Forum

Easy2grow selvvandingssystem

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Rohde, 20. marts 2021 kl. 10.49

Er der nogen herinde, der har erfaring med selvvandingssystemer til drivhuset, hvor man kan blande vand og gødning i én beholder til hele systemet.

Ved det jeg har set, kan man koble flere potter på samme vandingsbeholder, og planterne har 15 liter jord hver, hvilket jo ikke er alverden, men dog mere end så mange andre systemer.

Men hvordan virker det mon i praksis? Er det til at montere og bruge, holder slangerne tæt, og er det så holdbart, at det kan bruges år efter år?

Håber, der er nogen herinde, som har prøvet det og har lyst til at dele deres erfaringer.

Mvh. Lene

Redigeret af administrator 22. marts 2021 kl. 10.11.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. marts 2021 kl. 15.07

Hej Lene Rohde

Jeg tænker, at du godt kan få nogen vurderinger af mulige selvvandingssystemer fra drivhus-kyndige i dette forum.
Mine egne drivhuserfaringer begrænser sig til drypvandingsanlæg - og det er jo ikke det, du har brug for at få del i andres erfaringer med....

Jeg har rapporteret dit indlæg til redaktøren, fordi du linker direkte til forhandler (du skal mao være forberedt på, at linket bliver fjernet).

Venlig hilsen
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Rohde, 20. marts 2021 kl. 17.39

Hej Lone.

Tak for dit svar.

Jeg beklager meget det med linket til forhandleren - jeg havde slet ikke tænkt på, at man ikke må indsætte et sådant link.

Det er helt ok at du har indrapporteret det - så må vi se, om de fjerner det.

Men hvis der er nogen, der har erfaringer med at bruge den slags selvvandingssystemer, vil jeg stadig meget gerne høre om det.

Mvh. Lene

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Rohde, 20. marts 2021 kl. 17.39

Hej Lone.

Tak for dit svar.

Jeg beklager meget det med linket til forhandleren - jeg havde slet ikke tænkt på, at man ikke må indsætte et sådant link.

Det er helt ok at du har indrapporteret det - så må vi se, om de fjerner det.

Men hvis der er nogen, der har erfaringer med at bruge den slags selvvandingssystemer, vil jeg stadig meget gerne høre om det.

Mvh. Lene

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. marts 2021 kl. 18.14

Hej Lene.

Umiddelbart syntes jeg at det fylder meget i forhold til den jordvolume man har til rådighed. Hvis jeg var dig ville jeg nok hellere vælge et andet system noget a la maxikap systemet. Hvor jeg har jord øverst og vandet nederst
. Hvis jeg forstår dig ret vil du ikke bruge sække, men lave din egen jordblanding. Er det rigtig?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. marts 2021 kl. 19.15

Jeg har fundet et system som jeg umiddelbart kan anbefale dig og som minder lidt om det du selv har fundet frem til og så en maxikap kasse og hvor du selv kan blande jorden, men jeg kan ikke indsætte et link hertil.
Har du en adresse jeg kan sende det til?
Det eneste jeg ikke ved er om den type plastik som disse selvvandings kasser er lavet af bliver skør med tiden når det står i sol igennem flere år for så er det en dyr investering, hvis du skal bruge mange.

PS prøv at søge på fritids og bolig, samt selvvandings kasser, så finder du det sikkert..

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Rohde, 22. marts 2021 kl. 6.15

Hej Søren.
Tak for dine rigtig gode råd, og fordi du så tit tager dig tid til at komme med gode svar herinde. Det er ikke så tit jeg selv spørger, men jeg læser tit dine gode svar.
Ja, jeg kunne godt tænke mig selv at kunne blande noget jord i potterne. Jeg er træt af flamingokasser med en plantesæk ovenpå, da jeg synes, de holder dårligt og er svære at rengøre. Det er også svært at se, hvor meget vand der er tilbage i dem og dermed svært at dosere gødning. Og så ville det da være dejligt at kunne udfase sit forbrug af plantesække.
Jeg har også selv haft kig på sættet fra fritid og bolig, som du henviser til. Her har planterne bare kun 11 liter jord hver, og jeg synes ikke, det lyder af ret meget til en stor tomatplante. Så er 15 liter jo bedre. Og så tiltaler det mig, at jeg kan kigge ned i vandbeholderen og se, hvor meget vand, der er tilbage og blande vand og gødning i det rette forhold. Men du har ret i, at pladsforholdene er væsentlige. Jeg har derfor skrevet til butikken og bedt om nogle mål. Man kan koble flere sæt potter på en vandbeholder, så dermed behøver man kun én vandbeholder - men der er selvfølgelig nok en øvre grænse for, hvor mange potter man kan tilslutte.
Nu ved jeg, at nogen tænker, at det er meget bedre at tage nogle fliser op og dyrke i jorden. Og det er jeg sådan set enig i, men det er af forskellige årsager ikke muligt i det drivhus, jeg har lige nu. Men hvis jeg på et tidspunkt får et større drivhus - som jeg drømmer om - så vil jeg bestemt anlægge et bed, hvor jeg kan dyrke direkte i jorden.
Og så er der det med plastens holdbarhed, som du nævner, og det er bestemt en pointe, som jeg lige vil undersøge nærmere. Jeg har dog indtryk af, at de sorte plasttyper er temmelig holdbare. Jeg er også lidt bekymret for systemet af slanger og koblinger og holdbarheden - her er det system, du henviser til, noget mere enkelt, hvor det næsten ikke kan gå galt.
Hmm - jeg tænker lige lidt, og nu er der jo da lidt tid til mine spirende planter er klar til udplantning.
Mvh. Lene

Nyt svar til emnet »Easy2grow selvvandingssystem«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Easy2grow selvvandingssystem

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider