Forum

Hvad slår mine tomater ihjel?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jonas Jensen, 8. juli 2020 kl. 23.03

Nu er det sket flere år i træk at mine tomatplanter starter fantastisk indtil lige før tomaterne bliver modne og derefter kommer til at se sådan her ud og dør langsomt.

Hvad skyldes det og hvordan undgår jeg det.

Jeg har et lille drivhus med 10 planter og en vin. Drivhuset er med kanalplader og planterne står på kapilærvanding. Jeg bruger gødning i vandet.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. juli 2020 kl. 23.25

Det kunne tyde på manglende udluftning.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2020 kl. 23.27

Jeg fristes til at spørge dig om du bruger organiske gødninger, som du har haft stående i nogle år.
Det lyder måske mærkeligt, men jeg har selv haft samme problemer i 2 år og opdaget at forklaringen kunne være af den organiske gødning kan blive for gammel. Den holder Max 5 år ifølge en amerikansk hjemmeside, hvor jeg fandt oplysningerne. Jeg syntes at det ligner kvælstof mangel.

Jeg har et familie medlem, som bruger kunstgødning i sine kapilærkasser og som får de flotteste agurker og masser af tomater, så det kan sagtens lade sig gøre at få et flot udbytte ogselv om mange ikke er enig med mig herinde :-).

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2020 kl. 23.29

Rettelse : ikke kvælstof mangel, men mere gødnings mangel generelt

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Jensen, 8. juli 2020 kl. 23.42

Jeg tror ikke det er for lidt udluftning for jeg har indstillet de automatiske åbnere til at åbne så tidligt som muligt og jeg har haft sjælen til at stå åben siden foråret.

Jeg bruger almindelig kunstgødning som jeg opløser i vandet. Jeg har tidligere brugt organisk gødning med samme resultat.

Jeg vil prøve at øge gødningen og se om det hjælper.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Jensen, 8. juli 2020 kl. 23.42

Jeg tror ikke det er for lidt udluftning for jeg har indstillet de automatiske åbnere til at åbne så tidligt som muligt og jeg har haft sjælen til at stå åben siden foråret.

Jeg bruger almindelig kunstgødning som jeg opløser i vandet. Jeg har tidligere brugt organisk gødning med samme resultat.

Jeg vil prøve at øge gødningen og se om det hjælper.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2020 kl. 23.55

Ud fra dit billede syntes jeg at kunne se nogle af disse symptomer og næringsmangel ses typisk som
Blege grønne blade.* Marmorerede/spættede blade (lys grønne blege pletter), evt. træder bladnerverne tydeligt frem.
Gule pletter på bladene, uden at der er tegn på svampe infektion. Manglende plantevækst

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. juli 2020 kl. 10.33

Hvis der ikke er andre der vil sige det så gør jeg ,,, plant dem direkte i jorden , så skal du bare se hvad der sker , flotte kraftige planter med frugter der smager.......

Nyt svar til emnet »Hvad slår mine tomater ihjel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvad slår mine tomater ihjel?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider