Forum

Juliana Vanlet vandingsanlæg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Lund Jørgensen, 29. august 2020 kl. 8.48

Så er min første sæson ved at rinde ud med mit nye drivhus. Jeg har virkelig haft god udbytte af både tomater,agurker og masser af krydderurter. Med hensyn til vanding har jeg monteret et "Vanlet" fra Juliana, dette i forbindelse med et automatisk vandur har virket perfekt.....meeeeen så opstår der alligevel problemer med 10-14 dages mellemrum hvor systemet ikke tømmer cisterne og vandet løber over der?? Det viser sig ved nærmere undersøgelse at beholderen indvendig er belagt med noget fedtet og klistret stads. Jeg spuler det hele rent, og så kører det igen (et stykke tid). Mit spørgsmål er så om det drejer sig om bakterier, og om det kan forebygges????

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 29. august 2020 kl. 16.49

Det lyder som om du fåe en biofilm i beholderen.
Jeg bruger selv XXX-flydende gødning i gødningsbeholderen. Det holder den tilstrækkelig ren og kalkfri, så den kører hele sæsonen.
Jeg tager roligt på ferie og lader vanderen passe drivhuset.

XXX det er fordi vi har fået sådan en halvhysterisk censur, så vi må jo ikke gi' hinanden tips om hvad der virker. Så tror de straks, at foreningen er gået glip af en kæmpe reklameordre.
Men den deler navn med postnr. 9600.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Lund Jørgensen, 29. august 2020 kl. 21.35

Tak for svaret Gert , tænkte nok at det var der skoen trykkede , kunne blot ikke lige gennemskue løsningen , tror også du har skubbet mig i den rigtige retning , jeg forsker lidt videre i nævnte område.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 7. september 2020 kl. 15.07

Gert, måske skulle du deltage i generalforsamlingen d. 19 sept. Her vil forslag til ændring af den 'halvhysteriske censur' kunne stilles.
Vi har jo demokrati her i foreningen.! :)

Jeg synes nu, at det er rigtigt rart, at vi har en dygtig moderator.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. september 2020 kl. 19.34

@Hans
I rigtig mange år har jeg brugt Vandlet i drivhus og til potter og har aldrig haft problemet du beskriver.
Tænker på om dit hænger i sol?
I så fald opstår der utvivlsomt ting og sager i det opvarmede vand i den sorte beholder ;)

Selv anvender jeg en flydende økologisk gødning uden nogen form for tilsætningsstoffer ( jeg sier den dog i en nylonstrømpe inden det hældes på anlægget ).

Én cyklus skal tømme al vandet i beholderen af.
Men det ved du vel. Det står i vejledningen.

En anden ting er, at det hele kan tåle opvaskemaskine!
Det er ganske behageligt hvis man som jeg, har to anlæg og ca. 75 dryppinde :)
Alt bliver rent og stor set fri for kalk. Klar til næste sæson.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Lund Jørgensen, 7. september 2020 kl. 22.34

@Willy
Jo du har ret hvad angår placering af beholderen, den er i direkte sol og var særdeles varm imellem. Ingen tvivl om at der var vild vækst af bakterier der. Jeg må forsøge afdækning der begrænser varmeudviklingen plus ny type flydende gødning som anbefalet. Og så måske lige en tur i opvaskeren, så skulle jeg være klar til næste sæson.

Nyt svar til emnet »Juliana Vanlet vandingsanlæg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Juliana Vanlet vandingsanlæg

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider