Forum

Byggemarkederne slår plat på økologi.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2021 kl. 19.53

Jeg har siddet og læst de fleste brochure fra især byggemarked igennem og er målløs over de priser de tager for bl. a økologiske plante remedier om det så er gødninger eller plantesække.
Et sted så jeg farmergødnings plantesække til kr 100 stk, og her skulle man købe en hel palle ad gangen, hvilket jo ikke ligefrem fremmer økologisk plantedyrkning herhjemme. Det er også de færreste, der skal bruge 40 stk sække adgangen.. Og skal man ud og dele det med 5 - 6 personer bliver det bøvlet.

Andre steder koster sække, der mest består at sand, spagnum og naturgødning ca 30 kr stk.
Hvilket også er en lang vej fra de
kr 6, 75, for en billig, men ikke økologisk plantesæk, der sælges i øjeblikket..og som består at spagnum, kompost og træfibrer

Flydende plantegødninger 2,5 liter, der er godkendt til økologisk dyrkning rækker til ca 250 liter vand og koster kr 129,. Så hvis man antager at Hr Jensen har et drivhus med 6 maxikap kasser og vil dyrke tomater/agurker herinde, vil det koste ham over kr 1000,.hvis han vælger farmergødninggødnings plantesække... Inkl. planter og gødninger.

Vælger han de lidt billigere vil han skulle bruge ca kr 650 pr sæson for at dyrke sine grøntsager økologisk hvis vi forudsætter at han også kan nøjes med 3 dunke gødninger pr sæson ellers bliver det i begge tilfælde meget dyre for ham.

Vælger han derimod den billige løsning, der ikke er økologisk og de billigste sække kan han komme ned på en pris, der hedder ca kr 200, inkl gødning, plantesække og planter.

Nu ved jeg godt at prisen på de billigste sække er holdt kunstig nede og burde koste det dobbelte, men som Hr Jensen, der står i byggemarked og skal vælge er det lang fra det økologiske alternativ og til den almindelige dyrkning som de fleste haveejere dyrker.

Personlig syntes jeg at bygge- markederne slår plat på noget, der er blevet in og som flere og flere har fået en positiv holdning til, men som koster alt for meget, hvilket ikke er rimeligt. Det koster ikke kr 100, for at fremstille en farmergødning plantesæk, da hans priser tidligere var kr 36, pr sæk ved køb af en palle. Så det er nogle gode fortjenester de tager byggemarkederne...

Så ved jeg godt at man kan dyrke væsentlig billigere, ved ikke at bruge maxikap kasser, og dyrke direkte i jorden inde i drivhuset, men det er måske ikke det Hr Jensen ønsker, da han måske finder det alt for videnskabelig. Eller bare ikke orker at sætte sig ordentligt ind i tingene, men vælger den hurtigste løsning og som han har lige indenfor rækkevidde...

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. april 2021 kl. 21.55

Nu er plantning direkte i jorden det naturlige og enkle.
Plantning i plantesække med vandingsbeholdere og tilførsel af flydende gødning er det kunstige, men også det opreklamerede.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2021 kl. 22.46

Det var også derfor jeg lige nævnte denne mulighed, men ser man på udvalget og mængden af plantesække, der bliver solgt i et byggemarked er det voldsomme mængder. Jem og fix i Køge taber mange penge på at sælge paller af billige sække. En medarbejder fortalte mig sidste år at de mistede ca 150.000 kr i de uger de solgte dem, men så ved jeg godt at de tjener hjem et andet sted.... Havde de gjort det samme med økologiske plantesække havde det været fair for alle. Det er det ikke nu...

Jeg tror at der er væsentligt flere, der dyrker i maxikap kasser end i drivhusjord, hvilket også vidner om det udvalg der er på plantesække samt alle de mærker, der findes. Det er lige før at hver byggemarked har sit eget mærke og man bliver kun mere forvirret, hvis ikke man kigger ordentlig efter.

Et anden sted hvor det forarger mig er gødning, der ofte er spildprodukter fra erhvervet. Et godt eksempel er vinasse, som fåes i mange mærker herhjemme og hvor liter prisen er ca kr 4, inkl skatter og afgifter, hvis du vel og mærke køber 1000 liter ad gangen. Men når du køber en dunk af 2,5 liter kommer den op på kr 80, dvs at den stiger 8 gange. Det burde kunne gøre billigere, evt ved at fjerne nogle af afgifterne...

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. april 2021 kl. 19.24

@Søren

Det vier jo bare, at ordsproget "den kloge narrer den mindre kloge" :) Når man ser på en sæk så- og priklejord baseret på spagnum fra pinstrup mosebrug, at den er "godkendt til økologisk dyrkning", så viser det jo hvor langt kundesegmentet er fra overhovedet at forstå begrebet økologi, for der findes vel næppe noget mere "anti-økologisk" end at bryde spagnum.

Præcis det samme gør sig gældende indenfor branchen kost/ fødevarer, hvor en økologisk sodavand eller pizza jo ikke bliver mindre sundhedsskadelig end en almindelig ditto. Og når det kommer til maden, er de fleste jeg har talt med fokuseret mest på egen sundhed frem for påvirkningen af natur/ miljø.

Jeg finder det på én gang trist og vældig morsomt, når en haveejer slæber flamingokasser, fyldt med spagnum ind i drivhuset, vander med flydende "økogødning" til 200,- pr. kg høstet agurk/ tomat og mener at det er dyrket "økologisk" - eller når en plantekasse i en halv meters højde fyldes med 2,5 m2 indkøbt "højbedsjord" leveret med lastbil i BigBags.

Eller køber Ferramol til vanvittige priser og påstår, at det er "uskadeligt" og "miljøvenligt". Jo, det er miljøvenligt i forhold til de sneglemidler der slår alt ihjel, men selvfølgelig har det skadevirkning og det lænser i hvert fald din pung, hvis du har mange snegle :)

Kan der tjenes penge, bliver der tjent penge og det er kunderne der præger markedet, som sælges af dygtige marketingsfolk.

De senere år her på havenyts forum har tydelig vist hvor lavt niveauet er ved mange nye haveejere i forhold til generel viden om plantedyrkning og det gør dem jo til nemme ofre for byggemarkedernes reklamer de første mange år af deres haveliv.

Ny din egen erfaring i din egen have og øs af din viden - til de reelt interesserede :-D

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. april 2021 kl. 21.35

Vi gør, hvad vi kan.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. april 2021 kl. 22.55

Du har hel ret Tom plantesække og færdige fremstillet øko gødninger bør ikke høre hjemme i en økologisk drivhus dyrkning, det er lidt snyd, og man narre folk istedet til at tro at de får noget, de ikke får, men jeg tror bare at for mange vil det være et godt udgangspunkt at få en forsmag på hvad økologi også kan være set med de pædagogiske øjne, At man arbejder med naturens præmisser, at man får et indblik i organisk dyrkning og en forståelse for hvad det kræver at man ikke bare kan sprøjte/gøde sig ud at problemerne, at man får et forståelse hvordan tingene hænger sammen.

Sagt på en anden måde, så kan alle finde ud af at dyrke med almindelig plantesække og nogenlunde gøde sig i gennem en kultur. Skadedyr bekæmpelse er hellere ikke noget problem. Der findes midler til alt tænkelig sygdomme. Men når vi skal til at dyrke økologisk er der lidt flere ting man skal sætte sig ind i og der er også flere muligheder for at finde alternativer til f. eks gødninger. Udtræk af planter, husdyrgødning, guldvand, alt sammen noget som kan gøre det sjovere og mere spændende at dyrke i drivhuset.

Så ved jeg godt at mange måske ikke gider at sætte sig ind i tingene og vil hellere bruge de nemme løsninger, hvilket står dem frit for. Det er så vidt jeg har observeret mest den ældre generation, uden at ville træde nogen over tæerne, som ikke gider sætte sig ind i dette for dem nymodens pjat, som økologi åbenbart er... Det er det jeg hører...

Jeg har en svigerfar, som i gennem mange år har dyrket økologisk og som virkelig lever efter de økologiske principper, men ellers har jeg ikke mødt nogen, der tager det så seriøst som ham. Måske skyldes det også at han har undervist i biologi i mange år...

Nyt svar til emnet »Byggemarkederne slår plat på økologi.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Byggemarkederne slår plat på økologi.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider