Forum

Planter vokser ikke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian L., 26. juni 2020 kl. 22.56

Jeg har haft drivhus i over ti år, fuld polycarbonat, 4 vinduer der åbner automatisk, alt i kapillærkasser. De eneste problemer jeg har haft i alle de år er spindemider. Melonplanterne plejer jeg at købe, men agurk, tomat, peber og chili spirer jeg altid selv. Ingen spindemider endnu, men mange af planterne trives slet ikke. Har 4 agurkeplanter, 2 forskellige, de vokser meget langsomt, bladene er meget mindre end normalt og de får brune pletter og visner. De tre melonplanter har jeg købt, tre forskellige, de vokser en smule bedre men bladene er små og noget gule i det. Peber vokset fint, pånær dem i to kapilærkasser med både peber og chili, planterne er meget små, står helt stille, men bladene ser ellers helt fine ud. Men alle mine tomatplanter vokser til gengæld som de skal, og alle blade ser fine ud. Har I ideer til hvad der kan være galt? Kan det være dårlig jord i plantesækkene??

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. juni 2020 kl. 23.46

Jeg har ikke det præcise svar til dig, men jeg kunne godt forestille mig at en kombination af de billige plantesække, hvor man har erstattet meget af spagnummen med kompost Jeg tror ikke at det er for miljøet skyld, at man har erstattet det med komposten, men for at gøre dem billigere at producere. Og så en organisk gødning, der måske ikke virker efter hensigten pga holdbarheden. Kunne give dig disse problemer. Jeg tror ikke at det er pga af dit drivhus er af polycabonat...

Nogle organiske gødninger tåler eftersigende ikke frost og holder Max 5 år. Hvis man har en organisk gødning stående i drivhuset, hvor den får sol, frost og varme, vil den med tiden ældes. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du bruger, men nævner det alligevel..

Jeg har selv haft samme problemer, hvor mine planter ikke er vokset noget særligt. Jeg har så valgt at bruge kunst gødning resten af året, da jeg ikke turde binde an på en ny organisk gødning. Så økologisk bliver det bestemt ikke.

Jeg kan ikke udelukke at der også kan være andre faktor, der spiller ind, men jeg kan godt tillade mig at påstår at dyrkning i kapilærkasse kan drille og er ikke så sikkert som at dyrke i jord, bl.a pga af rødderne i en kapilærkasse ikke kan udvikle sig tilstrækkeligt.

Vedr meloner så ved jeg at de også kan drille og kræve meget varme. Peberfrugter har jeg også fået blandet resultater med. Men mine agurker har fået fart efter at de fik kunstgødning...

Nyt svar til emnet »Planter vokser ikke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Planter vokser ikke

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider