
Niels

59 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ea Sørensen, 3. marts 2008 kl. 16.12

Hej Niels

Mange tak for dit svar.

Venlige hilsner

Ea

60 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth, 3. marts 2008 kl. 17.05

Hej Niels,

Hej Niels

Tak for udførligt svar. jeg har sendt en mail til dem. Jeg kan ikke finde noget på nettet eller på OPJs hjemmeside om "Vitavia", så det hedder måske også noget andet?

Og ja, jeg vil gerne gøre noget ekstra ud af vindfølsomheden nu hvor jeg skal til at bygge det hele op igen. Det gamle var ikke specielt stærkt, men blev trykket helt skævt diagonalt fordi vinden, når den er i vest, lige rammer det hjørne med så stor kraft. Glassene sprang på grund af trykket.

Kan man evt forebygge på anden måde ved fx at sætte en busk eller noget foran hjørnet, så vinden brydes?

mvh
Elsebeth

61 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 3. marts 2008 kl. 17.10

Jeg synes, der er grund til at kippe med flaget for den usædvanligt saglige og velskrevne information, Niels Weber har givet omkring drivhuse.

Jeg er blevet ikke så lidt klogere takket være ham.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

62 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 3. marts 2008 kl. 17.40

Hej Elsebeth,

nej, navnet er rigtigt nok. De nye modeller hører allesammen ind under den "paraply", der hedder Vitavia. Vitavia(e) betyder i øvrigt "Livets vej". Under Vitavia-varemærket er der forskellige serier med planetnavne som f.eks. Venus, Merkur og Uranus. Interesserede kan rekvirere brochurer via opj@opjhandel.dk
Mon ikke hjemmesiden vil blive opdateret snarest.

Mvh
Niels

63 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 3. marts 2008 kl. 17.42

Hej Ole,

tak for roserne. Det er dejligt at kunne være til glæde for andre.

Mvh
Niels

64 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 3. marts 2008 kl. 17.45

Hej igen Elsebeth,
jeg glemte helt at besvare dit spørgsmål. Det lyder som en rigtig god ide med en større busk eller lign. som vindbryder, men det er ikke noget, jeg har erfaring med, men hvis du an gøre det uden den store ulejlighed, så er det forsøget værd.

God arbejdslyst.

Mvh
Niels

65 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip Melchiors, 4. marts 2008 kl. 23.38

Hej Niels

Tak for en god spalte. Jeg har lige bestilt et drivhus med tilhørende stålsokkel (Halls Magnum 128). Umiddelbart havde jeg forestillet mig at placere drivhuset i en nyttehave med Teglbelægning både i og omkring drivhuset. Stenene er ikke lagt endnu. Hvordan får jeg bedst soklen fæstnet, den skal vel ikke bare ligge oven på stenen.

MVH

Philip Melchiors

66 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 5. marts 2008 kl. 12.16

Hej Philip,
det er heldigt, at stenene ikke er lagt endnu, for så havde det været lidt mere besværligt. Du gør således:
Start med at samle soklen, læg den derefter på jorden der, hvor drivhuset skal stå. Så skal du sikre at krydsmålene, altså de diagonale mål, er 100% ens, derved sikrer du nemlig, at hjørnene på fundamentet er præcist i en 90 graders vinkel. Hvis du ikke er omhyggelig med dette, kan du blive "straffet" senere.

Så placerer du en pind i hvert hjørne og midt på langsiden. Så fjerner du forsigtigt stålsoklen uden at vælte pindene (det er bedst at være to til dette). Derefter graver du et 80–90 cm dybt hul (=frostfri dybde) – bedst med et pælebor eller en hulspade – der hvor pindene er. I disse huller anbringer du et rør, det kan fint være et gammelt paprør til at sende plakater i, det kan også være et nedløbsrør eller lign. Disse rør fylder du op med beton, løfter soklen på plads, således at de nu i mellemtiden monterede nedstøbningsbeslag stikkes ned i betonen. Det er en god ide at lave et lille ombuk eller en krave på nedstøbningsbeslaget, så det får noget modhold i betonen. Så nivellerer du soklen ud, så den er i vater overalt og du gentager successen med krydsmålene. Så lader du betonen størkne til næste dag – check for en sikkerheds skyld, at soklen forbliver vandret inden betonen størkner helt.

Næste dag kan du så gå igang med at samle drivhuset ovenpå soklen.

Denne metode giver dig et stærkt og stormsikkert fundament med en begrænset arbejdsindsats og med et beskedent forbrug af cement – hvilket også kan være en fordel, hvis du senere vil flytte/fjerne soklen.

P.S. De fleste forsikringsselskaber dækker drivhuse i tilfælde af stormskade, men langt de fleste selskaber kræver, at drivhuset er fastgjort til undergrunden – og fliser o.l. er ikke en del af undergrunden, det er en overfladebelægning.

A propos forsikringsdækning så kan jeg kun opfordre alle til at checke reglerne hos deres selskab, idet disse kan variere meget. Nogle selskaber dækker alt, andre kun profiler. Nogle dækker kun op til 15 m2, fordi de mener, at større huse er erhvervsdrivhuse. Ved landzone skal enhver bygning opføres på policen med eget litranummer. Osv., osv.

Så da forsnak er bedre end bagsnak bør alle have klarhed over, i hvilket omfang og under hvilke betingelser deres forsikring dækker.

Rigtig god arbejdslyst.

Mvh
Niels

67 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe Madsen, 5. marts 2008 kl. 19.31

Hej,
Jeg skrev tidligere i tråden vedr valg af drivhus. Jeg er fuldstændig nybegynder! :-)
Har læst denne glimrende tråd og fundet ud af, det skal være glas.

Lige nu vakler jeg mellem følgende drivhuse:

1. Europa Manor 9,9 m2 til 5695 kr i Jem & Fix

2. Essex 9,9 m2 til 5695 kr i Silvan

3. Merkur 9900 på 9,9 m2 til 4795 kr i Stark

Er et af dem at foretrække?

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen Dorthe

68 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip Melchiors, 5. marts 2008 kl. 22.55

Hej Niels

Tak for det meget udførlige svar. Jeg vil både ligge fliser inden i og udenom drivhuset og har derfor allerede nu fjernet jord og lagt flise sand ud i planeret niveau. Der kan jeg godt sætte soklen, men så får jeg fliser på hver side af soklen så den bliver forsænket i et eller andet omfang (5 cm høje sten i forhold til en sokkel på 12,5 cm). Sker der noget ved det? De fleste billeder jeg har set ser det mere ud som at at soklen er placeret ovenpå fliserne

MVH

Philip

69 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 6. marts 2008 kl. 9.29

Det er en fordel at grave soklen ned.For det første giver det højere til loftet og desuden ligger gulvet nærmere jordvarmen.

70 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 6. marts 2008 kl. 9.54

Hej Dorte og Philip,

jeg tror nok, at jeg forstår hvad I begge skriver. Dorte, når du skriver "grave soklen ned" mener du så ikke "fjerne jord inde i drivhuset"? Således, at man får ekstra indvendig højde i drivhuset med plads til både brugere og klatrende vækster?

Philip, jeg synes, at det vil være ærgerligt at bruge næsten halvdelen af den ekstra højde, som soklen giver, til fliserne. Jeg synes,at du får det bedste resultat, hvis flisernes overkant ligger i samme niveau som soklens underkant – eller hvis du ovenikøbet – som Dorte foreslår -graver ud, så du får endnu større højde inde i huset.

Du og eventuelle gæster i drivhuset skal så bare lige være opmærksomme på, at når man går ind i drivhuset, så skal man først "træde højt" for ikke at snuble over soklen i døråbningen, hvorefter man skal "træde lavt" for at foden kommer ned på gulvet inde i huset. Håber, at jeg har udtrykt mig forståeligt.

Mvh
Niels

71 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip Melchiors, 6. marts 2008 kl. 20.48

Hej Niels (og nu er det sidste gang jeg skriver :-)

Nu er det et Halls Magmum 128 som i forvejen er rimeligt højt, men jeg forstår hvad du siger, jeg ved bare ikke hvordan jeg skal bære mig ad.

Hvis jeg skal bevare højden på soklen er jeg vel nød til at ligge stenene først på et område større end drivhuset og så tage en sten op der hvor jeg graver hul til betonrør og så ligge soklen på stenene?

Det bliver lidt svært at grave.

Lige nu har jeg et plant område større end drivhuset med 15 cm sand som underlag. Hvordan skal jeg få soklen op i et højere niveau end resten den skal vel stå på et eller andet?

MVH

Philip

72 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 7. marts 2008 kl. 9.25

Hej Philip,
du kan gøre ligesom man gør, når man understøtter strøer: Læg nogle fliser med ca. 1 meters mellemrum – eller hvad der nu passer – under stålfundamentet. For at få den rigtige højde kan du enten støde sand ind under disse midlertidige understøtningspunkter eller hvis du har nogle kiler, kan du selvfølgelig også bruge dem.

Når du så anbringer rørene til betonen i hullerne kan du justere deres højde, så soklen også hviler på dem.

Når betonen er tør, fjerner du de midlertidige fliser og du kan så påbegynde den egentlige fliselægning.

Er det helt volapyk eller er du med?

73 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip Melchiors, 7. marts 2008 kl. 16.36

Hej Niels

Tak – Det er klart.

Endnu engang mange tak for hjælpen

Philip

74 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Drivhus Hobbyisten, 14. marts 2008 kl. 18.10

Det er et fantastisk godt indlæg det hér – og hatten af herfra for Niels Weber og hans udførlige og kvalificerede råd omkring såvel valg som opsætning af drivhus.

Emnet optager mig en hel del eftersom jeg arbejder som webmaster for Juliana. Det optager mig naturligvis hvordan vores produkter kan blive bedre, og i den sammenhæng er det interessant at høre feedback.

Der er afgjort stof til eftertanke i denne tråd, og jeg tror jeg vil gøre det til en af de første opgaver den kommende uge at forfatte en artikel omkring hvad man skal tage i betragtning i forhold til at vælge enten glas eller polycarbonat. Når denne er færdig vil jeg vende tilbage med et link.

Synes at Niels m.fl. rådgiver fremragende all round og ønsker ikke at gå ham i bedene – vil gerne tilføje et par facts om trådens emne, der kommer mig i hu efter med stor interesse at have læst denne tråd:

1. Husk tykkelsen er vigtig

95% af Julianas egne drivhuse leveres med 6 mm polycarbonatplader som min. – det er simpelthen et kvalitetsvalg. Som Niels pointerer er tyndere plader for vindfølsomme.

2. Overvej Garantien

I visse af indlæggende bliver det fremhævet at polycarbonat gulner med tiden, samt at det bliver porøst og bukket pga. af påvirkning fra UV stråler. Dette kan ganske rigtig forkomme ved plader af ringe kvalitet – f.eks. for de plader der er masseproduceret i Kina.

Nu ved jeg at Julianas polycarbonatplader ikke nedbrydes på den måde da de er behandlede og UV beskyttede – så længe man sørger for at sætte den rigtige side udad (den med blå beskyttelsesfolie og påskrift) er man sikker. Derudover er der garanti – det er lidt kikset – men kan ikke lige på stående huske om det er 10 eller 12 år – men det er én af dem.

3. Varmetab

Polycarbonat har 3 rigtig gode egenskaber:

– Det splintrer ikke og er derfor et godt valg til huse i områder hvor børn, dyr og mennesker opholder sig.

– Det skærmer mod solen, så du undgår at skulle sætte ekstra beskyttelse op for at forhindre dine planter fra blive svidt af...

– Det holder en bedre middeltemperatur i drivhuset: ved høje temperaturer svaler det bedre end glas, og tilsvarerende ved lavere temperaturer er det simpelthen bedre til at holde på varmen. Vores feedback for ens hustyper med hhv. glas og polycarbonat har vist at sæsonen let kan blive forlænget med 1–2 måneder for et polycarbonat hus af samme grund.

4. Generelt om polycarbonat vs. glas

Den gode polycarbonat er ganske rigtigt plader med luftkanaler af en vis tykkelse (6m og opefter). Det paradoksale ved pladerne er, at jo tykkere de er – des klarere bliver de at se igennem (selvom alt naturligvis er relativt.).

Som det er blevet påpeget kan man også vælge at kombinere glas og polycarbonat. Hvis man f.eks. ønsker at beskytte taget mod nedfaldne grene eller andet (som f.eks. kastanjer som én vist skrev.) er polycarbonat et godt valg til loftet... ønsker man at sidde i drivhuset og kigge både ud og op er glas det naturlige valg. Man kan også overveje sikkerhedsglas...

Håber dette gør valget lidt lettere... det er i hvertfald vigtigt at gøre sig disse betragtninger.

Her er iøvrigt en rigtig god objektiv guide til hvad man bør overveje før du køber et drivhus: www.drivhusexperten.dk/group.asp?group=42

Ved at de også har udstillinger med bl.a. drivhuse – i Middelfart og Hørsholm om jeg ikke husker helt forkert. Sikkert også flere steder...

Jeg har ikke lige mere tid lige nu, men jeg følger fortsat tråden her – og vil naturligvis også forsøge at svare så godt jeg kan på evt. spørgmål.

75 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip Melchiors, 21. marts 2008 kl. 19.13

Hej Niels

Ja nu har jeg så støbt mine nedløbsrør ned... Men de kan altså trækkes op af jorden relativt ligetil da nedløbsrøret er glat, da har lidt tyngde med kan glide lige opad. Er det et problem? De holder godt nok imod et horisontalt træk som vinden vel er, men det går mig lidt nervøs jeg jeg sådan lige kan trække dem op!

Derudover er Halls' løsning når man køber en stålsokkel at sætte almindelige teltpløkke ned i fundamentet som så blot holder på soklen hvor jeg nok havde troet man kunne skrue soklen fast til mit fundament. Jeg har sat to teltpløkke sammen og lavet krave på den nederste så de holder fast men alligevel...

MVH

Philip

76 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 25. marts 2008 kl. 10.38

Hej Philip,
jeg glemte vist i min anvisning at skrive, at når du har kommet betonen i nedløbsrørene, så skal du lige løfte dem et par cm, så der kan løbe lidt beton ud gennem bunden af rørene, så der dannes en krave. Jeg håber, at du kan stampe/støde jorden så fast omkring rørene, at de holder. Det hjælper, når du får monteret glasset i drivhuset, det vejer pænt til.

Hvis du bruger teltpløkkene til at fastgøre soklen, så lav en krave/bøjning på dem, så der er modhold i dem.

Til information kan jeg oplyse, at til de nye Vitavia-sokler fra OPJ er man gået bort fra teltpløkkene og i stedet anvendes egentlige nedstøbningsbeslag i stil med dem, Juliana anvender.

Mvh
Niels

77 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip Melchiors, 25. marts 2008 kl. 11.01

Jeg kan ikke stampe mere, end at jeg kan løfte nedløbsrørene lige opad hvis jeg tager fat i soklen og løfter. Derudover kan jeg nok rokke soklen en 1–2 cm pga pløk løsningen som jo blot holder dem på plads. Mener du det er forsvarligt at bygge videre på det?

Overvejer at hive nedløbsrørene op, og bore et par huller i soklen og sætte en gevind stang fast i soklen og lade den gå ned i ny beton? Ny har jeg huller i nedløbsrør størrelse så vil jeg bare flyde ny beton i dem.

MVH

Philip

78 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 25. marts 2008 kl. 11.52

Hej Philip,
jeg er ked af, at jeg ikke fik skrevet det med at løfte lidt op i rørene, så der flyder lidt beton ud for neden.

Jeg tror nok, at jeg ville vælge den sikre løsning og hive rørene op og fylde ny beton i hullerne, men du skal sikre, at du får en eller anden form for modhold i form af et kryds el. lign. Eller også skal du sikre, at betonen kan løbe lidt ind i hullets sider.

Hvis du er helt usikker, så send mig din adresse eller ring på 40 38 79 80, så skal jeg hjælpe dig videre
Mvh
Niels

79 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Jensen, 28. marts 2008 kl. 9.59

Hej niels jeg er den usikkere førstegangs køber af et drivhus,jeg havde tænkt mig et halls 5m,grønt polycarbonat, 4mm,da jeg ikke skal bruge huset til at side i,mener det er stort nok,jeg skal bruge det til at fremspirrer sommer blomster.fremdrive alle mine dahlier og pelagonier(som jeg har mange af)senere skal det bruges til tomater o.l er jeg mon ved at begå en fejl?

80 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W., 28. marts 2008 kl. 11.06

Hej Anni,
Nej, du begår ikke nogen fejl. Men personligt ville jeg nok vælge et lidt større hus – også selvom du ikke skal bruge det til at sidde i.

Måske kan du finde det billigere på tilbud, men et grønlakeret drivhus på 5,0 m2 med 4 mm poly koster inkl, sokkel kr. 6.500,– i runde tal.

Hvis du absolut foretrækker poly, så brug yderligere kr. 1.000 og få et hus med 6 mm poly, f.eks. den nye Merkur på 6,7 m2. Den koster i blank 7.500,– inkl. sokkel.

Når du primært skal bruge huset til blomster med mange forskellige flotte farver, vil du så ikke gerne kunne se farvespillet udefra? Hvis ja, så vælg glas. Så kan du altid isolere det med noblefolie i den periode, hvor der er risiko for nattefrost.

Hvis du vælger poly, skal du være meget opmærksom på at få effektiv udluftning, idet der er meget (altså rigtig meget) større kondensdannelse ved poly end ved glas. Der kan være så slemt, at miljøet inde i drivhuset bliver så fugtigt, at der dannes skimmel. I et polyhus er det derfor en god ide at sætte noget i klemme i ventilationsvinduerne, hvis man bruger automatiske vinduesåbnere/lukkere. Så kan den fugtige luft sive ud den vej.

Mvh
Niels

81 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 29. marts 2008 kl. 10.53

Der kører også et tilbud på et highline drivhus på drivhusexperten i øjeblikket. Det er ikke tosset hvis man nu alligevel gerne vil have ekstra plads til at sidde da modellen har et areal på ca. 10 m2

Her er nogle mål på modellen som de fremgår på drivhusexperten:

Areal: 9,85 m2
Udvendig Bredde: 2560 mm (2,56 m)
Udvendig Længde: 3831 mm (3,831 m)
Samlet Højde (midte): 2500 mm (2,5 m)
Side Højde: 1590 mm (1,59 m)
Antal vinduer: 4

Det koster 7.400 med sokkel. Fundamentet/soklen giver 12 cm ekstra sidehøjde.

Ville bare gøre opmærksom på det hvis du eller andre overvejer en mere rummelig model med mere sidehøjde. Tror dog ikke den fås i grøn.

her er et link til modellen: www.drivhusexperten.dk/product.asp?product=1008&sub=15

og her til fundamentet der passer: www.drivhusexperten.dk/product.asp?product=1009&sub=0&page=1

mvh Mads

82 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Johnsen, 1. april 2008 kl. 1.55

Hei Mads,

Jeg sjekket nettopp og modellen finnes i grønt, men til en litt høyere pris. Her er den prisen jeg fikk oppgitt på mail fra drivhusexperten i dag: Ja, vi har High line i grøn og med grønt fundament. Prisen er Dkr. 8.995 + grønt fundament Dkr. 1.999

Jeg har et par andre spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med: Er det noen som vet hvem som forhandler Juliana Premium i Norge? Har sjekket mye på nettet og til og med fått svar fra leverandøren, men lenken viser bare til en annen side med andre lands flagg. Er det ellers noen som har noen erfaringer med denne modellen?

Vurderer også Uranus som har ekstra høy sidehøyde med 6 mm polykarbonat. Er det noen som har noen erfaringer med denne modellen?

Har lest en del om valg av glass eler polykarbonat. Ønsker et drivhus med lengst mulig sesong og tror således polykarbonat er tingen. Finnes det glass som er litt tykkere og dermed mer isolerende enn standard 3 mm? (Har funnet glass som er 16 mm, men det ble veldig kostbart: ca 54 000 Nkr for 3 x 4 meter. Men kanskje finnes det en mellomting?)

mvh Marianne
nyfrelst på drivhus :-)

Ja, vi har High line i grøn og med grønt fundament. Prisen er Dkr. 8.995 + grønt fundament Dkr. 1.999

83 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 1. april 2008 kl. 18.56

Hej Marianne,

Tak for korrektionen. Mente nok at modellen fandtes i grøn, men var ikke sikker...

Lige nurtigt svar på dine spørgsmål:

1. Forhandlere af Juliana i Norge:
Der er noget undervejs på den front og det lyder jo som om du har haft kontakt til dem... jeg tror dog ikke at de har en fungerende webside (endnu). Kan være jeg skal hjælpe dem lidt på vej :-)

2. Polycarbonat:
Der er andre optioner end Langt de fleste af Julianas modeller har 6 mm polycarbonat som standard. Inkl. Premium som er et kvalitetsdrivhus ud over det sædvanlige bl.a. pga. ekstra stærke profiler

Bedste hilsner,
Mads

84 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Styltsvig, 7. april 2008 kl. 14.28

HEj med jer drivhuse entusiaster.

Jeg er selv stor fan, har lige lavet et drivhus selv på 23 kvm.

Jeg sværger til polycarbonat, det er godt og jeg er fri for at kalke vinduer, når solen er for hård om sommeren.

Vores første drivhus købte vi hos XL til den nette pris af 2.995,00 i 6 mm polycarbonat. Drivhuset var på 6,8 kvm og vi gravede 4 stolper ned i jorden, lavede et skelet som drivhuset blev sat op på. (Ståhøjde over det hele) Og det larmer ikke, er blevet stående i selv den værste storm. Vi bor lidt ude på landet og har marker omkring os, så der er frit løb for vinden.

Vores nye drivhus er lavet med et træ-skelet og med trapez-plader. Fliser overalt, indvendig. Plads til en stol. Og kanon varm, selv nu i det tidlige forår, hvor jeg bruger det til at for-spirer mine afgrøder.

God drivhus-sommer til alle og må i få gode afgrøder.

Mange hilsener Kirsten

85 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 7. april 2008 kl. 16.53

Hej Kirsten,

Dejligt at høre at det er blevet stående selvom det er på et udsat sted. Der er rent faktisk mange der ikke gør det nødvendige forarbejde med at nedgrave og faststøbe huset – og så er det en kort fornøjelse – polycarbonat eller ej :-)

Desuden skal det nævnes, at forsikringer ikke dækker evt. skader, hvis huset ikke har været ordenligt forankret.

God høst!

86 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Madsen, 25. april 2008 kl. 22.08

Jeg er på jagt efter et vægdrivhus på mere end 7 m2 og med polycarbonat.

Det er kun lykkedes mig at finde et i Julianas katalog, men desværre var kataloget for gammelt og Juliana laver ikke længere de store vægdrivhuse med polycarbonat...

Er der nogen, som kan hjælpe?

87 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Hansen, 25. april 2008 kl. 22.58

Næh – det er faktisk et godt spørgsmål, Susanne. Ved ærlig talt ikke lige af nogen der har modeller i den størrelse. Men det er der sikkert andre hér der ved mere om.

Alternativet er vel at kombinere 2 vægdrivhuse – f.eks. Juliana cartport (fås med polycarbonat) vil give et samlet areal på 8,4 m2. Ville ikke selv turde begive mig ud på en decideret "samling" af 2 huse til 1 – det er husene ikke bygget til. Men på den positive side giver 2 huse mulighed for 2 forskellige vækstmiljøer.

Du kan vælge at få leveret én af modellerne med dør i venstre side (HUSK: at oplyse at du ønsker dette ved bestilling) – på den måde kunne du sætte de 2 huse i direkte forlængelse af hinanden med indgang i hver ende.

Du kan læse mere om Carport hér www.juliana.com/00028/00045/00055/. Modellen sælges på www.drivhusexperten.dk – som sælger online – og også i div. byggemarkeder.

Tjae – blot en alternativ tanke! :-)

P.s. til drivhusinteresserede – så lige inde på julianas forside at de har åbnet et drivhusforum på drivhusklubbenjuliana.dk – den skal jeg vist lige ind og snuse lidt på... ;-)

88 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Johnsen, 26. april 2008 kl. 10.58

Hei Susanne,

Jeg er i ferd med å kjøpe drivhus selv og vet at Helios har drivhus med 10 mm polykarbonat i mange ulike størrelser, fra 5,6 m2 til 31,8 m2. Jeg har kontakt med et firma i Norge som heter Grønt Fokus, men det finnes sikkert forhandlere i Danmark også. Sender deg en lenke der du kan se hvilke størrelser som finnes: www.grontfokus.no/?Helios-fra-5,6m%B2=Helios-fra-5,6m%B2&VismagrNiv=3&grID=31500&Niv1Ref=30000&grNiv2=31000

Lykke til!

mvh
Marianne :-)

89 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Ravn, 30. april 2008 kl. 10.54

Hej
Jeg står for at købe nyt og større drivhus, og det ærgrer mig meget, at de virkeligt gode drivhuse oftest har stalddøre i stedet for skydedøre. Jeg havde egentlig tænkt mig et halls magnug 11,5 m2 med 6 mm polycarbonat, men jeg er ikke meget for stalddørene. Jegfandt så frem til et agl luxux fra bilka, som har skydedøre, men desværre kun 4 mm polycarbonat. Denne tråd har jo nu lært mig, at4mm poly er for tyndt, så det har jeg nu droppet. Bliver jeg nødt til at fravælge polycarbonat for at få skydedøre, eller findes der drivhuse med begge dele? Jeg kunne også godt tænke mig at høre om erfaringer med stalddøre contra skydedøre, så jeg har lidt bedre mulighed for at vælge rigtigt!

Mange hilsener
Charlotte

90 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 30. april 2008 kl. 11.58

Hej Charlotte,

"nogen kan bedst lide moderen, andre datteren" er der et gammelt ord, der hedder.

Først lidt om stalddøre til drivhuse: Stalddøre er hænglede døre, der er delt på midten. Dette giver den fordel, at man kan nøjes med at åbne den øverste halvdel, så den varme, fugtige luft kan smutte ud, uden at der kommer kold trækluft ind og genere små, sarte vækster i bundden af drivhuset.

De fleste stalddøre har en bredde på 70 cm, i dyrere huse dog 80 cm. Endelig kan man i meget store drivhuse finde dobbelte, hænglede døre, hvor den ene dør er en stalddør og den anden er en gennemgående dør.

Skydedøre har den fordel, at de ikke kræver plads til at kunne "svinge rundt" ligesom en stalddør. Mange drivhuse er udstyret med en enkelt skydedør, men går du lidt op i størrelse og pris, kan du også få dobbelte skydedøre.

Disse giver mulighed for, at man kan køre ind i drivhuset med en trillebør (lav en lille rampe). Dobbelte skydedøre gør det også muligt for kørestolsbrugere at komme ind i drivhuset.

Du kan få dobbelte skydedøre i Julianas Compact Plus modeller. Du kan også få dem i OPJ's Halls-modeller i serierne Supreme og Magnum. Alle kan fås med 6 mm poly. Det gælder også AGL Luksusserien, der sælges af Bilka.

Endelig kan du også få både 6 mm poly og dobbelte skydedøre i de nye Vitavia-modeller fra OPJ. Her skal du kigge efter Diana (fra 5,0–11,5 m2) og Uranus (8,3 / 9,9 og 11,5 m2)

Hvis du vælger Uranus får du ovenikøbet en ekstra stor sidehøjde på 151 cm (plus sokkel 12,5 cm). Og så får du et flot hus med anodiserede profiler, der holder sig flotte hele husets levetid.

Når du foretrækker poly og skydedøre, så er det vigtigt at vælge et hus, hvor dørene kan låses fast, så de ikke blæser op. Bare en lille smule blæst kan få poly-døre til at stå og vibrerere lidt, og der kan komme en sprække mellem de to døre. Bare et par centimeters åbning er nok til, at du får en stormskaderisiko.

Så sørg for at vælge en model, hvor dørene let kan fikseres.

God fornøjelse med huset.

Mvh

Niels

91 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjørn Olesen, 4. maj 2008 kl. 21.47

Jeg har for et par år siden købt et billigt drivhus på et ophørsudsalg, og jeg står nu og mangler reservedele til det. Huset er 3.75 X 2 meter, med polycarbonat, af mærket NOVA sh7401c og blev i sin tid købt i Bygma i horsens.Er der nogen herinde der ved hvor jeg kan købe reservedele eller hvem der forhandler det i danmark?

Mvh Bjørn

92 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Gybel, 21. december 2008 kl. 14.16

Vi købte for et par år siden et Silverline drivhus i Jem og Fix, og der har ikke været andet end bøvl med det! Lige fra opstillingen har der vøret problemer med at få det til at nå sammen, hvilket er meget vigtigt for korrekt holdbarheden. Det larmer i blæsevejr, "glassene falder af – også selv om de har fået silicone. Til sidst blev det pakket ind i gaffa-tape, og det kan da ikke være meningen! Køb aldrig et Ailverline drivhus – det er pengene ud af vinduet!

Ole Gybel

93 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Krogsgaard, 10. januar 2009 kl. 23.11

Jeg købte for et par år siden et poly drivhus i svendborg lavpristrælast, fik det samlet i foråret, det tog en god halv dag, for inden lavede jeg en "sokkel" af først nogle opret stående blokke (25 x 20 x 50) af samme matriale som multiplader som stod ovre i hjørnet og så brugte og firkantede ud dem gravede jeg ned og vandede noget sand ned om, så lagde jeg nogen gamle bjælker på fra naboens gamle staldbygning, tror det er 6" som jeg borede et 6mm hul gennem og ned i hver enkelt at blokkene og bankede nogle gamle rustne buede hegnspæle i (de låser bedre) og endeligt for at få noget relativt jævnt at stille drivhuset på boltede jeg en 3" bjælke på som blev nivelleret op, smed drivhuset på, skruede et par ekstra beslag på for at holde mere på det.

PTTF er at da det sidst blæste pænt, larmede det godt nok lidt men ingen glasskår i haven og huset blev stående, undtaget tagvinduet som ligger på græsplænen og leger mistbænk. Så hvis du selv er interesseret i at der skal blive så gør det det osse.

Min gamle far har i øvrigt købt vægudgaven og er træt af larmen så han eksperimentrerer i noget med nogen ledningskanaler 12 x 12mm som han skærer til så de passer med vinduerne og så tror jeg han limer eller sætter dem med dobbelt klæbende tape på poly'en, personligt selv ville jeg nok have brugt installationsrør og sat det i spænd.

Er du træt af dit poly, så bare aflever, kan altid bruge noget...

94 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 10. januar 2009 kl. 23.44

Jeg står og skal vælge drivhus – jeg er første gange ejer- Grundet havens indretning og størrelse bliver det et vægdrivhus af en art, sikkert den største model med det 1,33 m2, knap 2 meter i længden og 70 cm i breden.

Jeg har læse hele debatten omkring poly eller glas og er nok kommet dertil hvor jeg vælger glas frem for poly!

Men... er der nogle her som har erfaring med vægdrivhuse? De fleste der en skydedør – 60 cm som sidder i misten. Er det til at nå ud i siderne og nå de andre planter mv?

95 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Krogsgaard, 11. januar 2009 kl. 0.36

Hvis du har dyr (vi har tre livlige hunde) eller legende børn syntes jeg at du skal købe poly... ingen erfaring med vægdrivhuse...:)

96 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 11. januar 2009 kl. 12.54

Hej Lisa D.,

jeg vil anbefale dig at kigge på den nye Ida 3300 fra Vitavia. Den er på 3,3 m2 og har dobbelt skydedør i fronten.

Mvh
Niels

97 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Andersen, 11. januar 2009 kl. 19.08

Selvom det er en fordel ved fodboldt spil vil jeg helt klart anbefale glas. købte et plast drivhus for 2 år siden og må nu se plasten være frostsprængt da der er trukket fugt ind i mellemrum! oveni var det et helvede at samle, for ikke at tale om de gange vi har måtte sætte bortfløjne ruder fast med silicone. Så glas

98 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 12. januar 2009 kl. 8.44

Jeg har fundet drivhuset! Og det blev alligevel ikke til et vægdrivhus da jeg må erkende at pladsen bliver for trang (har kun plads til et af de små som er 66–69 i bredden)

Så det bliver et Hera hexogonal 6 kantet 4,5 m2 og i glas! Jeg har hverken hund eller børn og det vil blive plaseret sådan at ingen lige render ind i det...

Hvad har i andre af belægning i drivhuset? Jeg vil ikke plante direkte i jorden men i kapilærkasser. Har overvejet alm. gule mursten – beregnet til belægning.

99 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs. Green, 24. januar 2009 kl. 13.20

Mit gamle drivhus forsvandt i stormen for 3 år siden, det var med 4mm polyplader, min forsikring gav mig et nyt Juliane med
6mm poly. først påklæbede jeg gasebind i alle enderne af pladerne. så insekter og algedannelse ungåes i kanalerne.

Alle plader er isat med silikone, i en tør periode. Der betonfliser som gulv dog ikke i den ene side hvor jeg har et bed 60cm bred i drivhusets længde. Der dyrkes udelukkende i plantesække og potter.

100 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 24. januar 2009 kl. 14.10

Jeg har været på drihus kig i 2 dage nu... forvirringen vil ingen ende tage! Men jeg holder dog stadig fat i mit hexagonal på 4,5 m2 efter at have set det... dog kun i en poly udgave.

Jeg så også et Juliana Diamant 7,5 m2, heller ikke helt uinteressant men jeg er ikke til polycaraponat, trods det er bedre/fordeler varmen bedre og ikke svitser planterne... jeg er til glas. Men Juliana laver ikke på bestilling, altså de leverer dem ikke med glas i taget istedet for poly, ellers havde jeg nok snuppet et Juliana.

Jeg har fundet belægningssten, tegn sten i gule – en rest en murer jeg kontaktede havde liggende. Så nu må det gerne blive forår!

101 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. januar 2009 kl. 15.10

Til Lise og Søren vedr. Kirsebærtomat.

Se lige til frøene. De blev hurtigt nedpakket til afsendelse og kan
måske ligge og mugne i plastikposen hvis de ikke er tørre nok.

102 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. januar 2009 kl. 15.25

Jeg er nu af den bestemte mening, at drivhuse som sådan bør være af glas!

Mvh Eivin (^_^)

103 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs. Green, 24. januar 2009 kl. 16.06

Hej Eivin K!

Nu har jeg haft drivhus i over 20 år med glas. 8 år med poly, de første 5 år med 4mm. de sidste 3 år med 6mm. det har bevirket, at jeg forlænger vækstperioden med i hvert fald
1- 1½ måned, i 2008 blukkede jeg de sidste tomater den 21.11. Jeg bruger lidt tilskudsvarme sidst på sæsonen.

mvh.

Johs.

104 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. januar 2009 kl. 16.08

Tomater i november måned! Ja, det er en herlig verden vi lever i!

Mvh Eivin (^_^)

105 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. januar 2009 kl. 16.02

Hej Johannes

Har du ikke problemer med griffelråd?. Jeg får det næsten alt tid i mine første tomater. Men eller er også jeg inponerede (og misundelig) over at du har tomaet så sent, så det må være meget varme du har på

106 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 25. januar 2009 kl. 16.26

Jeg har aldrig i de år, jeg har haft tomater i drivhus, oplevet griffelråd. Jeg bruger kapilærkasser med plantesække og vander altid med vandværksvand. Her på stedet er det hårdt vand, d,v,s, med et højt calciumindhold. Jeg synes, det kunne være interessant med nogle tilbagemeldinger fra nogle, der har problemer med griffelråd, om de bruger regnvand, og dermed calciumfattigt vand i drivhuset. Griffelråd skulle komme af en uballance i calciumindholdet.

Mvh. Hans

107 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs. Green, 25. januar 2009 kl. 16.41

Jeg har da haft tomater med griffelråd, det tror jeg ikke der er nogen der kan sige sig fri for! Men det er ikke noget problem. Jeg ved ikke nøjagtig hvad jeg bruger i varme, jeg holder en konstant termostyret varme i plantesækkene hele sæsonen, mellem 20° – 24° og i huset har jeg ikke under 5°
Min erfaring er,- at det er jordtemperaturen der er det væsentlige i et drivhus. Jeg bruger Vanlet til vanding.

Mvh.

Johs

108 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 25. januar 2009 kl. 16.47

Mogens: Frøene har det fint, jeg har dog for en sikkerheds skyld åbnet posen så de ikke rådner...

Eivin: Den mening er jeg også af, et drivhus bør være i glas... selvom alt andet måske er bedre og mere praktisk. MIn far så det lille hexagonal i poly og han mente det lignede et motorvejs toilet, ak!

109 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. januar 2009 kl. 17.16

Lise. Din far har en god humor. Jeg har ikke set dem på motorvejen
med glas i, det må så være plexiglas som kan klare overtryk.

110 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 25. januar 2009 kl. 17.27

Mogens: Jeg må give ham lidt ret min kære far, huset var monteret med poly som var mælehvide, det kunne godt minde lidt om de der selv rengørings toiletter der koster 2 kr at benytte, haha...

Egentlig ikke rart hvi motorvejs toiletterne var at glas, det ville jo være ren blotteri ;-)

Håber han bliver af en anden mening når det bliver samlet og står flot med glas ;-)

111 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 26. januar 2009 kl. 14.36

Skal mit nye drivhus være med glas eller polykarbonat?

Fordele ved glas:
Den åbenlyse fordel ved at bruge glas er, at det holder prisen på drivhuset nede. Desuden er glas helt klart. Det klare glas sikrer den rigtige lysgennemgang op til
80 procent. Det er det absolut vigtigste for, at spiring og vækst kan starte.

Drivhusglas er 3 mm såkaldt sheet-glass. Dette produceres på en "gammeldags" måde og overfladen er ikke helt jævn. Mod merpris kan mange drivhuse leveres med 4 mm floatglass, der er af samme type og kvalitet, som den der anvendes i almindelige vinduer.

Endelig kan man også få sikkerhedsglas, der er varmehærdet glas. Dette glas går ikke så let i stykker, og skulle uheldet være ude, så kommer der ikke så mange lange skarpe splinter som ved alm. glas. Sikkerhedsglas er normalt ekstremt dyrt, men der er begyndt at dukke kinesisk/asiastisk sikkerhedsglas op på markedet. Dette er ikke helt så pænt som danskproduceret glas, mjen til gengæld væsentlig billigere.

Glas kan holde i meget, meget lang tid – langt over 100 år (medmindre man smadrer det, selvfølgelig).

Og så er glas pænt. Især hvis man ofrer merprisen på at få glas i hele baner i stedet for delte glas.

Ulemper ved glas:

Glas kan gå i stykker. Glas er helt klart, hvilket betyder, at du måske er nødt til at foretage nogle skyggeforanstaltninger for, at planterne ikke bliver svedne i drivhuset.

Fordele ved polykarbonat:
Polykarbonat til drivhusbrug fås i tre forskellige tykkelser ; et-lags plader,
to-lags plader og tre-lags plader. To-lags og tre-lags pladerne har en isolerende
egenskab, og drivhuset kan derfor være billigere at opvarme. Polykarbonat er
desuden slagfast, hvilket kan være en stor fordel, hvis der er legende børn i haven.

Ulemper ved polykarbonat:
Polykarbonat er dyrere end glas. Det betyder, at drivhuse af polykarbonat er dyrere end drivhuse af glas. Men det største problem er den nedsatte lysgennem- gang, hvilket skader spiringsprocesserne. Derudover dannes der alger i kanalerne, som yderligere nedsætter lysgennemgangen.

Desuden vil pladerne i løbet af få år begynde at blive mælkehvide med deraf følgende mindre lysgennemgang.

Desuden har polykarbonat begrænset holdbarhed. Det bliver sprødt med alderen og skal i bedste fald udskiftes efter 10–15 år, hvis ikke en storm forinden har blæst pladerne væk.

Mange venlige hilsener
Niels

112 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 26. januar 2009 kl. 18.32

Niels: Tak for dit super gode indlæg... i mine øjne ser jeg stadig en klar fordel ved glas... hellere dække for solen er have poly i. Det drivhus jeg så i weekende, stod ude, pladerne (poly) var helt mælkehvide og ikke pæne, og netop grønne alger i kanalerne. Og byggemarkedet sagde, at huset blev stillet op i foråret 2006, ergo knap 3 år og det så allerede herrens ud.

Så jeg holder mig til glas, og gir lidt ekstra for at få det i 4 mm, hele baner ;-) Håber bare det kommer på bud!

Kontaktede JUliana idag, de har deres diamant 7,5 m2. Rigtig fint men med poly i toppen, forhørte mig om de laver huse på bestilling som f.eks. glas i toppen fremfor poly, men desværre ;-/
Ellers havde jeg nok valgt et diamant.

113 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 26. januar 2009 kl. 22.07

Hej Lise D,

tak for rosen. Du kunne jo prøve at kontakte OPJ Handel, de lader dig vælge, om du vilhave poly eller glas i taget – til samme pris.

Mvh
Niels

114 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Krogsgaard, 26. januar 2009 kl. 22.22

Hvorfor bliver poly grønne og ikke glas?

115 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs. Green, 26. januar 2009 kl. 23.29

Nu har jeg haft poly i mit drivhus i 8 år, jeg har ikke haft nogen proplemer med at få ting til at spire, ej heller at få ting til at gro, mine plader har ikke været grønne, ej heller mælkehvide. Det er et spørgsmål om at få poly monteret ordentlig fra starten,så er der ingen problemer med det overhovedet, kun fordele,- solen er ikke så skarp, men lyset er rigeligt til planterne. Som jeg skrev i et tidligere indlæg så skal pladerne lukkes i enderne med et materiale så kondensvand kan komme ud, dernæst skal de monteres med klar byggecilikone hele vejen rundt.

Med venlig hilsen
Johs.

116 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 27. januar 2009 kl. 11.02

Johs. har fuldstændig ret i, at der også er mange fordele ved poly og at det gælder om at få pladerne monteret rigtigt fra starten.

Det gælder også om at vælge min. 6 mm pladetykkelse, da 4 mm pladerne alt for let blæser ud.

Algedannelse i pladernes kanaler kan delvist (men ikke helt) afhjælpes ved at påføres drivhusrens et par gange om året.

Der findes flere forskellige poly-kvaliteter og da producenterne af drivhuse af og til skifter leverandører af polycarbonat, så kan man både være heldig og uheldig m.h.t. kvalitet.

Der er (som Johs. skriver) meget vigtigt at få kondensvandet ud, ellers dannes der alt for let alger.

Mvh
Niels

117 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 27. januar 2009 kl. 11.46

Niels:
OPJ Handel har været super i min søgen efter huset! Men OPJ handel har to modelle i 6 kantet (Hera hexagonal) og det hedder enten 4,3 m2 eller 9 m2 – det på 9 m2 er for stort og det på 4,3 m2 kan lige gå an... Men et på 7,5 ville være i top pg at foretrække... Så den hænger lidt dér... men tror nu det bliver et 4,3 – min grund er ikke kæmpe stor og det på 9 m2 duer ikke her.

118 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Søegaard, 28. januar 2009 kl. 14.12

Hej med jer, og godt nytår.

Ja, det er den evindelige diskussion om glas eller carbonat, nogle er for det ene andre det andet, sådan er det og det bliver nok ikke anderledes.

Hvis nogle af jer mangler glas i 3 eller 4 mm, kan i købe dem her, jeg skærer ud i de størrelser i skal bruge og til en rimelig pris, se min hjemmeside.

www.drivhusglas.dk
Med venlig hilsen
Henning Søegaard

119 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 28. januar 2009 kl. 15.18

Jeg har lige bestilt mit nye drivhus – jeg valgte glas, 4 mm sikkerhedsglas. Poly er bare ikke mig... ;-)

120 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 30. januar 2009 kl. 9.23

Er der nogen, der kan oplyse, hvordan lysgennemgangen er for sikkerhedsglas?

121 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. januar 2009 kl. 10.10

Undskyld at jeg spørger dum, men hvad er "sikkerhedsglas"?

Er der tale om plexiglas?

122 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads, 30. januar 2009 kl. 10.34

# 121: "...hvad er "sikkerhedsglas"?"

Sikkerhedsglas er samme type glas som det du f.eks. finder i ruden på din bil – det er tykkere (4+ mm) fordelen ved sikkerhedsglas er at det ikke splintrer hvis det går i stykker. De fleste af Julianas drivhus modeller fås med 4 mm sikkerhedsglas.

www.juliana.com/00028/00043/

123 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 30. januar 2009 kl. 11.05

Glastyper:

For at undgå forvirring omkring definitionen på forskellige glastyper, vil jeg forelå de ærede læsere af denne spalte at klikke ind på en eller flere hjemmesider fra glasproducenter. På disse sider er der også illustrative tegninger/fotos.

På Scanglas' hjemmeside www.scanglas.dk har jeg bl.a. læst følgende:

Citat:

"Sikkerhedsglas Funktion

Der findes 2 hovedtyper af sikkerhedsglas.

1. Hærdet glas SGG SECURIT. Glas som er hærdet er blevet 5–6 gange stærkere. Hvis glasset slås i stykker granulerer det i mange små stykker. Hærdet glas sider fx i sideruderne på din bil.

2. Lamineret glas SGG STADIP. Består af 2 lag glas som er monteret sammen v.h.a. en usynlig plastfolie i midten.

Typisk er det 2 lag 3 mm glas med et lag folie på 0,38 mm i midten. Hvis glasset slås i stykker bliver det sidende og falder ikke ud af ruden. Lamineret glas sidder fx i forruden på din bil.

De to typer kan også kombineres til hærdet lamineret glas, SGG STADIP SECURIT, hvor det er 2 stykker hærdet glas man laminerer sammen.

Fordele

Undgå personskade
Anvendelsen af sikkerhedsglas reducerer risikoen betragteligt for personskade, hvis man selv forårsager brud på ruden eller opholder sig tæt ved brudet."

Citat slut.

Med hensyn til anvendelse i drivhuse, så er det almindeligt at kalde hærdet glas for sikkerhedsglas. Dette er imidlertid ikke helt korrekt, idet der "kun" er tale om hærdet, dvs. varmehærdet glas, der er væsentligt stærkere end almindeligt glas, og som heller ikke får sylespidser kanter/takker ved et eventuelt brud.

Så alle drivhusproducenter bør i fremtiden skifte betegnelsen "sikkerhedsglas" ud med "hærdet glas".

Håber, at dette gav lidt klarhed.

Mvh
Niels

124 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. januar 2009 kl. 21.40

Er det ikke noget,som er meget dyrt, jeg har aldrig hørt det omtalt før til drivhuse.

125 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Dorthe, 31. januar 2009 kl. 1.24

Hærdet glas er som Nielses links naturligt antyder dyrere end traditionalt 3 mm glas. Men det er efter min mening værd at overveje – især hvis man ikke er til polycarbonat. Når det kommer til stykket er det jo en opvejelse af ens behov, ønsker og hang til kvalitet – Personligt synes f.eks. at man skylder sig selv at benytte hærdet glas, hvis man investerer i et orangeri – f.eks. som en Botanica. Det er der flere gode grunde til end allerede nævnt... men først og fremmest sikkerheden hvis man bekymrer sig om legende børn kombineret med, at man skylder sig selv at kunne se ud og ind :-)

Du kan se priseksempler hvis du kigger på drivhus produktsiderne på de her hjemmesider:

drivhuscenterdanmark.dk/
drivhusexperten.dk

Selv har jeg et Juliana drivhus med polycarbonat -forlænger sæsonen med 1–1 1/2 måned. Men det er heller ikke et opholdshus... mere et decideret væksthus.

Drømmer om mit eget lille Botanica orangeri med murstensvæg næste sæson – så det er hvad jeg sparer sammen til: botanicahuset.dk

126 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Nielsen, 8. februar 2009 kl. 9.52

Rent teknisk kan polycarbonat også være bedre da de tillader et bredere spektrum af lys passere, det vil sige at selv om det ser ud til at plast og glas lukker samme mængde lys igennen kan der komme mere lys igennem polycarbonat.

det betyder fx. at man ikke kan blive solskoldet igennem glas fordi de stråler ikke lukkes igennem men det kan man ved polycarbonat. så der kan være den fordel at planterne får et mere naturligt sollys.

127 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Schwarz, 17. februar 2009 kl. 14.41

Hej Niels.

Jeg har kigget på et drivhus af mærket: Vitavia Diana 8300
Har du hørt om nogen der har erfaring med det?

Hvad er fordele og ulemper?

Mvh

Susanne

128 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 17. februar 2009 kl. 14.56

Hej Susanne,

det er et rigtig flot drivhus, du har kig på.

Populært sagt kan man sige, at Diana-serien er en forbedret udgave af de gamle Supreme-modeller, der blev fremstillet af den engelske fabrik Halls.

Forskellene er følgende:

1.

Alle Vitavias profiler er anodiserede, det vil sige, de har fået en overfladebehandling, så de holde sig pæne, glatte og smudsafvisende meget længere end ubehandlede aluminiumsprofiler. Du undgår også at få sorte fingre af aluminiumafsmitning, når du samler drivhuset – og aluminium er ikke det sundeste, du kan få ind gennem huden.

2.

Diana modellen har tagrende i begge sider. Det giver flere fordele:

a. Du kan opsamle regnvandet til vanding

b. Huset er meget stærkere end Supreme, fordi alle lodrette profiler i siderne boltes fast til den kraftige tagrende, der således fungerer som tværstiver.

c. Du undgår, at regnvandet løber ned ad husets sider.

3.

Diana har væsentlig større sidehøjde og totalhøjde end Supreme – og også væsentlig større højde end stort set alle andre hobbydrivhuse på markedet. Og det er en stor fordel, dels undgår du at støde hovedet mod galsset i taget og dels er temperatursvingnimgerne mindre, jo mere volumen, der er inde i huset.

4.

Buerne i Supreme-huset var lavet af plexiglas. I Diana er de lavet af polycarbonat, der er stærkere.

5.

Diana fås også grønlakeret – også soklen.

Mvh
Niels

129 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Schwarz, 17. februar 2009 kl. 16.26

Hej Niels

Tusind tak for dit svar :-)
Det eneste jeg lige mangler at høre om Vitavia Diana 8300
er om tykkelsen på glasset er ok?

Kan ikke lige se på nogen af hjemmesiderne der forhandler dette drivhus hvad tykkelsen er.

Hænger pris og kvalitet sammen? Har fundet et på tilbud hos www.hjem.dk i grønt til 10.500 kr incl. sokel.

Eller mener du at jeg er bedre tjent med et andet mærke?

Mvh

Susanne

130 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 17. februar 2009 kl. 17.00

Hej Susanne,

glastykkelsen er OK, det leveres som standard med 3 mm drivhusglas, men du kan mod merpris også vælge 4 mm vinduesglas. Det er flottere, men også dyrere. Prøv at høre hjem.dk hvad merprisen er.

Men ellers får du rigtig meget for pengene til den pris. Og i grøn er det en fryd for øjet. Du får også 4 ventilationsvinduer og en dobbelt skydedør.

Mvh
Niels

131 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 17. februar 2009 kl. 17.43

Jeg havde også kig på den serie – var meget i tvivl hvoad foskellen var ved Halls og Vitavia – på opj-handel.dj forhamdler d ejo begge og priserne er så godt som ens, Vitavia er lidt dyrere...

Jeg kan godt lide de huse der har andre farver en alu... jeg faldt dog for et fra Pavillion Danmark i sort pulverlakering m. hærdet glas, men den grønne (british race green) er som Niels skriver en fryd for øjet!

132 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Langager, 18. februar 2009 kl. 0.43

Det er rigtig vigtigt med sidehøjden hvis man vil opholde sig i drivhuset. Orangeriserien Botanica har en fortræffelig sidehøjde og kan man selv vælge hvilken farve profilerne skal pulverlakeres med. Der er nogle flotte billeder her: botanicahuset.dk/botanica-kalalog.html – ideen er vist at modellerne kan tilpasses – den fås også med hærdet glas.

Botanicaen forhandles gennem www.drivhuscenterdanmark.dk

Glæder mig til frosten stopper med at bide og sjappen er væk.

133 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 18. februar 2009 kl. 7.27

Lige netop sidehøjden var også en af grundende til at jeg valgte et hus fra Pavillion Danmark – sidehøjden er forholdvis høj i forhold til mange andre huse... og ja så havde farven også stopr indflydelse på mit valg ;-)

Jeg ser også med længsel frem til frosten er væk og jeg kan få gravet ud til sokkel mv. Mit drivhus forventes leveret midt marts...

134 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 2. marts 2009 kl. 12.45

Hej Alle
har lige kigget Bilka's tilbuds avis igennem. de har et knald tilbud på IDA 3300 vægdrivhus med 3mm glas til 2295kr. Det er billigt, men er det katten i sækken eller er det et fornuftigt vægdrivhus?

Mit behov er til dyrkning af tomat, agurk samt krydderurter samt opbevaring af planter vinteren over.

Har fundet modellen på OPJ.dk.

er meget interesseret i at få respons da jeg er meget itvivl.

på forhånd tak
mvh
Thomas

135 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 2. marts 2009 kl. 13.00

Hej Thomas,

Ida 3300 er et glimrende drivhus med anodiserede profiler. Husets store fordel er de to skydedøre i fronten, der bevirker, at du let kan komme ind i og ud af huset. Og så kan du også let få et lille bord eller en stol ind i huset, når solen begyndet at titte frem.

Hvis du har mulighed for at placere huset udenpå et kældervindue, så har en en forholdsvis billig varmekilde til at holde huset frostfrit om vinteren – atlså ved at åbne kældervinduet lidt på klem. Jeg vil dog anbefale, at du isolerer det med boblefolie for at holde på varmen.

Mvh
Niels

136 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads A, 2. marts 2009 kl. 13.45

Hej Thomas
Hvis dit behov er til dyrkning af tomat, agurk, mm. ville jeg nok kigge mere efter et lille vægdrivhus med 4 eller 6 mm. poly. Du opnår en mere ensartet temp. i drivhuset med poly og samtidig vil du kunne få en længere sæson.

Et MUR DRIVHUS MODEL: 2 eller 3 Sek fra Juliana ville være et godt bud. Disse ligger til hhv. 1.495,– og 1.795,– hos drivhuscenterdanmark.dk

Som Niels skriver, ville boblefolie være en god idé til om vinteren eller en lille olielampe til at holde huset frostfrit.

137 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 2. marts 2009 kl. 14.25

Jeg kiggede meget på vægdrivhuse primært IDA 1300 som er lidt mindre og knap så bredt som IDA 3300.

Men da mit behov er noget større (vin, melon, peber, agurk og tomat) valgte jeg et traditionelt.

Men jeg kan godt lide bægmodellerne, og havde jeg havde paldsen var mit valg klart et IDA 3300! Men har desværre intet sted hvor jeg kunne placare det, idet det er forholdsvis bredt.

Tror ikke du køber katten i sækken, langt fra. Og det gode ved vægdrivehuse er også at det holder godt på varmen idet muren varmes op og langsomt afgiver varmen aften/nat.

138 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 2. marts 2009 kl. 14.31

Hej Niels og Mads
tak for jeres svar. Jeg har haft kigget på model carport også, men prisen er næsten dobbelt op.

lidt mere info. Jeg har pga min lille have og placeringsmulighed, at huset skal stå øst/vest op af et pileflet hegn, da det er vore eneste reelle mulighed for at ha det stående. gætter på at jeg skal have en form for plade eller lignende sat på bagsiden for at lukke huset af.

Har haft kigget på model carport, men mit problem er, at jeg ikke kan komme over 1,5 meter i bredden, fordi så kan drivhuset ikke være der.

Men ved ikke hvad der er bedst af de 2 drivhuse.

En anden problematik går også på svamp osv på plast kontra vedligehold af glas.

mvh
Thomas

139 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 2. marts 2009 kl. 14.53

Hej Thomas,

jamen så har du umiddelbart to muligheder: Enten Julianas Mini 2 med polycarbonat eller Vitavias model Ida 900. De to modeller er ca. lige store og ca. lige gode, den vigtigste forskel er, at Mini 2 er med poly og Ida 900 er med glas.

Isoleringsmæssigt er der ikke den helt store forskel på 4 mm poly og glas, begge materialer bør efterisoleres med boblefolie, hvis det skal være rigtig effektivt pga. de mange kuldebroer og utætheder, der i forvejen er i drivhuset. Personligt ville jeg vælge glas, det er langt stærkere og giver et mere stabilt drivhuse, og så kan du sen planterne udefra.

Men jeg gætter på, at Mads nok vil anbefale dig et polyhus.

Ikke sandt Mads? :-)

Mvh
Niels

140 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 2. marts 2009 kl. 15.17

Hej Niels

det der efterisolering med boble plast. Kan godt være at jeg er lidt tungnem, men er det på indersiden af glasset det skal foretages? Er det muligt at sende et link med billede hvor man kan se hvordan det skal gøres?

ps, gætter på at du og mads sidder i hver jeres salgsafdeling :-)
mvh
Thomas

141 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny E. Hansen, 2. marts 2009 kl. 21.24

Thomas,

Boble/noblefolie opsættes på indersiden af drivbus. De kan opsættes med noblefolieholdere som sættes fast i drivhusets profiler.

Boblefolie og holdere: drivhuscenterdanmark.dk/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&keyword=isoleringsfolie&Itemid=2

Niels snakker varmt for Vitavia – kender ikke huset, men hvis jeg skulle vælge et lille væksthus med udgangspunkt i pris/kvalitet forholdet ville jeg gå efter Juliana Mini 2 eller 3 med poly. Poly holder nu engang bedre på varmen end glas, og så har jeg nu engang bedst erfaring med Juliana profiler.

Mvh Benny

142 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 3. marts 2009 kl. 9.01

Hej Thomas,

prøv at gå ind på Julianas hjemmeside

juliana.com/00028/00059/00063/

Hvis linket ikke virker, så gå ind under Drivhuse, derefter drivhustilbehør og derefter Varme. Under dette punkt kan det se billeder af Julians geniale afstandsholdere til boblefolie. De er udstyret med en lille krave, der kan tages af, så du efterfølgende kan bruge de samme afstandsholdere til at holde dit skyggenet fast med om sommeren.

Det er rigtig smart.

Mvh
Niels

143 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lou Lindgaard, 14. marts 2009 kl. 14.24

Drivhusklub
Ved at følge Niels Link fandt jeg ud af at Juliana faktisk har en ganske udmærket drivhusklub med gode plantetips, brevkasse og produktomtale og det virker ikke særlig reklameagtigt, så her kan også hentes gode tips
Birthe

altså
www.juliana.com
Man kan godt læse alt uden at være medlem, men man kan kun få svar som medlem :)

144 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne W., 15. marts 2009 kl. 12.37

Hej Birthe,

Tak for tippet om drivhusklubbenjuliana.dk :-)

Mvh. Hanne

145 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 21. marts 2009 kl. 10.44

Jeg har netop set at Jem og fix har et Silverline drivhus på tilbud i næste uge. Drivhuset er i polycarbonat og leveres med sokkel. jeg vil gerne høre om der er nogle der har erfaringer med denne model og om det er et godt køb?

Noget specielt jeg skal være opmærksom på når jeg stiller det op osv. (har aldrig haft drivhus før)

glæder mig til at høre jeres svar.

146 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. marts 2009 kl. 12.07

Hej alle -

et godt drivhuslink: www.willabgarden.dk – det er et svensk firma med et kæmpe udvalg af drivhuse, og det koster kun 95 kr. i leveringsgebyr til DK... Og priserne er absolut rimelige!

Jeg fik leveret et herligt vinterdrivhus fra dem i efteråret, som vi er i gang med at sætte op nu, 21,7 m2 med 14 mm termoglas i siderne og 16 mm polycarbonat i taget med 65 mm brede kanaler, så det er næsten helt klart. Det bliver godt!

mvh
Anja

mvh
Anja

147 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Sørensen, 21. marts 2009 kl. 17.44

Hej Rikke jeg har et Silverline drivhus fra jem og fiks det virker lidt klein i det jeg har limet alle ruder med silicone vær om hyglig med at samle det efter tegningen så er det ikke så slemt at samle det to mig 8 timer at samle mit efter at soklen var støbt det har stået på sin plads siden oktober uden at blæse væk du kan se billeder af det på

www.123hjemmeside.dk/E-L-Sorensen

148 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Andersen, 21. marts 2009 kl. 22.02

Nu har det jo også lidt svært ved at flyve væk, nu det er klemt inde mellem 2 mure hehe

149 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 21. marts 2009 kl. 23.45

Hej Sørensen
Har kikket på billederne og det ser fint ud, hvordan har du lavet det i bunden – med fundablokke og så støbt det fast ovenpå eller?

Lyder godt nok som lang tid 8 timer til at samle – pyha.

Ved du forøvrigt om det er noget man får udleveret med det samme eller om det er noget de bestiller hjem til en?

150 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Sørensen, 22. marts 2009 kl. 9.30

Hej Rikke
soklen er lavet i lekablokke som er muret op og puset den er 75CM. i jorden, også er drivhuset skruet fast til dem, jeg har 15 CM. sand med fliser i bunden, jeg var ene om at samle det er man flere gå det nok hurtiger, jeg fik det med hjem i 2 kasser med det samme,

151 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 22. marts 2009 kl. 17.40

Jeg havde 3 mandfolk til at samle mit hus på 7,2 m2 fra Pavillon Danmark – det tog dem 7 timer... og den ene (min far) havde sågar samlet to huset magen til før... jeg var ret imponeret over de kunne gøre det på én dag!

Vil lige tilføje at den sokkel der er til it hus også er muret – dog med sokkelsten, de er 35 cm nede i jorden...

152 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 22. marts 2009 kl. 17.40

Jeg havde 3 mandfolk til at samle mit hus på 7,2 m2 fra Pavillon Danmark – det tog dem 7 timer... og den ene (min far) havde sågar samlet to huset magen til før... jeg var ret imponeret over de kunne gøre det på én dag!

Vil lige tilføje at den sokkel der er til it hus også er muret – dog med sokkelsten, de er 35 cm nede i jorden...

153 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 22. marts 2009 kl. 17.40

Jeg havde 3 mandfolk til at samle mit hus på 7,2 m2 fra Pavillon Danmark – det tog dem 7 timer... og den ene (min far) havde sågar samlet to huset magen til før... jeg var ret imponeret over de kunne gøre det på én dag!

Vil lige tilføje at den sokkel der er til it hus også er muret – dog med sokkelsten, de er 35 cm nede i jorden...

154 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benny, 22. marts 2009 kl. 18.14

Lise D – hvorfor pokker poster du dine indlæg så mange gange? 1 gang er rigeligt.

Mvh. Benny

155 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 22. marts 2009 kl. 18.37

Søde Benny – det var ikke noget der er gjort bevidst! Og det er i øvrigt 1. gang det sker for mig, at jeg er kommet til at poste det mere end én gang... hvem ville gøre det bevidst?

beklager!

156 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 23. marts 2009 kl. 12.30

Tænkte på en ting vedrørende fastgørelse af et væg drivhus.

Hvordan fastgør man det til hus/væg? er der specielle beslag til så man er sikker på at huset har et bedre hold i væg/mur

mvh
Thomas

157 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 24. marts 2009 kl. 8.40

Hej Thomas og andre i tråden...

På mit vægdrivhus medfulgte der specielle monteringsbeslag...

Ved ikke lige med andre mærker – valgte Julian Carport juliana.com/00028/00045/00055/ – spørg mig ikke hvorfor den hedder det. Der er godtnok god plads, men ikke til bilen ;-)

Venlig hilsen
Henning

158 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 24. marts 2009 kl. 9.47

Hej Henning
tak for info, så dvs beslagene holder aluminiums stellet fast ind mod muren, eller er der også beslag til fastgørelse nedad, dvs ned i fundament under drivhus?

mvh
Thomas

159 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning, 24. marts 2009 kl. 10.59

Der fulgte bl.a vægbeslag med, og så punktstøbte jeg drivhuset mod jorden. Det er et forsikringsspørgsmål – hvis drivhuset ikke er nedstøbt så er der ingen dækning i tilfælde af stormskader.

Venlig hilsen
Henning

160 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 24. marts 2009 kl. 11.48

Det lyder spændende med punkt støbning ned i jorden. har du evt nogle billeder du kan fremvise af det?

Vil jo gerne gøre det rigtigt fra starten :-)
mvh
Thomas

161 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 1. april 2009 kl. 15.27

Hej Sørensen samt andre
har lige samlet mit drivhus, men kun med glas clips til at holde glaspladerne fast med.

Ville bare spørge til påføring af silicone. Har du gjort det på indvendig eller udvendig side af huset?

mvh
Thomas

162 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Sørensen, 1. april 2009 kl. 20.27

Hej Thomas. jeg påført silicone på udvendig side af aluprofilerne og lagt glaspladerne ned i siliconen og påsat låse listerne

163 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 2. april 2009 kl. 9.19

Hej Thomas,

vedr. punktstøbning, så kan du måske få inspiration (dog uden billeder) ved at kigge på indlæg 66, 72 og 76 i denne tråd.

Mvh
Niels

164 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 11. maj 2009 kl. 12.39

Hej alle
har indkøbt et skyggenet. er det bedst at montere indenfor eller uden på.

jeg har bundet mine planter op, men kan forestille mig lidt problemer ved at sætte det udenpå.

gode råd efterlyses :-)
mvh
Thomas

165 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Andersen, 11. maj 2009 kl. 12.47

Ja jeg vil egenlig også gerne vide hvordan de best monteres inden for?

Og om det er oki at de kon monteres i vest siden?

166 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. maj 2009 kl. 13.47

Det kommer an på, hvilken slags skyggenet, det er.

Står der ikke noget på pakken?

Jeg kan ikke lige huske, hvordan det er – noget med, at hvis det er lyst, skal det sættes på indersiden. Men lav en googlesøgning, så er der masser at finde.

167 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 11. maj 2009 kl. 14.34

Skyggenet bør monteres indenfor, ved udvendig placering kan storm og blæst gøre det grimme ved nettet. Man opnår samme skyggeeffekt uanset nettets farve, men et hvidt net har den væsentlige fordel, at det skyer varmen, hvorimod et mørkegrønt net tiltrækker varmen, og det er lidt uheldigt. Den grønne overflade på en plante bevirker, at temperaturen inde i planten er ca. 6 grader varmere end luften udenfor planten, og tilsvarende øger et mørkt skyggenet varmen uhensigtsmæssigt.

Så køb et hvid skyggenet og monter det indvendigt.

Mvh
Niels

168 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 12. maj 2009 kl. 10.39

Hej Niels
tak for tippet vedrørende skyggenet. Har heldigvis købt et hvidt. nu skal jeg bare finde de der clips til montage, så er jeg igang.

mvh
Thomas

169 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lou Lindgaard, 12. maj 2009 kl. 23.54

Min mening er at skyggenet og pasta og kalk kun tjener de der sælger det. Planter kan ikke få lys nok, men for meget varme, så luft ud. 30 års erhverserfaring.

Niels er du forhandler?

Lou

170 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. maj 2009 kl. 8.56

Drivhusfabrikanterne har brugt millioner på at beregne alu. profilerne der holder glaset, så de er så smalle som muligt og dermed lader så meget lys ind som muligt.

Planterne kan ikke få lys nok, hvis det bliver for varmt, åbn døre og vinduer midt på dagen.

Det er spild af penge at købe net/ kalk, jeg har aldrig brugt det, da de planter jeg har i drivhus er varme og lyskrævende planter såsom oliven, figen, appelsin, tomat + kaktus

Mvh. Svend Høst

171 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. maj 2009 kl. 9.15

Hej Svend -

Nu er vi jo ikke alle så heldige at kunne være hjemme midt på dagen, og jeg synes, at det er for til køligt at åbne det hele, når jeg kører hjemmefra om morgenen. Netop derfor fungerer mit skyggegardin rigtig fint til at holde temperaturen nede.

Jeg åbner to tagvinduer og sidevinduet en smule og trækker skyggegardinet for, når jeg kører på arbejde. Det er et professionelt alugardin, som ikke er monteret helt op i kip, men som starter lige under tagvinduerne, og det er kun monteret i den side af drivhuset, som har fuld sol hele eftermiddagen.

Så styrer mine automatiske åbnere de to sidste vinduer, og jeg kan se, at temperaturen holder sig på den rigtige side af 30 grader...

Jeg er også glad for skyggegardinet, når jeg skal foretage mig noget i drivhuset, og jeg har klippet det op i 5 baner á 1 meter, svarende til drivhusets glas – så kan jeg vælge, hvor meget jeg vil have skygget. Også behageligt, når jeg har gæster i drivhuset til en kølig drink...

Så alt i alt – jeg har en fin, fleksibel løsning, og jeg føler bestemt ikke, at mine penge er spildt.

172 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 13. maj 2009 kl. 9.55

Hej Anja
takker for dit indlæg. Da jeg er ude i noget montage af mit nyindkøbte skyggenet, så kan du måske sende mig nogle billeder af hvordan du har opsat dine baner af net. jeg har nemlig tænkt samme tanke.

mvh
Thomas

173 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 13. maj 2009 kl. 11.47

Jeg er da fuldstændig enig med Svend og Lou i, at planterne ikke kan få for meget lys. Men jeg vil nu også fastholde, at et hvidt skyggenet kan medvirke til at holde temperaturen nede.

Man kan også opleve, at der ligger bittesmå vanddråber/perler på bladene, og solens skarpe lys kan få disse til at virke som brændglas.

Men helt enig med hensyn til lys. Derfor giver glas også bedre betingelser for planternes fotosyntese end polycarbonat.

Mvh
Niels

174 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels, 13. maj 2009 kl. 11.54

Hej Thomas,

hvis det er Julianas skyggenet, du har købt, så kan du på www.juliana.com finde et glimrende foto, der viser, hvordan du monterer skyggenettet med Julianas geniale afstandsholdere.

Mvh
Niels

175 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. maj 2009 kl. 16.23

Facts er at tomater dyrket i et drivhus uden skyggenet/kalk er længere fremme end i et skygget hus.

Jeg har altid åbnet døren om morgenen før jeg tog på arbejde, når vejrudsigten sagde fuldsol.

En anden fordel ved et uskygget hus er at i selv skyet vejr bliver det varmt i drivhuset.

Selv på en varm sommerdag kommer vi ikke op på de temperaturer i et uskygget drivhus som tomatplanterne er vant til i "hjemlandet"(Sydamerika)

Mvh. Svend Høst

176 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. maj 2009 kl. 17.41

Hej Thomas -

har du en mailadresse, som jeg kan sende et par billeder til?

mvh
Anja

177 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 14. maj 2009 kl. 9.35

Hej Anja
ja, tmrasmussen@hotmail.com
mvh
Thomas

178 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Andersen, 14. maj 2009 kl. 10.09

Hej Anja

De billeder vil jeg da også gerne se, da vi skal til det samme.

lone47@postkasse.org

Mvh Thomas

179 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. maj 2009 kl. 12.26

Ok – jeg sender til jer begge senere i dag, når jeg kommer hjem...

mvh
Anja

180 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Andersen, 14. maj 2009 kl. 14.09

Hejsa

Takker for billederne og brevet. :)
Jeg har købt de samme skyggegardiner. Og sjovt nok ser de ud til på deres billeder og dine, at være blåstripet, men det er de ikke. Det må være en efekt i stoffet der gør det.

Har du sat dem op med de medfølgende kroge. Hvis ja! er det så muligt at trække gardinet for/fra som man lyster?

Mvh Thomas

181 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. maj 2009 kl. 14.14

Ja, jeg har brugt krogene, og de kan sagtens trækkes for og fra efter behov. Dog skal jeg have fundet på en eller anden dims, der kan forhindre dem i at glide på nylonlinen, så de bliver hvor de er.

Og så skal jeg "lige" have dem ned igen og sat nylonlinen lidt anderledes, så de ikke hænger lavere på midten. De er nemlig lige lange – det kan bare ikke ses nu.

Jeg brugte et godt stykke tid på at klippe og måle for at være sikker på, at det var godt nok...

mvh
Anja

182 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Andersen, 14. maj 2009 kl. 14.17

Kanon.

Men du skulle vist ikke have brugt så mange penge på drivhuset, og i stedet for brugt 3000 på en græsslåmaskine (Hehe)

183 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. maj 2009 kl. 15.27

Jeg har en – men alt har stået i drivhusets tegn, siden det blev sat op...

Du skulle bare se resten af haven!

184 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 30. august 2009 kl. 19.34

Så fandt jeg lige denne side og læste hele den lange tråd. Pyha. Den var lang, men utrolig belærende og interessant og så kunne jeg se, at det er noget tid siden, at nogen har skrevet herinde. Har alle bare holdt sommerfri, eller er siden gået lidt i bero?

Jeg er jo en af de irriterende nybegyndere, som godt ville have lidt hjælp fra Jer fantastisk rare mennesker, som er så gode til at svare folk herinde...

Jeg har i den nyeste XL Byg, set et Juliana drivhus Solargrow på 6,0 og selvom jeg egentlig helst ville have haft et lidt større, så synes jeg umiddelbart, at dette tilbud lyder så godt, så man næsten ikke kan andet end at få lyst til at investere i det? Jeg ville også helst have haft polycarbonat plader og ikke 3 mm glas som i det her, så alt i alt kan man jo sige, at det nok ikke lige var ønske drivhuset, men...

Det er sat 2000 kr. ned (skriver de i hvert fald) og koster 2.395 kr.

Ville det være dumt at investere i dette og så måske senere (hvis man havde lyst) investere i et større? Vi har ingen pladsproblemer, da vi har en rimelig stor grund.

Huset skal overvejende bruges til at dyrke stiklinger og frø i og nogle enkelte tomat- og agurkplanter og så havde jeg forestillet mig overvintring af diverse planter. Jeg gør lidt i palmer og andre eksotiske planter.

Nogen fortalte mig, at det faktisk var bedre at have overvintring i garagen eller et andet køligt rum, da drivhuset kan blive for koldt i vinterperioden, hvis man ikke har en eller anden form for opvarmning.

Nogle af palmerne må ikke komme under – 5 grader og andre kan slet ikke tåle – grader. Det med palmerne og de eksotiske planter er en nyopstartet ting og noget jeg er sikker på, vil tage en del af min tid fremover, da jeg synes det er meget spændende. Jeg køber dem som små frø og så er det lidt ligesom, at spille i lotto. Enten er man heldig eller også er man ikke.

Ville blive meget glad, hvis nogen ville give lidt råd omkring drivhuset i XL og generelt er andre tips/ideer yderst velkomne.

185 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 30. august 2009 kl. 19.38

Jeg glemte lige at oplyse om, at det er inklusive fundamnet og drivhuset har en enkelt skydedør, samt et enkelt vindue

186 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. august 2009 kl. 21.33

Hej Marianne -

jeg kan nok ikke svare på det hele – men har da et par ting alligevel...

Hvis du skal bruge et drivhus til overvintring, skal det isoleres med f.eks. boblefolie indvendigt, og du kommer til at sætte en form for varme og måske også ekstra lys op, hvis du skal give dine planter gode forhold.

Jeg var inde på Julianas hjemmeside og kan ikke se, at de har en model, der hedder Solargrow, så måske skulle du lige prøve at ringe til dem og høre, om det også er et af deres drivhuse?

Et drivhus på 6 m2 er ikke ret stort, og med et par tomat- og agurkplanter begynder det hurtigt at knibe med pladsen til at lave frø og stiklinger, men måske er det i virkeligheden en god idé at starte med det og se, hvor meget du går amok?

Selv om du en dag køber et større, kan det lille jo stadig bruges, og det er jo en ret god pris for et drivhus, synes jeg!

Mvh
Anja

187 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Weber, 31. august 2009 kl. 10.25

Hej Marianne,

jeg synes, du skal følge din oprindelige tanke og købe et drivhus, der er større f.eks. 9,9 eller 11,5 m2. Det koster kun lidt mere og arbejdet med at samle det osv. er også kun lidt større. Til gengæld får det væsentlig mere plads.

Og plads kan du ikke få for meget af. De lidt større drivhuse fås også ofte med dobbelte skydedøre og 4 ventilationsvinduer, og hvis du vælger en model som Uranus eller Diana fra Vitavia, så får du også en dejlig stor sidehøjde, så du kan gå oprejst næsten helt ud til siden.

Disse modeller kan du se på www.vitavia.dk

Uanset størrelse bør huset støbes fast (punktstøbes), så det er forsikringsdækket i tilfælde af stormskade. Også dette arbejde er stort set det samme ved et stort som ved et lille drivhus.

Mvh
Niels

Som Anja skriver, så skal huset isoleres med boblefolie og der skal en varmekilde til, hvis du skal bruge huset til overvintring af planter.

188 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Weber, 31. august 2009 kl. 10.26

Hej Marianne,

jeg synes, du skal følge din oprindelige tanke og købe et drivhus, der er større f.eks. 9,9 eller 11,5 m2. Det koster kun lidt mere og arbejdet med at samle det osv. er også kun lidt større. Til gengæld får det væsentlig mere plads.

Og plads kan du ikke få for meget af. De lidt større drivhuse fås også ofte med dobbelte skydedøre og 4 ventilationsvinduer, og hvis du vælger en model som Uranus eller Diana fra Vitavia, så får du også en dejlig stor sidehøjde, så du kan gå oprejst næsten helt ud til siden.

Disse modeller kan du se på www.vitavia.dk

Uanset størrelse bør huset støbes fast (punktstøbes), så det er forsikringsdækket i tilfælde af stormskade. Også dette arbejde er stort set det samme ved et stort som ved et lille drivhus.

Mvh
Niels

Som Anja skriver, så skal huset isoleres med boblefolie og der skal en varmekilde til, hvis du skal bruge huset til overvintring af planter.

189 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 2. september 2009 kl. 17.27

Tak for svarene Anja og Niels.

Som Anja skrev, så kan man selvfølgelig godt købe det til den billige pris og senere købe et større, da man jo altid kan bruge det til noget fornuftigt, hvilket jeg også havde planer om fra begyndelsen, men...

Jeg fik lige en mulighed for, at se et drivhus på 9,9 m2
i funktion og da jeg så størrelsen, kunne jeg godt se, at det nok ikke skulle være mindre end dette. Så selvom jeg brænder for at blive drivhusejer hurtigst muligt, så tror jeg nok jeg lige studerer nogle flere sider på Nettet omkring drivhuse og størrelser. Jeg sværmer stadigvæk mest for polycarbonat, selvom jeg godt kan se, at det fordyrer indkøbet af drivhus betydeligt meget. Men alt det med at kalke glasvinduer eller sætte skyggenet op, lyder ikke umiddelbart som noget der behager mig. Jeg har læst her i denne lange tråd, at det er 6 mm polycarbonat man skal have, hvis man skal kunne se rimelig klart gennem drivhuset, men det er jo desværre også det, som fordyrer det temmelig voldsomt. Og Niels... Din fantastisk gode beskrivelse omkring fæstning af sokkel... Den er fint uddybende.

Tak for alle de gode spørgsmål og i særdeleshed svar, som er kommet her på tråden

190 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 2. september 2009 kl. 18.20

Hej Marianne -

jeg tror nu ikke, at 6 mm polycarbonat er til at se igennem...

Her har jeg endnu ikke set andre slags end den 16 mm med brede kanaler, som jeg har.

mvh
Anja

191 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Weber, 3. september 2009 kl. 8.17

Hej Marianne,

du kan kun skimte igennem 6 mm polycarbonat. Som Anja skriver, skal du have meget brede kanaler for at kunne se tydeligt igennem, og dette fås kun til meget, meget dyre drivhuse, der kan tage en tykkelse på 16 mm.

Mvh
Niels

192 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. september 2009 kl. 9.09

Hej Niels -

det er sådan nogle plader, jeg har i taget – og du har ret, mit drivhus var lidt dyrt, men det var en gammel drøm, som jeg fik mulighed for at indfri...

Jeg har termoglas i siderne, og det er en kanon kombination. Jeg tror også, at flere af de mindre drivhuse kan fås med glas i siderne og 6 mm polycarbonat i taget, som i hvert fald vil reducere skyggebehovet en del.

Ellers kan man jo plante en vin, som kan ledes ind uder taget og give skygge om sommeren. Det havde jeg i mit gamle drivhus, og det har jeg aldrig skygget på andre måder.

mvh
Anja

193 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 3. september 2009 kl. 11.22

Hej Anja og Niels.

Man bliver da også klogere og klogere herinde.

Nu blev jeg så også lidt mere trist til mode, for når man skal op i sådan en størrelse med kanaler, så kan jeg godt se, at hvis ikke jeg syntes det var smådyrt før, så blev det da helt vildt dyrt nu, hvis drømmen om polycarbonat skulle opfyldes.

Hmmm. Måske skulle jeg slå over til glas alligevel så og nøjes med polycarbonat i taget.

Vi har ingen mindre børn, så det er såmænd ikke fordi jeg er nervøs for, at nogen eller noget skulle komme til at smadre glasset. Den eneste er nok mig selv, da jeg kan være lidt kluntet anlagt...

194 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. september 2009 kl. 11.33

Hej Marianne -

du skal ikke blive trist...

Jeg har haft et glasdrivhus på 8 m2 i 20 år uden problemer med glasset (bortset fra orkanen i 1999, der snuppede et par glas). Jeg har aldrig haft skyggegardiner eller kalket – min vinplantede sørgede fint for skyggen, og druerne var gode!

Så hvis jeg var dig, ville jeg straks kaste mig over noget på omkring de 10 m2 – der er plads til masser af planter, og hvis du får det sat op her i efteråret, er du klar, når den nye sæson starter til næste år...

Bare en advarsel: Det er stærkt vanedannende at have et drivhus, og man bruger rigtig meget tid derude!

Hvis du følger lidt med i de forskellige reklamer, kan du helt sikkert også finde et godt tilbud inden længe – der er højsæson for billige drivhuse!

Prøv evt. at se på willabgarden.dk/ – de kører også en tilbudsrunde lige nu.

mvh
Anja

195 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne K., 3. september 2009 kl. 20.02

Hej Anja.

Tusind tak for al din respons herinde. Det er jeg rigtig glad for.

Jeg har skam allerede et katalog fra willabgarden, så det vil jeg lige studere lidt nærmere. Jeg har også bestilt kataloger fra Juliana og andre steder, så man har lidt læsestof at hygge sig med, når nu aftenerne, bliver lidt køligere.

Jeg ved, at jeg vil blive lige så glad for mit drivhus, som du er for dit, når jeg engang får et. Med hensyn til advarslen, så er det en advarsel jeg forstår til fulde og som ikke kan afskrække mig. :-D

mvh. Marianne

196 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Rasmussen, 6. april 2010 kl. 10.32

Hej Alle

jeg leder efter et vægdrivhus med en bredde på 1,85m da det er hvad der er plads til. Har kigget rundt på nettet, men stort set alle drivhuse er 1,93 eller 1,94. Jeg mener selv at ca 1,30 meter i bredde er for lidt. Hjælp gerne med links eller gode fifs til en løsning.
mvh
Thomas
ps højden 1,85 er fin

197 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. april 2010 kl. 19.17

Hej Thomas -

du behøver ikke lægge det samme indlæg ind 3 forskellige steder her - det skal nok blive besvaret, hvis der er nogen, der ved noget om det.....

mvh
Anja

198 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maiken Jensen, 12. april 2010 kl. 14.31

Hvad blev konklusionen på spørgsmålet?

Tråden er fyldt med forklaringer... - men ingen konklusion....
Jeg står selv og skal anskaffe et drivhus. Jeg har "fodboldspillende" børn... -men vil selvfølgelig også gerne have fuldt udnytte af solens stråler.... vigtigst er dog, at der ikke er reperationsarbejde pga. bolde og/eller storm -så hvad er bedst? - eller handler det om valg af producent?

199 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Weber, 12. april 2010 kl. 14.39

Hej Maiken,

du kan ikke få en entydig konklusion, for svaret afhænger af om du bedst kan lide pest eller kolera - eller moderen eller datteren osv.

Hvis det vigtigste er at kunne spille bold uden glasskår, så vælg poly. Hvis det vigtigste er, at dine planter i årevis skal kunne få lys nok til at fotosyntesen kan finde sted, og du ikke gider bekoste udskiftning af polypladerne, når de er blevet matte, så vælg glas.

Mvh
Niels

200 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. april 2010 kl. 14.40

Hej Maiken -

man kan jo ikke drage en konklusion, fordi vores behov er så forskellige...

Men her kan du læse lidt om de forskellige muligheder - f.eks. er den med de brede kanaler ret flot og meget holdbar:

willabgarden.dk/vaxthus.asp?AvdID=145

De koster selvfølgelig noget mere end bare modellen med sikkerhedsglas, men du må jo afveje fordele og ulemper og finde ud af, hvad du helst vil.

Og det er ikke fordi jeg specielt vil reklamere for Willab - jeg har bare ikke set de brede kanaler andre steder endnu!

Jeg har et Euro-Serre drivhus med disse plader i taget, og de er faktisk ret fine mht. lysgennemgang.

mvh
Anja

201 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Hyldahl, 16. april 2010 kl. 16.11

Hej Marianne.

Du kan pt. købe et Uranus på 11,5m2 hos Davidsen, jeg har selv et og er enorm glad for det, idet det har en siddehøjde på 151, min bedre halvdel har selv lavet sokkelen til det, hvilket har givet 20 cm mere. mener det koster knap 6.500 nu, ellers kig på Pricerunner hvor det er billigst. Held og Lykke

vh
Birthe

202 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel Borg, 21. oktober 2014 kl. 11.57

Hej

Jeg ved godt at det her er en liiidt gammel tråd, men håber der er nogen der kan svare mig.

jem og fix har et mythos drivhus med dobbeltkanal poly 4mm på tilbud i den her uge, er der nogen der kender kvaliteten?

Er det realistisk at have 3-4 tomatplanter 2 agurkeplanter og omkring 10 chiliplanter stående i sådan et drivhus?

Tænker lidt at tomatplanter og agurker skal stå i kapilærkasser.

Er det muligt at undgå et 4mm drivhus larmer? Hvis den får nok med silikone?

med venlig hilsen
Daniel

203 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. oktober 2014 kl. 17.20

Hej Daniel

Hvor stort er drivhuset? Ellers er det jo lidt svært at regne ud, hvad der kan være i det :)

I øvrigt - hvis du har mulighed for det, så dyrk dine tomater direkte i jorden. De smager meget bedre på den måde og er ikke så modtagelige for griffelråd.

Hvorfor skulle det larme?

mvh
Anja

204 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel Borg, 22. oktober 2014 kl. 8.08

Hej Anja,

nåeh ja god pointen, drivhuset er 2.48 * 1.85 og højden er 2.09

Jeg har bare hørt folk snakke om at poly har det med at stå og klapre?

mhv
Daniel

205 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. oktober 2014 kl. 19.00

Tomat og agurk kan plantes med 50-60 cm mellem planterne, og jeg har god erfaring med at sætte 2-3 chiliplanter sammen i 20 l potter.

På den måde kan du regne ud, at det måske lige kan lade sig gøre, hvis du sørger for at lufte godt ud fra juni og resten af sæsonen - og husker at nippe og beskære, for ellers kan du pludselig ikke komme derind :)

Når du planlægger chilierne, kan du plante planter med forskellig vækstform sammen, så du får frugt i flere niveauer - så fylder de totalt set ikke så meget som planter i hver deres potte.

Giver det mening?

Jeg tror mest, at det er enkeltlags polyhuse, der klaprer - men har ikke personlig erfaring med det. Måske andre her?

206 af 207 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. juni 2021 kl. 12.33

Slettet af administrator 25. juni 2021 kl. 21.18.

207 af 207 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 25. juni 2021 kl. 15.28

indlæg 206 er rapporteret

Nyt svar til emnet »Plast eller glas«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Plast eller glas

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider