Forum

Vin

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 10. juni 2021 kl. 21.05

Jeg er blevet tilbudt en vin. Jeg er i tvivl om jeg kan sætte den på samme plads som den, jeg har gravet op.
Tak for svar.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. juni 2021 kl. 21.26

Det er som regel ikke en god idé at plante samme planteart, som der har stået en forgænger. Der opstår det, man kalder "jordtræthed", som i at man fx ikke skal plante roser mv samme sted.

Det bedste er, at du planter den et andet sted, hvor du så kan lede rankerne hen på det samme sted, som den forrige.

Ellers skal du grave op og forny jorden, og det er nok mere besværligt.

Mvh
Tine- vin kan plantes uden for drivhuset og føres ind igennem soklen.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. juni 2021 kl. 10.57

Jeg har bemærket, at vinstokke kan udvikle jordtræthed. Det vil sige, at det er svært at få nye planter til at gro optimalt, hvor de sættes som erstatning for andre planter. De bliver et par år forsinkede i udviklingen.
Jeg vil tro, at et hul på 20-30 l med fornyet jord vil være tilstrækkeligt.
Jeg har ikke selv skiftet jorden ud, hvilket kunne have hjulpet, men det er et stort arbejde, når det er mange planter, det drejer sig om, og ikke tidligere havde oplevet problemer med jordtræthed.
Jeg har efterfølgende set i Sydafrika, at man lod vinmarkerne ligge brak i 7 år, inden man genplantede.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 12. juni 2021 kl. 14.38

Mange tak for hjælpen. Jeg tænkte nok, jeg skal i gang med et større arbejde.
Vh
Annette

Nyt svar til emnet »Vin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vin

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider