Forum

Gødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Christiansen, 2. februar 2021 kl. 10.56

Jeg har aldrig interesseret mig for dyrkning af planter i hele mit 67 årige liv, men nu syntes jeg det kunne være sjovt at lære noget om det, så err der nogle der ved noget om flydende Økologisk gødning og om hvordan man selv kan fremstille det.
Jeg ville også være glad hvis der var nogle der kunne hjælpe med oplysninger om Ph og ce værdien til dyrkning af jordbær
Med venlig hilsen
Jan

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. februar 2021 kl. 17.52

Hvor vil du bruge flydende gødning?
Flydende gødning mangler ligesom kunstgødning materiale til at opbygge humus i jorden.
Humus i jorden er vigtig for planternes og jordens trivsel.

Flydende gødning laves ved at opløse dyremøg eller planter, f.eks. brændenælde, i vand. Lav ikke til mere end 14 dage, og undgå så vidt mulig iltpåvirkning undervejs.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. februar 2021 kl. 19.12

Hej Jan.

Jeg har ikke selv gået op i PH værdien i mit jordbærbed, men har du haft problemer med dine jordbær? Normal er jordbær taknemmelige..

Der ligger en artikel som Karna Maj har skrevet, hvor du sikkert kan læse om ph værdien og meget mere omkring dyrkning af jordbær

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/jordbaer_og_rabarber/71.html

Samme Karna Maj har også skrevet artikler om gødning, gødning af de forskellige kulturer og fremstilling af flydende gødning.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. februar 2021 kl. 19.24

Angående fremstilling af flydende gødning ligger der mange artikler på google, bl. a drivhusklubben.dk/blog/april-2018/du-kan-selv-lave-din-egen-goedning og mange andre gode artikler...

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Christiansen, 2. februar 2021 kl. 19.25

Tak for gode input Søren

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. februar 2021 kl. 21.19

Bogen "Naturlig gødning i haven" , af : Tina Råman forlaget Lindhart og Ringhof kan jeg også anbefale dig at læse. Her får du et stort indblik i naturlig organisk gødning, samt fremstilling af flydende gødninger. Alt efter om det er hest, ko, gris får, høns eller geder kan du få god viden omkring brugen af deres gødninger.

Bogen kan naturligvis lånes på biblioteket (under normale omstændigheder)...

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Engsig-Karup, 4. februar 2021 kl. 16.17

Monty Don fra Gardeners' World anbefaler ofte flydende tang. Er det noget, man kan købe, eller skal man lave det selv? Og i så fald hvordan?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. februar 2021 kl. 21.22

Præcist lige hvordan at man laver gødning af tang ved jeg ikke... Men jeg mener at gødningen er et restprodukt fra udvinding af pektin, men det kan godt være at jeg har misforstået noget.

Jeg ved ikke om du kan Google dig frem til noget gangbart, hvis du googler "make your own seawoord fertilizer, altså lav selv tang gødning. Men i bogen henvises til" guldvand", dvs brugen af urin, som er væsentligt nemmere at fremstille. Om man så vil bruge det er op til en selv.

Ellers vil jeg foreslå at man laver gødning af det som man har indenfor rækkevidde frem for at skulle kører lang efter det. Men det er så min holdning....

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. februar 2021 kl. 21.33

Ved at google ovenstående fandt jeg frem til denne tekst :
Tanggødningste fremstilles ved at bløde tørret tang i en spand eller tønde vand med et delvist lukket låg. Tilsæt tang i flere uger, og filtrer derefter. Tangødningsgødningste kan vandes i rodzonen eller bruges som en bladspray . De anstrengte rester af tang kan blandes i kompostbakker eller haver.

Read more at Gardening Know How: DIY Seaweed Fertilizer: Making Fertilizer Out Of Seaweed www.gardeningknowhow.com/garden-how-to/soil-fertilizers/making-fertilizer-from-seaweed.htm

Men mange af vore ukrudtsplanter kan også bruges til gødnings vand, bl. a brændenælder og kulsukker. Desuden kan kaffegrums også give en udmærket gødning, da det kun er en lille del, der bruges til kaffefremstilling.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. februar 2021 kl. 21.50

@Søren. Man fremstiller carragenan af tang. Det er et kulhydrat og fortykningsmiddel ligesom pektin. Jeg ved ikke om man laver gødning af resten, men det lyder slet ikke utænkeligt.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. februar 2021 kl. 22.14

Ok, jeg ved bare at vi en pektin fabrik i lille Skensved lidt ud fra Køge og de plejer altid og være at finde på Roskilde dyrskue. De fremstiller bl. a pektin vistnok af asiatisk tang ved at koge det. Jeg mener af spildevandet herfra er gødnings rigt og koges ind.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. februar 2021 kl. 22.31

De laver både pektin og carragenan af hhv citrusskræller og tang. Selve processen er vistnok stort set den samme.

Nyt svar til emnet »Gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Gødning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider