Forum

Hvad er holdbarheden på div. gødninger?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2020 kl. 18.41

I år havde jeg besluttet mig at nu skulle der igen bruges organisk gødning i kapillærer kasserne, men resultatet af mine anstrengelser var noget tilbage at ønske, hvilket undrer mig. Tomaterne er blevet lange og tynde i nogle af kasserne, imens agurkerne, der ligeledes er gule i bladene er vokset ca 15 cm i de sidste 3 uger, de har stået i drivhuset. Jeg må indrømme at jeg har altid troede at gødning kunne holde ubegrænset og har derfor et store lager liggende og som jeg i sin tid købte pga den gode mængderabat jeg fik.

Men nu viser det sig at organisk flydende gødning kun holder ca 5 år, mens tørrede hønse/lupin gødning holder lidt længere hvis det opbevares tørt og køligt..
Jeg googlede spørgsmålet på engelsk og fandt endelig svar her www.ageold.com/is-your-fertilizer-still-good/. Så man skal som jeg ikke gemme det i længere tid eller købe stort ind i den tro at det holder evigt. For så bliver det alt for dyrt i længden.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. juni 2020 kl. 23.54

På Facebook kan man læse denne erfaring med lupingødning :

Hihi - lupingødning bliver de rene levende poser ad åre. Når du åbner dem, flyver der ting og sager ud, og der ligger larver og roder rundt. Og puha, for en ulykke, hvor det stank af salmiak. Og mine poser var ikke mere en 2 år gamle. Jeg blandede det i kompostbunken udenfor.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. juni 2020 kl. 8.40

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. juni 2020 kl. 21.12

Jeg kan stadig ikke forstå hvorfor at virkningen hel forsvinder i det organiske gødning, da det jo også består at salte. Jeg kan forstå at det kan rådne, men ikke at det mister sin værdi.

Saltene bør da blive tilbage...

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. juni 2020 kl. 21.42

Hvis du feks har nitrat i en organisk gødningsopløsning vil nitrat under anaerobe forhold af bakterier kunne blive omdannet til frit kvælstof som er en gas og derfor kan forlade beholderen. Det benyttes i rensningsanlæg og vådområder til kvælstoffjernelse - denitrifikation

Vil mene pH er central i holdbarheden af en organisk gødning.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. juni 2020 kl. 21.52

Ok det giver mening. Jeg sad og tænkte på at hvis det skulle forsvinde at så skulle det ud af flasken på en eller anden måde. Så det passer godt med at de ikke er meget værd nu hvor jeg har haft det stående over 15 år og uden for hvor det både har fået frost og sol med tiden.

Så det ryger i komposten.

Havde bare troet at det var salte...

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. juni 2020 kl. 22.33

mineralerne er der stadig Kaium, fosfor magnesium osv

Nyt svar til emnet »Hvad er holdbarheden på div. gødninger?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvad er holdbarheden på div. gødninger?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider