Forum

Bede i drivhus med halvmur

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Pedersen, 22. februar 2021 kl. 18.55

Hej,
Jeg vil gerne etablere bede i mit drivhus som er opført med halvmur af mursten.

Hvad gør jeg for at undgå at der trænger fugt fra vanding ind i muren?

Gode råd modtages med tak ;-)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. februar 2021 kl. 20.35

Du har vel muret med ordentlig mørtel og hårdtbrændte sten?

Jeg tror ikke, jeg forstår dit spørgsmål?! Er det en åkandedam, lotusdam- du regner med at have bag halvmurerne?

Du skal ikke vande mere, end at planterne har drukket op efter en times tid, de skal jo ikke soppe! Og vand om aftenen eller før solopgang. Det sparer på vandet. Vand på jorden- ikke på planten.

Mvh
Tine- du har vel et varmbed, og de skal grundvandes i starten, men stadig ikke soppe.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. februar 2021 kl. 20.41

Det med de hårdtbrændte sten- var en malplaceret joke! Mursten ånder og optager/afgiver fugt. De ånder.

Ellers kunne man jo bare støbe i beton (til sin Koikarpedam),

Mvh
Tine

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Pedersen, 23. februar 2021 kl. 7.47

Jeg har haft en håndværker til at mure halvmuren op!
Hvis jeg vidste tingene på forhånd ...... hvorfor skulle jeg så stille spørgsmålet?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 23. februar 2021 kl. 11.34

Hej Kirsten Pedersen

Jeg vil foreslå at du kontakter enten din håndværker eller et af de firmaer, der arbejder professionelt med fugtsikring af murværk for at finde frem til en praktisk holdbar og æstetisk løsning.

Der er flere muligheder at vælge imellem; men fælles for dem er, at der er fugtspærre indlagt mellem sokkel og halvmur og at halvmuren udendørs "står frit" over jordniveau (og ikke belastes af regnvand fra drivhustaget eller af fugt i tæt bevoksning).

Der er fx fugtstandsende specialmørtel - en håndværkeropgave at få en holdbar oppudsning.

Eller fx en stålplade (evt monteret med 1 - 2 cm afstand mellem halvsur og plade). Stålpladen skal kunne dække både det fugtudsatte areal og derudover 5 - 10 cm nedenfor soklens overkant. Den kan fås i såkaldt Cortenstål og fremstår med en rustoverflade.

Der er også en knap så attraktiv løsning i at få tilskåret en sokkelplade (plast eller fibercement) og montere den med afstand mellem plade og murværk. (Dimensionering som i eksemplet med stålpladen).
Løsningen er mindre attraktiv på grund af relativt kortere holdbarhed og efterfølgende vanskelig / besværlig fjernelse og umulighed af genbrug af materialerne.

En helt fjerde løsning kan du opnå ved at montere klinker eller fliser direkte på murværket indvendig der, hvor der kommer til at være kontakt mellem jorden i dyrkningsbedet og halvmuren.
Korrekt udført fugning er afgørende for at holdbart resultat - så igen: Brug din håndværker !

Held og lykke med at finde en god løsning !

Venlig hilsen
Lone

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. februar 2021 kl. 18.39

Nå, det må du undskylde!
Du står nok bare der, hvor jeg var for en 30 år siden, at når man bestiller en håndværker, så ved de, hvad, de laver. Det er så ikke altid tilfældet, og derfor bør man selv undersøge tingene, så vidt man kan, før man sætter noget i gang!

Jeg har et badeværelse, hvor vandet fra badet VIL løbe ned bag wc-et, hvor det er meget vanskeligt at komme til at tørre op! Det er ikke engang somom de fliser, vi fik lagt er store eller svære at få til at hælde ned mod afløbet i gulvet. Da de gravede alt op og isolerede og lagde nye rør, så burde hældningen ikke være et problem...

Men jeg vil da undskylde, at jeg lød dum og letfærdig. Lone Brems' råd er gode!

Med venlig hilsen
Tine

Jeg, troede da, at man undersøgte sagerne, så vidt man nu kan.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 25. februar 2021 kl. 15.53

Det er jo ikke for ingenting, at man først starter sit murværk 15 - 20 cm over jorden. Altså ovenpå en sokkel af beton eller Lecablokke. Og i alm husbyggeri lægger man også en fugtspærre af murpap imellem soklen og murværket.
Tegl (mursten) har en meget høj kapillærsugehøjde, så er de i direkte kontakt med jorden vil de altid suge fugt og være mere eller mindre våde. Og våde teglsten frostsprænges let.

Nyt svar til emnet »Bede i drivhus med halvmur«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Bede i drivhus med halvmur

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider