Forum

Pistacie Pistacia stiklinger

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Dissing, 12. marts 2021 kl. 18.42

Jeg blev lidt utålmodig og tænke at det var på tide at få gang i mine pistacie buske..
Har 2 store ( mener/gætter) på at de begge er hun..
Og så er det jo at vi har problemet..
Der kommer jo ikke nødder før der er en han plante til at bestøve..
Dem har jeg fundet ( udsolgt ) i Italien..

Og nu hvor jeg ikke lige magtede at vente, har jeg i stedet købt lidt male ( maskuline ) pistacie stiklinger.. ( der kommer fra Andorra i løbet af 2-4 uger )

Nu er spørgsmålet så...
hvad gør jeg.. for at sikre at disse stiklinger kommer bedst igang..
Der er 4.. så jeg tænkte..
2 i vand og 2 i jord..

Igen.
Måske du har en bedre ide ?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. marts 2021 kl. 19.10

Hvis ikke nogen kan give et bedre bud, så vil jeg tro, at du er garderet ved at bruge begge metoder.
Dem du sætter i jord skal du prøve, om du kan få jorden varm og luften kølig. Der skal helst dannes rødder, inden der udvikles blade.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. marts 2021 kl. 19.27

The best way for propagating Pistacia vera L. is vegetative propagation method, because Pistacia vera is a dioecious fruit, male and female flowers are produced on different trees, and the sex type of the trees could be determined through this method in which the new produced clones preserve their genetic properties as ...

Men der står bare ikke hvilket metode, der er bedst, men jeg mener at have læst at du skal benytte undervarme til stiklingerne.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Dissing, 12. marts 2021 kl. 19.38

tak.. begge..
Jeg har et drivhus ( med termo ruder ) ( der bliver ekstremt varmt om sommeren, med mindre jeg lufter ud ) planen er at prøve ( med de stiklinger jeg får med posten ) i vand og i jord..

I begge tilfælde pakket ind i plastik for at holde på fugt og varme hvis relevant..

Har allerede et par planter ( små ) fra frø, ( 2020 ) hvor begge har været gået i stå i 4-6 måneder ( totalt tørret ind )

Pludselig dette forår begynder begge ( den ene gik ud igen ) at springe ud.. ( den anden er nu 30 cm høj og har 20-30 blade..

Har slutteligt to pænt udvoksede ( 50-60cm ) Pistacie planter som jeg gætter på er hun..

Uanset..
Det er et eksperiment. og hvis de ikke lykkedes må jeg prøve at købe han planter i Italien eller Holland, hvor de ( efter sigende ) skulle være til at få "i sæson"..

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. marts 2021 kl. 19.53

Tom.

Jeg var lige nede og slå op i mine bøger og her står der at pistacie skal stikkes med halv­modne stiklinger om sommeren. Så du kan godt formere den via stiklinger, men andre steder stor der at det er mere sikkert at så dem.

Da jeg googlede den fandt jeg en dansk planteskole, der også solgte dem og de var ikke dyre...

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. marts 2021 kl. 20.01

Der er ikke grund til at pakke stiklingerne lufttæt, før de får blade, og da kun hvis de ikke har dannet rødder.
Der er stor risiko for svampeangreb i lukkede miljøer.

Nyt svar til emnet »Pistacie Pistacia stiklinger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Pistacie Pistacia stiklinger

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider