Forum

Tomater med skader

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle Sørensen, 7. august 2020 kl. 12.17

Hej - det er mit 2. år med drivhus og i år står mine tomater SÅ flot og har allerede givet mig masser af tomater - der er dog en plante der giver nogle underlige tomater - nogle af dem ser ud som på billedet andre har udtørrede fuger ved blomsten. De står i pantesække på kapillærkasser.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. august 2020 kl. 23.07

Hej Helle.

Jeg har spurgt på Facebook og håber at finde et svar til dig. Jeg mener at man kalder dem kork tomater, men der dukker ikke noget op, så det er sikkert bare noget vrøvl.
Hellere ikke i mine bøger om tomater findes der et svar.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. august 2020 kl. 11.12

Hej Helle.

Jeg har fået stor hjælp af Søren Holt, der har fundet frem til at fænomenet hedder Russeting og er kendetegnet ved flere mikrosprækker i tomathuden, som ofte er koncentriske; også kaldet neglebånd krakning. Denne forstyrrelse er forårsaget af udsving i jordtemperatur og jordfugtighed.

Dette er en fysiologisk forstyrrelse - et problem forårsaget af vækstbetingelserne snarere end af et skadedyr eller sygdomsmiddel. Upassende niveauer af vand (tørke, udsving i vanding / regn, oversvømmelse), lys, temperatur (stop og begynd at vokse) og næringsstoffer kan alle forårsage en række fysiologiske lidelser i tomater.

Frugterne er især sårbare, da de er ved de voksende spidser og er nødt til at konkurrere med de nye skud om vand og næringsstoffer.

Kutikula, det meget udvendige, gennemsigtige lag af den frugtagtige hud kan blive mindre elastisk. Efterhånden som frugten vokser, mister cellerne i den frugtbare hud deres elasticitet, og små revner begynder at vises.

For høje temperaturændringer i løbet af dagen og natten får frugtens hud til at reagere på luften omkring den. Vandkondens i frugtens hud kan ekspandere og trække sig sammen og forårsage revner.

Disse forslag kan muligvis afhjælpe tomat russeting:

Anvend passende mulch i varmt vejr for at holde jorden kølig og mindske fordampningen.

Kilde : papasgardens.com/2015/08/24/russeting-whats-that/
Stor tak til Søren Holt

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Sørensen, 8. august 2020 kl. 13.03

Hej Søren D.
Tusind tak for dit svar og din ihærdighed for at finde svar (også jeg takker Søren Holt). Det er rart at vide, hvad pokker der er skyld i, at de sådan ud. Det giver rigtig god mening, dét du skriver. Det er sådan jeg fornemmede dem, at de var mindre elastiske udenpå - "fortykkede" på en måde. Indvendigt er de ikke kernefyldte som de andre men har li'som "hårde stokke". Spændende. Jeg elsker mit drivhus. I øvrigt er tomaten en Elin. Tak for hjælpen, mhv. Helle

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. august 2020 kl. 23.34

Der var en som mente at det måske kunne være en fejlagtig krydsning imellem tomat og tomatillo, og spurgte om der var taget frø fra egen avl, men det kan vi godt udelukke ikke er tilfældet.

Nyt svar til emnet »Tomater med skader«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomater med skader

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider