Forum

Forspiring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria Jensen, 24. marts 2021 kl. 11.33

Hej derude.
Jeg har forsøgt at lave forspiring i et plastikdrivhus i stuen med varmelampe. Der er 21-23 grader derinde.
Jeg har forspiret grøntsager, frugt og blomster, i så og priklemuld med undervanding. Alligevel mugner jorden og frøene, og de frø der spire bliver bare lange stængler uden at komme med det udbytte de er plantet for.
Det underlige er, at når jeg ompotter de frø der er mugne, vokser de videre.
Min radise laver ikke radiser.
Hvad gør jeg galt? Hvordan forspire jeg frø, så der kommer ordentligt udbytte?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. marts 2021 kl. 12.31

Der er alt for varmt og alt for lidt lys , og en meget høj fugtighed , så kan det kun gå galt.......

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Rohde, 24. marts 2021 kl. 17.38

Hej Maria.
Det er ærgerligt, når man forsøger så godt man kan, og det ikke lykkes - men jeg håber, du har mod på at prøve igen. Det skal nok lykkes - men forspiring kan godt kræve lidt øvelse.

Jeg forspirer selv en del i vindueskarmen og har gjort det i årevis. Jeg bruger aldrig varmelampe, for typisk har man jo mindst 20 grader i stuen, og det er en fin temperatur at spire ved for de fleste frø.

Jeg plejer at holde frøene overdækket de første dage, enten i minidrivhus eller med plastfolie. Når man overdækker, forhindrer man jorden i at tørre ud i overfladen, for det kan frø og de helt små spirer ikke lide.

Når det første par blade (dem man kalder kimblade) er kommet frem, plejer jeg at tage overdækningen af, så planterne får luft. Og det forhindrer som regel mug. Det sker en sjælden gang imellem, at der kommer lidt mug på jorden, men planterne vokser som regel videre.

Når først planterne er kommet så langt, at de har fået et par blade, skal de helst ikke have det alt for varmt længere. Selv om du stiller dem i et vindue, er lysforholdene nemlig slet ikke lige så gode som udenfor. Og når planter får for lidt lys samtidigt med meget varme, bliver de ranglede. Det er det, du oplever.

Jeg synes, det er svært helt at undgå, at planter, som fremspires indenfor, bliver lidt for lange. Men som regel vokser de sig fra det, når de bliver plantet ud.

Jeg har aldrig prøvet at dyrke radiser i vindueskarmen. Det er jo vel den aller hurtigst voksende køkkenhave-afgrøde, så måske bliver de simpelt hen lange alt for hurtigt, når de vokser inde. Men til gengæld er det også noget af det tidligste, du kan så udenfor. Så du kan så radiser udenfor om 1-2 uger, og så kan du høste dem allerede 6-7 uger senere. Senere på sæsonen, hvor det er varmere udenfor, går det endnu hurtigere.

Håber du har mod på at forsøge igen. Umiddelbart lyder det som om du bare skal starte forfra. Held og lykke med det.

Hilsen Lene

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 3. april 2021 kl. 9.48

Jeg strøer normalt et tyndt lag sand udover det, jeg har sået til forspiring. Det hæmmer risikoen for mug og gæring af frøene. Claus Dalby har d. 14/3 haft en af sine ugentlige live-udsendelser, hvor han fortalte om, at man først kan forvente, at betingelserne ved forspiring har lys nok, når vi når hen ultimo marts primo april (mener jeg det var - prøv at søg hans video frem, hvis du er på FB). Og jeg tror han sagde, at temperaturen er mest optimal ved 15-17 grader, når frøene er kommet op ved 20-22 grader. Han fortalte også, at det er en god ide at afhærde blomsterne gradvist, hvis man har et drivhus at sætte dem ud i om dagen og ind i et lidt køligere rum om natten.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 3. april 2021 kl. 9.48

Jeg strøer normalt et tyndt lag sand udover det, jeg har sået til forspiring. Det hæmmer risikoen for mug og gæring af frøene. Claus Dalby har d. 14/3 haft en af sine ugentlige live-udsendelser, hvor han fortalte om, at man først kan forvente, at betingelserne ved forspiring har lys nok, når vi når hen ultimo marts primo april (mener jeg det var - prøv at søg hans video frem, hvis du er på FB). Og jeg tror han sagde, at temperaturen er mest optimal ved 15-17 grader, når frøene er kommet op ved 20-22 grader. Han fortalte også, at det er en god ide at afhærde blomsterne gradvist, hvis man har et drivhus at sætte dem ud i om dagen og ind i et lidt køligere rum om natten.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 3. april 2021 kl. 9.48

Jeg strøer normalt et tyndt lag sand udover det, jeg har sået til forspiring. Det hæmmer risikoen for mug og gæring af frøene. Claus Dalby har d. 14/3 haft en af sine ugentlige live-udsendelser, hvor han fortalte om, at man først kan forvente, at betingelserne ved forspiring har lys nok, når vi når hen ultimo marts primo april (mener jeg det var - prøv at søg hans video frem, hvis du er på FB). Og jeg tror han sagde, at temperaturen er mest optimal ved 15-17 grader, når frøene er kommet op ved 20-22 grader. Han fortalte også, at det er en god ide at afhærde blomsterne gradvist, hvis man har et drivhus at sætte dem ud i om dagen og ind i et lidt køligere rum om natten.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 3. april 2021 kl. 9.48

Jeg strøer normalt et tyndt lag sand udover det, jeg har sået til forspiring. Det hæmmer risikoen for mug og gæring af frøene. Claus Dalby har d. 14/3 haft en af sine ugentlige live-udsendelser, hvor han fortalte om, at man først kan forvente, at betingelserne ved forspiring har lys nok, når vi når hen ultimo marts primo april (mener jeg det var - prøv at søg hans video frem, hvis du er på FB). Og jeg tror han sagde, at temperaturen er mest optimal ved 15-17 grader, når frøene er kommet op ved 20-22 grader. Han fortalte også, at det er en god ide at afhærde blomsterne gradvist, hvis man har et drivhus at sætte dem ud i om dagen og ind i et lidt køligere rum om natten.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. april 2021 kl. 20.56

@Maria

Hvad er en varmelampe?
Står minidrivhuset ved et vindue?

Nyt svar til emnet »Forspiring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Forspiring

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider