Forum

Drivhus anbefalinger

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Søndergaard, 14. juli 2020 kl. 2.40

Kære alle
Tak for et dejligt hjælpsomt forum.
Jeg bor i et nyudstykket villakvarter på landet,- med marker i baghaven og ingen træer eller andet der giver nogen form for læ i haven overhovedet. Jeg vil så gerne have et drivhus og søger gode råd til modeller som klarer vejret uanset hvor meget det stormer her i lille DK :)
Jeg sidder i kørestol, så jeg leder efter en model med en bred dør (Min. 90 cm)
Jeg er lidt forelsket i Juliana Premium, mest fordi det samtidig er lavt i indgangspartiet, så jeg ikke skal ændre indgangshøjden med ramper/beton og så elsker jeg looket på deres drivhuse.
Jeg har også kigget på Solid 12.5m2 modellen på Hobbydrivhuse, da den også har bred dør og virker solid.
Jeg er stadig ikke sikker på om Polycarbonat eller hærdet glas er mest vejrbestandigt og hvad der ville holde bedst når det skal stå åbent et sted med hårde vindstød.
Uanset hvilken model det bliver, så bliver fundamentet naturligvis støbt korrekt ned osv.

Har i nogle erfaringer med drivhuse på åbne pladser? Hvilke modeller og glas/poly?

Mit budget er omkring 20.000 kr. Håber ikke det er urealistisk at finde et begynder drivhus på omkring 12-13 kvm til den pris.

Venligst
Annette

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. juli 2020 kl. 6.24

Nu har jeg ikke så frygtelig meget forstand på drivhuse, men som jeg forstår det, er det også mere et glashus, du vil have, hvor du kan sidde i læ?

Udover at gå i gang med at plante diverse læhegn (de fås i mange udgaver, der blomstrer/bærer frugt), så skal du også være opmærksom på om drivhuset skal stormsikres. Det er ikke så sjovt, hvis glasset blæser ud i tusinde stykker (polycarbonat vil vel kun blæse ad Pommeren til)- eller at det bare krøller sammen i stellet.

Efter orkanen i -99 var der mange krøllede drivhuse på mine kanter. Mit slap, men der røg et par ruder. Mit var i læ.

Mvh
Tine- stormsikring kan være mange ting- fra noget, der skruet ned i jorden- til reb over, der er hæftet med jordpløkke.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. juli 2020 kl. 8.49

Hej Anette Søndergaard

Jeg er klar over, at dette ikke er et svar på det, som du spørger om. Men jeg synes det er vigtigt, at du har med i dine overvejelser om du inden placering af drivhuset kan ændre læ forholdene i din have på afgørende vis.
Selvfølgelig skal der tages hensyn til en haveplan og til eventuelle krav om skelbeplantning og hæk- eller hegnstyper. Men inde på din egen grund må du etablere de læhegn du vil, bare afstandsreglerne er overholdt.

Med udgangspunkt i din have's vilkår (altså uden læ overhovedet) vil jeg foreslå, at du overvejer, om du kan udvide dit projektbudget og sætte et beløb af til at skabe læ.
Hvis din grundstørrelse og haveplan giver mulighed for at plante færdighæk (incl siveslanger til de første 3 - 4 vækstsæsoner) kan du med ét slag opnå læ. Færdighæk forhandles i flere højder fra 125 cm til 220 cm.
Det er veldokumenteret, at lævirkning fra en nogenlunde tæt hæk er størst ca 7 - 12 meter fra hækken.
Færdighæk kunne fx være avnbøg, der er hårdfør og som har den fordel, at der ikke skal fejes (ret mange) visne blade om foråret - visne blade af avnbøg formuldes let (i modsætning til almindelig bøg, hvis blade har lang komposteringstid).

Optimalt kan der plantes lægivende hæk på tværs af vindretningen plus en indre hæk i hesteskoform/ bue udenom drivhuset. Afstanden mellem den tværgående hæk og den hestesko- eller bueformede bør være 5 - 6 meter & afstanden mellem den hestesko- eller bueformede hæk og drivhuset også 5 - 6 meter (af hensyn til lysindfaldet og den ønskede læ-effekt).

Læs evt mere om lævirkning af hegn og hække her:
elevweb.ucholstebro.dk "Læhegn og beplantninger i landskabet" fra 02.08.2018 - det helt relevante for overvejelser om at etablere læ finder du på side 4.

Venlig hilsen
Lone

PS - jeg MÅ give videre, at der er et fantastisk og storslået eksempel på visuel og praktisk udnyttelse af hække i C. Th Sørensens haveanlæg "De geometriske haver" i Herning.
Anlægget er nabo til HEART i Herning og anlagt i 1982.
Der er gratis adgang i haverne året rundt (og gratis rundvisninger, hvis man kan samle 8 personer og aftale tid forud).

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Søndergaard, 14. juli 2020 kl. 12.31

Tine Andersen: Nej, det er ikke et sted til at sidde, for at sidde jeg søger. Det er et sted hvor jeg kan gro tomater, agurker mm.
Det bliver stormsikret. Jeg troede faktisk, at det var derfor man støbte fundamentet ned,- altså at det var stormsikring.

Lone Brems: Jeg har overvejet alle muligheder og pga. min kørestol er der kun et sted i haven, hvor et drivhus kan stå, hvis jeg skal have nogen som helst glæde af det. Og der kan desværre ikke rigtig plantes hæk eller andet som effektivt ville kunne skabe læ, da stedet hvor drivhuset skal stå, er højere end grundplan i selve skellet. Det er desuden også ret tæt på skæl (der er en niveau forskel dog). Desværre et skel hvor naboen har plantet en ret sølle 30-40 cm ligusterhæk som står i ukrudt og som han ikke passer, da han ikke beboer den tomme grund der er min nabo grund. Iflg. lokalplanen for området må jeg hverken planere, eller plante andet end bøg eller hæk i skellet som skal være naturhegn.
Jeg har sågar overvejet en form for poly hegn med støbte stolper om drivhuset, men kan simpelthen ikke finde en løsning som giver mening. Derfor tænkte jeg, at vælge drivhuset ud fra hvilket som klarer storm bedst.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Søndergaard, 14. juli 2020 kl. 16.26

Det skal gerne stå der hvor pallen pt. står op af husmuren

Nyt svar til emnet »Drivhus anbefalinger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Drivhus anbefalinger

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider