Forum

Nyt købejord

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sanne Svendsen, 6. marts 2021 kl. 14.06

Jeg har 3 jordbede i mit drivhus,som jeg plejer at skifte 10 cm af
det øverste lag ca. hver andet år og tilføre kompost fra genbrugspladsen.
I år har jeg så prøvet at købe en maxibag fra DanStone med drivhusjord som ovenikøbet er med gødning, så nemt.
Mit spørsmål er om jeg skal vende det med jorden der er der i forvejen eller jeg bare kan lægge det oven på den jord der er i forvejen og så så og sætte tomater direkte i det.
det ligner nærmest en god omsat møding, så jeg er bange for at det er for kraftig kost .
Har nogle måske prøvet det jord som de reklamerer for i Haven bladet.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. marts 2021 kl. 20.45

Har du ikke fået en skriftlig deklaration, der beskriver hvor meget "krudt" der er i blandingen. Der giver dig også et billede af om du skal holde tilbage med mængden eller tilsætte mere gødning. Normal vil jeg tro at der er rigeligt heri og at du ikke kan plante direkte i jorden. Så jeg ville blande det med det eksisterende jord i forhold 1:3 dvs 1 del kompost til 3 del gammel drivhus jord og du blander det i en trillebør og udlægger det ud i bedene igen.

Fremover ville jeg nok finde en anden måde at skaffe jord/gødning til dine drivhus grønsager, da det ender med at blive nogle dyre grønsager for dig med tiden. Få lavet en kompostbeholder i haven, skaf dig noget dyre gødning, f. eks hestemøg eller hønsemøg. Så det også nemmere for dig at dyrke drivhuset billigere og sjovere....

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. marts 2021 kl. 21.19

Når jeg googler drivhus jord i bigbag kan jeg læse mig til at det består af spagnum, champignon muld/kompost og en masse gødning, men de oplyser ikke noget om hvor meget der er heri og om man skal tilsætte mere. Ligesom om den tilsatte gødning er kunst eller naturgødning. I plantesække er det kunstgødning og kompost jord og spagnum, som udgøre de billige plantesække... Sagt på en mere enkelt måde, hvor meget du skal bruge af det pr kvm.

Hvis du ringer til firmaet skal du spørge om hvad ledningstallet er heri. Det må helst ikke være mere end 1 til 2. Ledningstallet siger noget om hvor meget gødning, der er til rådighed og om man kan plante direkte heri eller det skal opblandet med eksisterende jord for ikke at blive for stærk, hvis du planter i det.

Kan du også få oplyst hvor meget kvælstof der er heri kan vi bedre regne os frem til den mængde du skal bruge.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Svendsen, 7. marts 2021 kl. 11.00

Tak Søren
DU har fulstendig ret, det er en dyr løsning og det er da også sidste gang jeg prøver det.
Men nu har jeg købt det og på deres varedk. står der at det består af lys spagnum-Orginal champignon-tilsat naturgødning ikke noget om ledningstaller.
Jeg har bestemt mig for at jeg graver det sammen med det jord der er tilbage i bedene,det er kun fordi der snakkes så meget om at der ikke må graves i jorden, så for vi se hvordan det går hen over sommeren.
Ps mine chili er lige spiret i dag. god søndag

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. marts 2021 kl. 12.44

Jeg kiggede lige efter på farmers.dk såjord og priklejord som minderr lidt din jord og her er opgivet PH værdi, på 6 til 6,5, gødningsmængde (ca 20 kg hønsemøg pr kubik meter jordblanding) , hvilket ikke er ret meget, men da det er en såjord må der hellere ikke være noget nævneværdigt heri. Desuden oplyser de at ledningstallet er imellem 1 og 3. Og derfor velegnet til såning,

Hvis du kan dyrke tomater skal du op og bruge en jordblanding med væsentlig mere gødning. Jeg kan ikke give dig det rigtige tal, men hvis du planter 4 tomatplanter pr kvm og de bruger ca 75 gram kvælstof pr plante i hele vækstperioden for bare at tage et tal, så er det meget gødning du skal have til rådighed.
Men hvis blot du vender dit jord i det eksisterende og planter ud. Hvis du kan se, med tiden, at dine planter bliver gule eller gulgrønne skal de have mere gødning og det er som regel kvælstof de mangler.

Nyt svar til emnet »Nyt købejord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Nyt købejord

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider